Tappekran på gæringsdunk... for lang nede til å tappe av?

Heisann,

Har no satt eit par brygg og skal snart flaske det første.
Tok en prøve av ein IPA eg har stående til gjæring etter 1 veke, og den var full i grums.
Ser at det ligg eit tjukt lag på botnen som går opp til ca midten på "tappekranhullet"

Er det vanlig at det er så mykje grums i gjæringskaret at det ikkje går an å bruke tappekranen?


LT
 
Det er en kjent problemstilling. Du får evt prøve å bikke litt på dunken når du skal tappe, evt bruke en desinfisert sil hvis du får grums med.
 
har i de fleste tilfeller gått vekk fra å bruke krana når jeg tapper fra gjæringskar. Benytter heller hevert samme hvor #$%&£ den er å gjøre rent etterpå.
Bruker kun krana ved flasking.
 
Jeg tipper alltid dunken litt bakover og legger noe under forran (ca 2cm høyde) og lar dunken hvile en stund før jeg tapper. Da har gjærkaka stabilisert seg langt nok unna krana til at jeg får ut ren øl. Når dunken nesten er tom vipper jeg den forsiktig forover igjen og får ut siste slant før gjærkaka rekker å sige frem til krana.
 
Har krana høyere opp på gjæringskara mine. Så bruker jeg et eget kar for flasking som jeg har montert krana lavt på. Synes det funker fint.
 
Etter at vi begynte å la vørteren sedimentere en time eller to etter kjøling, Så er det kun ren gjær i bunnen av dunkene. Våre kraner er montert ca 2 cm fra bunnen. Vi må nå tippe dunkene forover for å få ut alt
 
Bruker dere denn krana?  Den må deles (helst hver gang den har vært i bruk) og gjøres skikkelig rein.  Utrolig hvor mye uhumskadorer som legger seg inni der.  Vi har igrunnen helt sluttet med kraner, unntatt på "flaskekaret".  Hovedgrunnen var at vi altfor ofte fikk lekkasje, - ikke i krana men rundt pakningen.  Nå bruker vi en racking cane, og suger opp gjennom en antiseptisk serviett.  Hadde en autosiphon, men den varte ikke lenge før den begynte å fuske
 

Vedlegg

  • 596_Tappekran_r_d_hvit_1.jpg
    596_Tappekran_r_d_hvit_1.jpg
    14,3 KB · Sett: 599
Trygve skrev:
Bruker dere denn krana?  Den må deles (helst hver gang den har vært i bruk) og gjøres skikkelig rein.  Utrolig hvor mye uhumskadorer som legger seg inni der.  Vi har igrunnen helt sluttet med kraner, unntatt på "flaskekaret".  Hovedgrunnen var at vi altfor ofte fikk lekkasje, - ikke i krana men rundt pakningen. 

Vi bruker slike kraner. en ting vi har funnet ut. Man må IKKE stramme pakningen ved å vri kranen. KUN mutteren på innsiden. Grunnen til dette er at ved å vri kranen for å stramme,så deformerer man pakningen.

Er helt enig i at de må demonteres og rengjøres før hver bruk. Men husk å sette dem inn med fett. Vi bruke lubrifilm til det formålet

Lubrifilmtubetn.jpg
 
Torga skrev:
Trygve skrev:
Bruker dere denn krana?  Den må deles (helst hver gang den har vært i bruk) og gjøres skikkelig rein.  Utrolig hvor mye uhumskadorer som legger seg inni der.  Vi har igrunnen helt sluttet med kraner, unntatt på "flaskekaret".  Hovedgrunnen var at vi altfor ofte fikk lekkasje, - ikke i krana men rundt pakningen.  

Vi bruker slike kraner. en ting vi har funnet ut. Man må IKKE stramme pakningen ved å vri kranen. KUN mutteren på innsiden. Grunnen til dette er at ved å vri kranen for å stramme,så deformerer man pakningen.

Er helt enig i at de må demonteres og rengjøres før hver bruk. Men husk å sette dem inn med fett. Vi bruke lubrifilm til det formålet

Lubrifilmtubetn.jpg
Jeg fikk teste kranene som bryggmakker selger, og de er mange ganger ennklere med tanke på rengjøring. de har heller ikke den forbaskede dreiesaken for å snu krana med, så man slipper å tenke på lekasje der. :)
De kranene var rett og slett kjempegreie i forhold, og passet rett i hullet også. annbefales ihvertfall mye mer en den M***Akranen på bildet her ;)
 
Først: Beklager magne1972: Jeg trykket på Rediger (jeg har moderatortilgang) istedet for Sitat, så jeg la ut innlegget mitt som deg først. Rettet nå.

magne1972 skrev:
Torga skrev:
Trygve skrev:
Bruker dere denn krana?  Den må deles (helst hver gang den har vært i bruk) og gjøres skikkelig rein.  Utrolig hvor mye uhumskadorer som legger seg inni der.  Vi har igrunnen helt sluttet med kraner, unntatt på "flaskekaret".  Hovedgrunnen var at vi altfor ofte fikk lekkasje, - ikke i krana men rundt pakningen.  

Vi bruker slike kraner. en ting vi har funnet ut. Man må IKKE stramme pakningen ved å vri kranen. KUN mutteren på innsiden. Grunnen til dette er at ved å vri kranen for å stramme,så deformerer man pakningen.

Er helt enig i at de må demonteres og rengjøres før hver bruk. Men husk å sette dem inn med fett. Vi bruke lubrifilm til det formålet

Lubrifilmtubetn.jpg
Jeg fikk teste kranene som bryggmakker selger, og de er mange ganger ennklere med tanke på rengjøring. de har heller ikke den forbaskede dreiesaken for å snu krana med, så man slipper å tenke på lekasje der. :)
De kranene var rett og slett kjempegreie i forhold, og passet rett i hullet også. annbefales ihvertfall mye mer en den M***Akranen på bildet her ;)

Hvordan er krana fra Bryggmaker inni?
Jeg har brukt 15-20 av de røde og hvite kranene i årevis, uten å hatt noe nevneverdige problemer med infeksjoner eller lekkasje.
Har aldri demontert dem, men er spandabel med Stoutrens/PBW og varmt vann (spyler hardt med hageslange), og senere Sterkrens/Star San.
Bruker også Sterkrens/Star San eller sprit ved prøvetapping underveis, og før tapping på fat.
Jeg har imidlertid litt frynsete nerver for at det skal kunne være noe igjen i kranene.
 
Kranene fra bryggmakker er i et stykke hele "huset" også er den dreietuten for åpning/stenging tredd i på samme prinsipp som på disse andre.
Men den er mye lettere å ta ut for rengjøring. (sitter ikke så hardt i sporene)
Fordelene med disse andre ser du fort hvis du demonterer den du har... De er umulig å få helt rene uten å dra de fra hverandre, og etter litt begyner da lekasjen å komme...
 
Trygve skrev:
Bruker dere denn krana?  Den må deles (helst hver gang den har vært i bruk) og gjøres skikkelig rein.  Utrolig hvor mye uhumskadorer som legger seg inni der.  Vi har igrunnen helt sluttet med kraner, unntatt på "flaskekaret".  Hovedgrunnen var at vi altfor ofte fikk lekkasje, - ikke i krana men rundt pakningen.  Nå bruker vi en racking cane, og suger opp gjennom en antiseptisk serviett.  Hadde en autosiphon, men den varte ikke lenge før den begynte å fuske

hvor kjøpte du racking kane trygve? jeg har for mange kraner som når de strammes til hopper den over\ løsner når mutteren strammes.

kunne tenke meg en flaske kanne , resten tett..  med det krever jo og planlegging :eek:ppkast:
 
I en eller annen amerikansk nettbutikk om jeg ikke husker feil.  Morebeer, Williamsbrewing eller Northernbrewer.  Også bruker jeg en slik utvendig klemme for å stenge slangen.

Det er jo veldig enkelt å lage en slik selv - bare et stykke stålrør som er bøyd.  Og så kan en evt kjøpe en "tupp" å sette på.  Sikkert mulig å komme på en ellen annen hjemmesnekra løsning her også.  Eller er ikke dette noe for Bryggmaker - hva sier du Katla?
 

Vedlegg

  • 8137106-origpic-4a4a43.jpg
    8137106-origpic-4a4a43.jpg
    9,9 KB · Sett: 440
  • 3932.jpg
    3932.jpg
    12,4 KB · Sett: 424
  • 40780.jpg
    40780.jpg
    18,5 KB · Sett: 427
Trygve skrev:
I en eller annen amerikansk nettbutikk om jeg ikke husker feil.  MoreBeer, Williamsbrewing eller Northernbrewer.  Også bruker jeg en slik utvendig klemme for å stenge slangen.

Det er jo veldig enkelt å lage en slik selv - bare et stykke stålrør som er bøyd.  Og så kan en evt kjøpe en "tupp" å sette på.  Sikkert mulig å komme på en ellen annen hjemmesnekra løsning her også.  Eller er ikke dette noe for Bryggmaker - hva sier du Katla?

Det er forsåvidt enkelt å laga ein slik rustfri hevert men eg er litt usikker på om det er "rett".    Eg brukar sjølv ein vanleg stor "pumpehevert" i plast/pvc - den har den fordelen at ein kan pumpa vørter gjennom heverten og dermed få den igang utan å infisera den (eg skyller den mellom kvar gongs bruk og desinfiserar den med starsan).    Med ein rustri hevert eller for den saks skuld ein vanleg enkel plasthevert må ein suga (med munnen) vørter gjennom hevertsystemet og då er det vel meir infeksjonsfare vil eg tru.   

Heverten eg brukar vil eg tru dei fleste bryggebutikkane har:  Automatisk hevert autosiphon:    http://bryggeland.no/automatisk-hevert-jumbo-autosiphon.html
Og hugs å sterilisera den både på innsida og utsida og pump starsan igjennom den slik at også pumpesystemet er sterilisert.

Eg plar (etter råd) å setja gjæringsdunken litt kaldt eit par dagar og eg legg ein liten plankebit under den på framsida av den slik at den blir ståande litt på skrå.
Når den har stått eit døger eller 2 og roa seg - plasserar eg hevert i bakkant og då får eg med det meste av vørteren og sidan det er ei endekappe på heverten vil den ikkje suga inn noko særleg med botnfall.  Resultatet er at eg får meg så godt som all vørter frå gjæringskaret - det er nokre få desiliter igjen.

Når det gjeld plastkranar brukar eg det for min eigen del berre på gjæringskar som eg brukar når eg har tappa om for å ettersukra vørter og skal tappa den på flaske.  Eg har ein god halvmeter slange som eg koblar til kranen og så har eg ein ny krane (metall) med ein litt stivare plastslange i motsett ende (den som går ned i flaska).    Og eg plasserar karet på ein krakk oppå kjøkkenbenken og har flaskene som skal fyllast i kjøkenvasken.  Dermed går det raskt å fylla og blir det søl så går det rette vegen. 

Plastkranar bør demonterast og vaskast  mellom kvar gongs bruk av karet.  Det er forsåvidt enkelt -ein skrur dei lett frå kvarandre med handmakt og noko meir ville eg ikkje ha brukt på dei. 
 
Jeg synes den autoheverten ser forferdelig stor ut (for 30 liters gjæringsspann). Er den ikke det?
 
Stor og stor - den fungerar greit for mine Europris gjæringsspann - som er på 25 liter (men tar vel kanskje 30)..  Eg trur eg kjøpte min hjå Vestbrygg - om det er den eksakt same som f.eks. bryggeland og bryggselv har veit eg ikkje - men eg mistenkjer det er same saken.
 
Jeg hadde som sagt en slik autohevert som katla linker til, og den funket aldeles glimrende!!  - En kort stund.  Så stivnet gummipakningen og klarte ikke holde tett slik at du fikk vakuum.  Så da ble det å sutte på slangen, og med en sånn serviett imellom så blir det ikke infeksjoner heller.  (Smaker py, men er bedre enn å skylle munnen med Starsan)
 

Vedlegg

  • 5511052_5637170120_l.jpg
    5511052_5637170120_l.jpg
    35,4 KB · Sett: 285
Kjetil S skrev:
Jeg synes den autoheverten ser forferdelig stor ut (for 30 liters gjæringsspann). Er den ikke det?

Fin størrelse på den, spesielt hvis man gjør som katla, og kan sette den nede i bunnen under hele tappingen.
Jeg har brukt den litt før, og har prøvd å få den til å stå litt lenger oppe i bøtta (mistet tålmodigheten), men da sklir den etter en tid ned i bunnen ..
Selv er jeg ikke så begeistret for å bruke heverter til slikt, så jeg kommer nok til å holde meg til tappekraner,
men kan godt tenke meg å anskaffe Bryggmaker sin variant for å se på forskjellene.
Bruker hevert kun til surøl på tur ut fra Better Bottle.
 
Trygve skrev:
Jeg hadde som sagt en slik autohevert som katla linker til, og den funket aldeles glimrende!!   - En kort stund.  Så stivnet gummipakningen og klarte ikke holde tett slik at du fikk vakuum.  Så da ble det å sutte på slangen, og med en sånn serviett imellom så blir det ikke infeksjoner heller.  (Smaker py, men er bedre enn å skylle munnen med Starsan)

Synes slett ikkje Starsan er så ubehageleg å få i munnen. Berre å spytte ut etter desinfisering - for å rulle Starsan rundt i munnen, gurgle og svelge er ikkje eit alternativ...
 
FrodeSy skrev:
Trygve skrev:
Jeg hadde som sagt en slik autohevert som katla linker til, og den funket aldeles glimrende!!   - En kort stund.  Så stivnet gummipakningen og klarte ikke holde tett slik at du fikk vakuum.  Så da ble det å sutte på slangen, og med en sånn serviett imellom så blir det ikke infeksjoner heller.  (Smaker py, men er bedre enn å skylle munnen med Starsan)

Synes slett ikkje Starsan er så ubehageleg å få i munnen. Berre å spytte ut etter desinfisering - for å rulle Starsan rundt i munnen, gurgle og svelge er ikkje eit alternativ...

Skummet på starsand måtte smakes på  ::) er bare ølhoder som MÅÅ finne ut hvordan ting smaker  :eek:

Det var totalt smakløst :cheeky: 
 
Tilbake
Topp