Tapcooler mottrykksfyller for Vent-Matic / Perlick / Intertap

Hjelp! Jeg skulle mottrykksfylle øl til NM i dag, men så virket ikke trykkavlastningsventilen. Jeg fant fort ut at jeg ved rengjøringen etter forrige gangs bruk må ha klart å miste "poppeten" i trykkavlastningsventilen, altså den dingsen i enden av fjæra som vist på bildet nedenfor (hentet fra YouTube).

Er det noen i Oslo som har mulighet til å låne meg kun denne poppeten i dag eller i morgen, fram til jeg på sikt eventuelt får skaffet en ny via @Oberstbräu?

Eventuelt dersom det er noen som har en manuell trykkavlastningsventil (ekstratilbehør) å låne bort, da jeg antar at denne ikke trenger den originale poppeten som jeg har mistet.

poppet.JPG
 
Sist redigert:
Hjelp! Jeg skulle mottrykksfylle øl til NM i dag, men så virket ikke trykkavlastningsventilen. Jeg fant fort ut at jeg ved rengjøringen etter forrige gangs bruk må ha klart å miste "poppeten" i trykkavlastningsventilen, altså den dingsen i enden av fjæra som vist på bildet nedenfor (hentet fra YouTube).

Er det noen i Oslo som har mulighet til å låne meg kun denne poppeten i dag eller i morgen, fram til jeg på sikt eventuelt får skaffet en ny via @Oberstbräu?

Eventuelt dersom det er noen som har en manuell trykkavlastningsventil (ekstratilbehør) å låne bort, da jeg antar at denne ikke trenger den originale poppeten som jeg har mistet.

Vis vedlegget 53614
Tror jeg har en her. Gi meg to sek, så skal jeg sjekke._20210918_183332.JPG
Edit: Alt for å holde @Mc. nede. :D
 
Hjelp! Jeg skulle mottrykksfylle øl til NM i dag, men så virket ikke trykkavlastningsventilen. Jeg fant fort ut at jeg ved rengjøringen etter forrige gangs bruk må ha klart å miste "poppeten" i trykkavlastningsventilen, altså den dingsen i enden av fjæra som vist på bildet nedenfor (hentet fra YouTube).

Er det noen i Oslo som har mulighet til å låne meg kun denne poppeten i dag eller i morgen, fram til jeg på sikt eventuelt får skaffet en ny via @Oberstbräu?

Eventuelt dersom det er noen som har en manuell trykkavlastningsventil (ekstratilbehør) å låne bort, da jeg antar at denne ikke trenger den originale poppeten som jeg har mistet.

Vis vedlegget 53614

Hadde jeg vært hjemme kunne du også lånt min, men nå ser det ut til at Erik kom til unnsetning
Det hadde kanskje funka å holde fingern over? :rolleyes:
 
Takk for tilbudet, @Holmentoppen, og til deg for at jeg fikk låne din mottrykksfyller, @erikraude.

Nå viste det seg ved nærmere ettersyn at jeg slett ikke hadde mistet "poppeten" - den satt bare fast i selve mottrykksfylleren. Det forklarer hvorfor det var tett.

Slik går det når man flasker så sjelden at man bokstavelig talt glemmer hvordan ting henger sammen. :)
 
Ja, det hender at det er noen millimeter fribord. Da pleier jeg å bare å åpne ølhendelen forsiktig, og slippe ut noen dråper. Det pleier å være nok til at det skummer opp. Noen proffe tappelinjer drypper varmt vann opp i boksen etter fylling. Det skal visstnok fungere på samme måten. Ellers kan du kanskje karbonere bittelitt hardere, men det er jo ikke typeriktig for alle ølstiler.
I kveld gikk det mye bedre. Takk for tipset @Holmentoppen , og ikke minst: Takk for et fint ølsett! 20211004_230401_remastered.jpg
 
Nei, dessverre. Kraven på CO2-koblingen og friksjonsringene i teleskoprøret tåler ikke koking.
 
Nei, dessverre. Kraven på CO2-koblingen og friksjonsringene i teleskoprøret tåler ikke koking.
Jeg tok av disse og la til side, skrudde løs CO2 knappen og varmebehandlet selve klossen i 80C vann i en halvtime. Satt sammen med litt keglube på CO2 knappen og alt fungerer strøkent igjen. Teleskoprøret og kraven er lette å rengjøre og inspisere så går greit at de ikke kan kokes.
 
Sist redigert:
Veldig lett å knekke beina på kraven når den skal settes tilbake. Lurt å ha en i reserve ved sånne stunt.
 
Tilbake
Topp