Ta steget videre fra ølsett- hva trenger jeg?

Hei!
Nå har jeg sittet å lest mye på forumet her og fått mye tips og triks om brygging med ølsett. Har  brygget med 6 forskjellige ølsett og utviklet kunnskapen gjennom det. Resultatet blir bedre og bedre, hjemmebrygging har gitt mersmak, men føler det har kommet til et stoppepunkt. Så spørsmålet er i første omgang hva slags utstyr trenger jeg for å "løsrive" meg fra bryggesettene? Jeg har en kjele på 8 liter(pluss en del små), gjæringsdunk og gjærlås, og oechslevekt. that's it. Så hva trenger jeg for å få til et bra resultat for en relativt billig penge?
 
Dette kan gjøres enkelt og billig, selv, som den gniern jeg er, er det en 20L kjøleboks fra Clas til 149kr, denne holder temperaturen helt fint i den lille timen den står på benken. En 40L alu krabbekoker til 599Kr (kun kjele) og en kobbermanifold laget av et kobberrør fra Clas 200kr, og siste investering var en kjølespiral. Den var ikke livsviktig før jeg kjøpte den, og nå lurer jeg på hvorfor jeg snudde på de kronene den kostet. Risikoen for å gå på trynet med 30L kokende vørter er større enn at man går konk på en tusing. Overføring av vørter gjør jeg med slanger og heverter, ingen kraner (kjiping igjen, ser den).

Det går i partiskylling her i huset, som jeg syns fungerer helt fint selv om det ikke ser veldig high tech ut, men godt blir det, og tar ikke rare plassen sammenpakket.
 
Større kjele 30l+ og BIAB pose?
Hvis du tenker å fortsette med ekstrakt så Kan du bruke en vaskepose for å trekke spesialmalt og la det vere med det foreløpig(større kjele er alltid fint)
 
Ok takk for litt tips! Stor kjele er hvertfall noe jeg må ha. :yes: Men har som sagt lite peiling på dette her, så her kommer noen spørsmål igjen: Hva er kobbermanifolden og hva er den godt for/ hvordan fungerer den?- og den skal brukes i bunnen av kjøleboksen? Blir ikke egentlig kobbermanifolden mye av det samme som kjølespiralen?
Og sist, hva er en BIAS-pose- og hvordan fungerer den?
 
For å komme et steg videre trenger du ingenting mer. Du bestiller ekstrakt, flytende(LME) eller sparaymalt(DME), samt humle. Du koker opp 5liter vann, tilsetter halvparten av ekstrakten på 60 min, kjører vanlig humleprogram og tilsetter resten av ekstrakten ved 15 min. Du lager godt øl på  2 timer. To steg videre går veien til allgarin, enten som et BIAB eller vanlig oppsett. Men det er utrolig så bra øl man kan lage på ekstrakt, jeg er glad jeg tok med meg det også på veien til allgrain.
 
Velkommen Freddy!

Jeg anbefaler deg å kjøpe John Palmer, How To Brew :) En litt eldre, men fremdeles meget nyttig, versjon ligger her.  :biersmile:
 
Slik som eg ser det, så er det 3 nivåer på brygging. Ølsett, ekstraktbrygging og så "all grain". Om du vil gå videre med din hobby, og ha mer kontroll på det ferdige produktet (f.eks følge en oppskrift), så kan ekstraktbrygging være neste steg.

Eg ville gått for ekstraktbrygging, med humle og spesialmalt. Du kan få et veldig godt resultat, og det krever mindre utstyr enn "all grain". Men å kjøpe en stor kjele er ikke dumt, 36 liter er ideelt for 20-25 liters brygg. 30 liter er noe knapt, for det kan lett koke over.

Leser du boken How To Brew, så får du en god innføring i både ekstraktbrygging og "all grain".
 
Krille skrev:
Eg ville gått for ekstraktbrygging, med humle og spesialmalt. Du kan få et veldig godt resultat, og det krever mindre utstyr enn "all grain". Men å kjøpe en stor kjele er ikke dumt, 36 liter er ideelt for 20-25 liters brygg. 30 liter er noe knapt, for det kan lett koke over.

Om du kjøper ei lita flaske med "anti-skum" http://www.bryggselv.no/products/defoamer-foam-control- , så slepp du å ha alt for stor kjele.
Eller du kan lage din eigen kjele av eit gjæringskar og ein vasskokar. Ikkje så veldig vanskeleg. Du treng berre å få drilla på eit hol som passar vasskokarelementet og gjæringskaret må vere godkjent til 100 grader C.

Lykke til!
 
runarstock skrev:
Dette kan gjøres enkelt og billig, selv, som den gniern jeg er, er det en 20L kjøleboks fra Clas til 149kr, denne holder temperaturen helt fint i den lille timen den står på benken. En 40L alu krabbekoker til 599Kr (kun kjele) og en kobbermanifold laget av et kobberrør fra Clas 200kr, og siste investering var en kjølespiral. Den var ikke livsviktig før jeg kjøpte den, og nå lurer jeg på hvorfor jeg snudde på de kronene den kostet. Risikoen for å gå på trynet med 30L kokende vørter er større enn at man går konk på en tusing. Overføring av vørter gjør jeg med slanger og heverter, ingen kraner (kjiping igjen, ser den).

Det går i partiskylling her i huset, som jeg syns fungerer helt fint selv om det ikke ser veldig high tech ut, men godt blir det, og tar ikke rare plassen sammenpakket.

Den kjøleboksen er altså god nok? Hvor mye faller tempen i løpet av den timen?
 
Eg bruker den også. Den fell kanskje med ein grad hos meg, i allefall, så det er ganske ubetydeleg.

Men du treng ein del energi på å varme opp boksen. Du tapar varme både når du har vatn frå kokekar til mesketank (boksen "stjel" varme ifrå vatnet) og når du har oppi malten. Så du bør vel varme vatnet opp til 80 grader når du skal meske på 65 grader (malten stel ca 7-8 grader når du har oppi den). Prøv deg fram... Huks at det er veldig enkelt å kjøle ned meska med ein isbit eller vatn på 10 grader (eller å ha loket av i nokre minutt), men du treng mykje kokande vatn til å varme opp vatn på 63 grader til 65 grader.
 
MartinHS skrev:
Den kjøleboksen er altså god nok? Hvor mye faller tempen i løpet av den timen?

Eg brukte også Clas Ohlsson kjøleboksen då eg starta å bryggja - men den er ikkje av dei beste når det gjeld å halda på temperaturen.     Men pakkar du han inn f.eks. i ei dyne så held temperaturen seg stabil nok i ein times tid.   Den held også akkurat til eit brygg med omlag 4-5 kg malt.  
 
Pakker et pledd rundt for å være sikker. Bruker også 6kg malt i boksen uten store vanskeligheter. Fordelene er at den er billig, og fungerer godt nok til å begynne med, ølen blir god den. Bruker å sjekke temperaturen i boksen etter 30 min for å se om det behøves tilsetning av varmtvann. Har ikke sett meg nødt til å varme opp noe mer på den timen den står. Akkurat hvor mye den taper seg vet jeg ikke, bruker litt ulike menger vann og malt og har litt varierende romtemperatur. Før jeg har i meskevannet har jeg oppi to liter kokende vann i 5-10minutter for å varme opp veggene og lufta imellom for å eliminere tapet boksen. Til 149kr er den et bra utgangspunkt.
 
runarstock skrev:
Pakker et pledd rundt for å være sikker. Bruker også 6kg malt i boksen uten store vanskeligheter. Fordelene er at den er billig, og fungerer godt nok til å begynne med, ølen blir god den. Bruker å sjekke temperaturen i boksen etter 30 min for å se om det behøves tilsetning av varmtvann. Har ikke sett meg nødt til å varme opp noe mer på den timen den står. Akkurat hvor mye den taper seg vet jeg ikke, bruker litt ulike menger vann og malt og har litt varierende romtemperatur. Før jeg har i meskevannet har jeg oppi to liter kokende vann i 5-10minutter for å varme opp veggene og lufta imellom for å eliminere tapet boksen. Til 149kr er den et bra utgangspunkt.

Virker som et greit sted å starte ja. Såpass billig at det er verdt forsøket og ikke så farlig om den ikke er perfekt.
 
Ellers er jo rådet frå Gahr (som er ein erfaren bryggar) at du skal legge pengane fyrst og fremst i å kontrollera gjæringsprosessen. Dvs å skaffe eit gamalt, billig kjøleskåp og ein temperaturkontroller, slik at du kan styre gjæringstempen. I tillegg bør du kanskje lage deg ein magnetrørar av pc-vifte, 12v straumkilde (transformator) og ein magnet frå ein gamal harddisk. Om du byrjar i den enden av prosessen, kan det jo hende at ekstraktbrygget ditt blir mykje betre...
 
Da har jeg handlet denne kjølebagen og lagd en kobbermanifold i bunnen. Artig! :)

Jeg ønsker å lage et brygg hvor jeg sitter igjen med 15 liter, men kjelen min kan bare koke 10 liter.
Med beercalc har jeg funnet ut at jeg vil bruke 3 kg malt som ,med utgangspunkt i 2.5 liter vann per kg malt i mesken, gir 7.5 liter, minus det malten trekker til seg ,ca 1 liter per kg, blir det 4.5 liter vørter før skylling.

Det som skaper litt hodebry for meg er at jeg da bare har plass til 5.5 liter til i kjelen.
Jeg vil bruke "batch-sparging", og ser for meg å skylle kun en gang hvor jeg fyller opp med 7.5 liter, men tapper bare 5.5 liter.
Er dette riktig tenkt i forhold til det utstyret jeg har tilgjengelig?
 
Du fyller bare opp med skyllevann så mye som du trenger. Skal du ha ut 5.5L, syller du med 5.5L. MEsken er allere mettet, og du vil få ut alle 5.5 literne. Ellers så kan du lese litt om high gravity brewing. Kan ingenting om emnet, men du koker en sterkere vørter som du tynner ut med vann senere, da vil du få tynt ut litt mer av utstyret ditt vil jeg tro.
 
OK!

Så det er ikke vanlig å tilsette mer vann etter koking? Har bare brygget ekstrakt tidligere og der gjøres det.
 
Hender rett som det er at jeg justerer med vann etter koking, dersom vørteren er for sterk, noe som hender når jeg ikke fyller kokekaret med mer enn det jeg planlegger som batchstørrelse. det er helt ok å tynne med vann om den er for sterk, det er jo vann du har kokt vekk :)
 
Tilbake
Topp