Tanniner i pilser på fat. Modning av pilsner.

Hei!

Jeg har laget en 40 liter pilsner som har stått ferdig karbonert ved 1-2 grader celcius i 4 uker nå. Ølen ser og smaker meget godt, men ettersmaken kommer som lyn fra klar himmel med en besk "grainy" bitter smak som ødelegger en del av smaksopplevelsen. Jeg frykter, og er egentlig ganske sikker på at jeg har fått tanniner da jeg var litt for ivrig på skyllingen samt at jeg ikke fulgte med på PH nivået i mesken.
Eller er jeg litt for utålmodig og bør vente noen måneder til før jeg drar forhastede konklusjoner?
Har lest at jeg kan tilsette gelatin i fatet som kan fjerne en del tanniner. Har noen erfaringer med dette?
 
Kombinasjonen høy pH, høy temperatur på skyllevan og overdreven skylling skal etter sigende gi besk smak. For fin knusing, slik at maltskallet er kuttet opp, vil også kunne forsterke astingens. Usikker på om gelatin vil hjelpe, men det er bare å prøve vel? Gelatin i karbonert øl har jeg ikke testet, men det er det sikkert noen som kan svare på.
 
Jeg skyller ofte med varmt springvann eller kaldtvann. Har hatt en del dårlig utbytte og ville se hvor høyt jeg fink dette. Det ble 90% på denne batchen, men det hjelper jo ikke når det er fullt av rabbiner. Bestillt PH meter til neste batch også noen andre som har tips til redning sv denne batchen?
 
Jeg skyller ofte med varmt springvann eller kaldtvann. Har hatt en del dårlig utbytte og ville se hvor høyt jeg fink dette. Det ble 90% på denne batchen, men det hjelper jo ikke når det er fullt av rabbiner. Bestillt PH meter til neste batch også noen andre som har tips til redning sv denne batchen?

Kutt ned på mengden rabbiner, og fjern ham for all del før kok!

Sorry, kunne ikke dy meg... ;)
 
Jeg skyller ofte med varmt springvann eller kaldtvann. Har hatt en del dårlig utbytte og ville se hvor høyt jeg fink dette. Det ble 90% på denne batchen, men det hjelper jo ikke når det er fullt av rabbiner. Bestillt PH meter til neste batch også noen andre som har tips til redning sv denne batchen?

Tror det letteste du kan gjøre er å prøve med gelatin og vente, det skal ta bort noe. Eller evt filtrere.
 
Med standard pilsmalten vi kjøper på butikken og vanlig norsk overflatevann så er det stort sett unødvendig med pH meter. En og en halv teskje (7ml cirkus) melkesyre på 88% er det som skal til for å ta det ned til 5.2 området om du brygger 25 liter i 5% området og mesker sånn passe tykt. Og da får du ikke tanniner :). Har sluttet å måle på øl med 100% pilsmalt eller palemalt da det alltid treffer riktig med 1.5 teskje, pluss i margen for kvalitets maltsterne våres som produserer samme malt til enhver tid. Om du lander noe under så er ikke det krise heller. Heller under enn over nominell pH.

Noen humletyper synes jeg bidrar med en del tanniner. Magnum 2015 syntes jeg var fæl og ga bort alt. Syns pilsen blir best med 100ish gram med Saaz eller annen edelhumle på 90 eller som FWH. Også viktig og bruke frisk humle i alle faser av bryggingen, gammel humle er ikkje bra! Nå skal det sies at jeg er meget sensitiv for astringens og kaster alt øl som har snev av den usle smaken. Tørt øl som pils egentlig skal være har også lett for å fremheve eventuell astringens godt.
 
Sist redigert:
Jeg skyller ofte med varmt springvann eller kaldtvann. Har hatt en del dårlig utbytte og ville se hvor høyt jeg fink dette. Det ble 90% på denne batchen, men det hjelper jo ikke når det er fullt av rabbiner. Bestillt PH meter til neste batch også noen andre som har tips til redning sv denne batchen?
Skal du bruke gelatin, så kjøl så lav ned som du får det uten at det fryser. Gjerne -2 grader. Så tilsetter du gelatin.
På den måten felles mest mulig ut. Så bør du vel lagre det lenge også.

Alternativet er å si at du har lært mye, og så brygge et bedre øl.
 
Alternativet er å si at du har lært mye, og så brygge et bedre øl.

Det gjør liksom litt ekstra vondt å dømme en lager-batch til sluket i forhold til en ale. Har sendt en lager i sluket en gang og det vakke no moro!
 
Jeg vet ikke om gelatin løser ditt problem 100%,men jeg bruker alltid gelatin ved tapping på fat.1 teskje løses opp i 3 dl vann til et corneliusfat på 19L.Bruker microbølgeovn til oppvarming.Når alt er løst opp heller jeg det bare i corneliusen og setter på lokket.Fatet rulles på gulvet i 4-5 minutter.Ikke nødvendig å riste.Jeg gjør dette hovedsaklig for å klare ølet og det funker overraskende bra.Jeg har helt sluttet å bruke tabletter og andre dyre remedier.Men det kan for all del hende at jeg uten å vite det har oppnådd andre fordeler også,da jeg sjelden har merket det problemet du har.
 
Jeg vet ikke om gelatin løser ditt problem 100%,men jeg bruker alltid gelatin ved tapping på fat.1 teskje løses opp i 3 dl vann til et corneliusfat på 19L.Bruker microbølgeovn til oppvarming.Når alt er løst opp heller jeg det bare i corneliusen og setter på lokket.Fatet rulles på gulvet i 4-5 minutter.Ikke nødvendig å riste.Jeg gjør dette hovedsaklig for å klare ølet og det funker overraskende bra.Jeg har helt sluttet å bruke tabletter og andre dyre remedier.Men det kan for all del hende at jeg uten å vite det har oppnådd andre fordeler også,da jeg sjelden har merket det problemet du har.
Hvor lenge lar du fatet står før du begynner å tappe av det med denne metoden?
 
Trenger ikke rulle fatet heller. Ølet er klart i løpet av 1 til 2 dager stort sett. Om det får stå ved -1C.
 
Bakgrunnen for at jeg spør hvordan det blir på fat er ganske enkelt at jeg kun har hatt gelantin i gjæringsdunken sammen med CC og aldri kommet på at det kan tas i fatet. Hadde (når jeg pleide å gjøre det) et inntrykk av at gelantinen forsterket CC effekten, samt at det var med på å gjøre bunnfallet noe mindre flyktig.
 
Enig med "jab".Det går fantsastisk mye fortere enn om man ikke tilsetter gelatin.1 til 2 dager er kanskje i overkant av hva du kan forvente hver gang,det varierer litt fra gang til gang,men gevinsten er udiskutabel og det koster jo praktisk talt ingenting heller.Tror det er svært viktig at fatet står kaldt under klaringen.Det er iallefall min erfaring.
 
Tilbake
Topp