Tappe og servere fra fat

oyda

Norbrygg-medlem
Okei, ølet er ferdig karbonert og står lagret på ett gitt trykk f. eks 1 bar og temp er 4 grader. Vil dere ved tapping/bruk justert opp til "serveringstemp" med temp + alkoholprosent ( 4grader + f.eks 5%?) og evt justert ned trykk (0.3?) eller kjøre samme temp og trykk hele tiden som ved lagring? Eller kanskje bare la ølet stå med lavt trykk (forutsetter grei avtapping med rett mengde skum) og høyere temp når først justert? Svigninger i trykk og temp er jo ikke gunstigt for ølet over tid heller... hmmm..innspill?
 
Jeg lar fat stå på same trykk helt til det er tomt.Nu her jeg regulator med 4 utganger så jeg kan karb etter stil
 
Jeg lar fat stå på same trykk helt til det er tomt.Nu her jeg regulator med 4 utganger så jeg kan karb etter stil
 
Jeg lar fat stå på same trykk helt til det er tomt.Nu her jeg regulator med 4 utganger så jeg kan karb etter stil
 
Jeg lar fat stå på same trykk helt til det er tomt.Nu her jeg regulator med 4 utganger så jeg kan karb etter stil
Den er grei, men når du karbonerer, hvilken temp går du for? Lavere trykk og kaldt eller høyere temp og høyere trykk for å komme mer i nærheten av serveringstemp? Synes mye av aromaen forsvinner ved for kald avtapping og jeg vil jo drikke asap uten å måtte sitte å varme ølen mellom hendene?!
 
Sist redigert:
Den er grei, men når du karbonerer, hvilken temp går du for? Lavere trykk og kaldt eller høyere temp og høyere trykk for å komme mer i nærheten av serveringstemp? Synes mye av aromaen forsvinner ved for kald avtapping og jeg vil jo drikke asap uten å måtte sitte å varme ølen mellom hendene?!

ikke funder så mye :) la det være 10 grader og konstant trykk på 1 bar eller litt mer.
Jeg kjenner de som ikke gjør det sånn men justerer opp temp og trykk, fy f... for et liv de har, og siden jeg kjenner dem så får jeg spørsmålene om hvorfor det skummer og .....
 
ikke funder så mye :) la det være 10 grader og konstant trykk på 1 bar eller litt mer.
Jeg kjenner de som ikke gjør det sånn men justerer opp temp og trykk, fy f... for et liv de har, og siden jeg kjenner dem så får jeg spørsmålene om hvorfor det skummer og .....
Har egentlig landet på denne jeg også...
 
Jeg er enig, Det beste er å la ølet være ved ønsket serveringstemperatur og med trykk som gir ønsket karboneringsnivå. Eventuelle skumproblemer fikses ved å bruke en tynn (3/16), passe lang tappelinje.
 
Tilbake
Topp