T90 vs. T45 Humlepellets. Er dette noe vi får tak i her til lands?

Hallstein

Norbrygg-medlem
Slik jeg har forstått det finnes det to typer humlepellets, T45 og T90.
T står for type og tallet beskriver hvor mye % pellets du får ut av humla.
Altså:
10kg rå tørket humle = 9kg T90 humlepellets
10kg rå tørket humle = 4,5kg T45 humlepellets

I T45 prosessen så behandles humla på en slik måte at man får vekk en del av plantematerialet, og man beholder mer av selve lupulinet, som inneholder alfasyrene og aromastoffene. Slik kan man få en mer "potent" humle som har høyere alfasyre og mer aromastoffer, slik at man kan bruke mindre humle generelt for å få samme mengden bitterhet og/eller aroma.

Jeg har forstått det slik at det meste av humle her til lands er T90, men det er jo ingen som merker humlepellets med T45 eller T90... Går det an å få tak i T45 pellets noe sted?
 
T90 er iallefall det som er desidert mest utbredt her til lands. Uten å ha lett så tror jeg du må gjøre en innsats som kanskje koster mer enn den smaker for å få tak i T45.
 
Sant nok. Ryktes at en del bryggerier som trillium o.l. bruker rent lupulin i noen av ølene sine, for å få ekstrem aroma uten å få uhorvelige mengder trub og tap til humlepellets. Men når man googler lupulin så finner jeg bare diverse forum hvor medlemmene har større interesse av å røyke det, enn å bruke det i øl... Til og med noen som mener rent lupulin er ulovlig pga. beroligende effekt om man røyker det (høres rart ut). Lurte derfor på om kanskje T45 hadde vært et alternativ. Bruke 200g T-45 tørrhumle istedet for 400g vanlig, liksom...
 
Hop extracts er jo siste skrik. Hvis du vil ha mindre trub så kan du kanskje sjekke ut dette, men det er veldig generisk ifht å kjøpe forskjellige typer humle.
 
Joda, men det er jo ikke bitterhumla som bidrar med største mengden trub, når jeg bruker 150+ gram tørrhumle i 20L...
 
Nei men da har du smaksekstraktene. Du får generiske, type "citrus" etc, og du får noen fra noen få humler.
 
Å jasså? Trodde du snakka om de derre sprøytene med humleekstrakt for å få opp IBU'en uten å bruke humle jeg serru. hm, hørtes intressant ut da... "fruity" eller "tropical" elns da kanskje?...
 
Tilbake
Topp