Tappeslange

JMD

 
Da har jeg gått til anskaffelse av fat .
Kjøpte flatpakke med sodastream regulator og tilbehør .
Fatet en ipa som nå står nå på 1bar i kjøleskap på 4 grader .
Koblet til øl ut slange med picnic kran for og se om alt funket ,tappet litt i ett glass for og sjekke
det gikk fin men kranen lakk litt etter tapping .
Skrudde da kranen opp sjekket og satt den sammen igjen da virket det som den var tett .

Så til spørsmålet .
Lar dere tappeslange stå på fatet hele tiden ? eller tar dere den av og på når dere tapper øl ?
Er litt skeptisk til og ha den påkoblet hele tiden med trykk .
Blir jo også litt søl når øl ut koblingen skal av og på .
 
Har erstattet den gamle piknik-kranen med flowcontol-ballock og plutogun. Tar den allikevel av når den ikke brukes.
Piknik-kranen løsnet ved ballocken – med ølfontene som resultat. Byggkvaliteten på disse er ikke allverden.
 
Aldri hatt noen som helst problemer met dette. Men selvsagt så kan man få en dårlig picknick-kran. Hvis den drypper over tid så ville jeg koblet fra, for da har du en lekk kran.
 
Har også dårlig erfaring med ferdiglagde picknick kraner/slanger/koblinger, og kobler de i fra umiddelbart etter bruk - selv etter at jeg har gått over slange/koblinger og fikset lekkasjene.
Ellers så står slangene på tappetårnet mitt alltid tilkoblet (JohnGuest og 3/16 slanger).
 
Var det svar på spørsmålet?

Ja, for den lekker ikke. Og har mye, mye høyere kvalitet enn picnic krane.

Siden den ble nevnt blir jeg nødt til å spørre - Hva er en Plutokran..?

IMAG1134_1.jpg
 
Ja, for den lekker ikke. Og har mye, mye høyere kvalitet enn picnic krane.



IMAG1134_1.jpg
Fikk akkurat en kegland variant fra eBay i posten i dag. Åssen slange har du på denne? Jeg prøvde med JG 3/8 slange med overgang til 3/16, men fikk ikke 3/8 slangen tett mot plutoen. 3/16 passa akkurat inni og virket tett men var ikke tilfreds med løsningen da det egentlig ikke er noe som holder den fast.
 
Vet ikke dimensjonen på slangen min, tok en ferdig ballock/kran jeg ga under 100kr for på ebay og brukte den og lar slangeklemmen holde den fast. Så ville tro vanlige tynne ølslanger skulle gå greit.

Har versjonen i plast for øvrig, nylig kjøpt på ebay (var i gang der, så sjekket ikke priser her), ble ikke så mye rimeligere. (Litt under 200kr inkl frakt?)
 
Vet ikke dimensjonen på slangen min, tok en ferdig ballock/kran jeg ga under 100kr for på ebay og brukte den og lar slangeklemmen holde den fast. Så ville tro vanlige tynne ølslanger skulle gå greit.

Har versjonen i plast for øvrig, nylig kjøpt på ebay (var i gang der, så sjekket ikke priser her), ble ikke så mye rimeligere. (Litt under 200kr inkl frakt?)
Jeg har en silikonslange med balllock i enden som egentlig sitter som et skudd (med slangeklemme). Men den har ID 5mm og er 1.8m så jeg innbiller meg at det blir skum-o-rama.
 
Fikk en Kinamodell Pluto i posten i dag.
Den lager definitivt myye mere skum enn en picknick kran.
Nå blei det kun med testing av ett fat med pils som er høyt karbonert.
Men likevel, masse skum og lite øl. Kanskje den funker bedre på lavt karbonert øl.
Plukka den i biter for å se hvordan den er laga. Det er mye smådeler inni (skiver og ei lang fjær)
som ølet skal passere. Det må nødvendigvis "slå løs" CO2 på tur ut.
Trur det blir med den ene.
 
Hva slags slange og hva er lengden på slangen i tappelinjen din? Det er ofte i min erfaring slange og slangelengde som er de største synderene i et oppsett.
 
Tilbake
Topp