Tappetårn til corneliusfat, 3d print.

Jeg la inn i en annen tråd at Eddy hadde laget et slikt sett til meg, og vil gjengi posten her siden den på nytt har våknet til liv.
Jeg er usikker på om Eddy fremdeles tilbyr den, men jeg er ihvertfall svært fornøyd
Dette er en 3D printet løsning for montering av tappekran direkte på fatet. Jeg har en slik, og imponerer hver gang den kommer frem. Folk elsker å tappe sitt eget øl. En Picknic gir ikke den samme følelsen. Jeg har et fastmontert tappeanlegg på bryggerommet i første etasje med to kraner, men det duger ikke når du har folk på besøk og vi sitter i stuen oppe, eller ute på verandaen. I tillegg til selve festet til Corneliuesfat, laget han også holder til gassflaske og et matchende driptray.
CorneliusTap.jpg
 
Sist redigert:
Jeg la inn i en annen tråd at Eddy hadde laget et slikt sett til meg, og vil gjengi posten her siden den på nytt har våknet til liv.
Jeg er usikker på om Eddy fremdeles tilbyr den, men jeg er ihvertfall svært fornøyd
Dette er en 3D printet løsning for montering av tappekran direkte på fatet. Jeg har en slik, og imponerer hver gang den kommer frem. Folk elsker å tappe sitt eget øl. En Picknic gir ikke den samme følelsen. Jeg har et fastmontert tappeanlegg på bryggerommet i første etasje med to kraner, men det duger ikke når du har folk på besøk og vi sitter i stuen oppe, eller ute på verandaen. I tillegg til selve festet til Corneliuesfat, laget han også holder til gassflaske og et matchende driptray.
Hør med Eddy. Anbefales :)
Vis vedlegget 20853
Vis vedlegget 20854
Det var denne posten som gjorde at jeg endte med å vekke denne gamle tråden igjen. Grunnen til at jeg stilte spørsmålet så åpent er at Eddy ikke ser ut til å være så aktiv her lengre. i profilen hans ser man følgende: "Eddy ble sist sett: 4 Aug 2015"

Men om det er mulig å få tak i filene bare så skal jeg alltids finne et sted å printe
 
Sist redigert:
Frode, som startet tråden, delte ihvertfall tidligere ut filen dersom du kjenner noen med printer. Dette er jo også en glimrende unnskyldning for å kjøpe din egen :)
Nevnte det for kona her for 5min siden... hun satte begge hendene på hoftene, la hodet litt på skakke og sa med skarp stemme: "- Du kødder nå, ikke sant? Huset er jo fullt av ting og nå vil du ha en ting som lager flere ting? GLEM DET!!!"

Hahaha rødt lys for 3D-printer :)
 
Hei folkens,
Beklager dårlig respons!

Jeg har hatt en stillestående printer i sommer, så jeg har akkurat klart å lage til de som bestilte før sommeren, også har jeg ligget lavt i terrenget siden.

Greia er at jeg digga å lage disse bitene til folk på forumet, men jeg leverte jo litt treigt (bare spør msevland). Derfor var planen å lage opp en god del sett i forkant av en ny salgsannonse, så folk kan få det veldig fort etter de bestiller. Vil heller ha få fornøyde kunder enn en drøss misfornøyde!

At det spørres litt etter dem gjør jo at jeg kanskje får rævva i gir litt fortere enn jeg ellers hadde gjort også :)

Btw; jeg har ikke lagt merke til tråden eller bildene dine msevland, det varmer at du er godt fornøyd!
 
Hvilken fyllingsgrad har du benyttet på de forskjellige delene?

Og hvilken type plast har du benyttet?
 
Sist redigert:
Support-strukturen på kegtap-top er på 0,2mm, mens dysa på printeren er på 0,4mm. I DesignSpark Mechanical klarer jeg ikke endre tykkelsen, er det frekt å be om en utgave med supportstruktur på 0,4mm alternativt uten supportstruktur? Har ikke tilgang til Solidworks..
 
Heisann!
Jeg har også 0.4 dyse på hot-end'en min, men det betyr ikke at printetykkelsen er gitt til 0.4. Jeg kan fortsatt printe med layers helt ned i 0.1. Når du genererer G-kode så skal SW'en du bruker ta hensyn til dyseåpningen din og velge en fart som resulterer i rett tykkelse.

Artig at du har satt i gang med dette! Har du prøvd å generere G-kode, også feiler det pga det du nevner? Det høres litt rart ut, for de aller fleste dysespisser er 0.4mm og det er ingen printere som begrenser seg til 0.4mm layers i noen retninger.

Som en siste utvei kan jeg sikkert sette meg ned og modellere 0.4mm støtteribber, men det vil jeg jo helst slippe :D Det er ikke sikkert akkurat den featuren er så "modulær" at det gjøres ved et tastetrykk, selv om jeg selvsagt streber etter det ;)
 
Vi fikk startet print, men oppdraget at den støttestrukturen uteble så da ble printen avbrutt.

Hvilken printer og hvilken slicer har du?

Må se om det finnes en funksjon for å få til en riktig g-kode fra SW.

Forstår at du ikke ønsker å legge inn 0.4mm støtteribber. Selv om det vel er fort gjort i solidworks dersom de er modellert slik at du kan endre alle samtidig ;)
 
Jeg bruker slic3r til å lage g-kode, og printeren er en Kossel Mini.

Jeg kan sikkert fikse ribbene neste gang jeg setter meg ned med SolidWorks, men vet ikke når det blir ;) Har det bare hjemme, for vi bruker NX på jobb.
 
Nå har jeg ingen peiling på dette med 3D printing, så jeg bare slenger ut et par spørsmål. Hva slags materiale blir tingene printet i? Jeg vet det er en type plast, men er den så pass hard at det f.eks hadde vert mulig å printet ut gjengede plugger til å skru inn i en tank for å tette et hull? (Tåle trykk på et par bar)
Er det mulig å lage noen gjengede nipler som passer til corneliusfat koblingene ( de som er skrudd på fatene)?
 
Nå har jeg ingen peiling på dette med 3D printing, så jeg bare slenger ut et par spørsmål. Hva slags materiale blir tingene printet i? Jeg vet det er en type plast, men er den så pass hard at det f.eks hadde vert mulig å printet ut gjengede plugger til å skru inn i en tank for å tette et hull? (Tåle trykk på et par bar)
Er det mulig å lage noen gjengede nipler som passer til corneliusfat koblingene ( de som er skrudd på fatene)?
De fleste hjemmeprintere bruker PLA, en biooplast laget av maisstivelse, den fleste printere kan også håndtere ABS, noen printer i PS, og noe leker seg med Nylon. Felles for de aller fleste hjemmeprintere er at de ikke er presise nok til å lage det du beskriver, de begrenser seg til grovere gjenger , og er skjelden trykktette... Derimot finnes det printere som printer (eller snarere sintrer) metallpulver til sterke metalldeler, men da snakker vi maskiner med mange nuller på prislappen... Om du er tegnekyndig vil jeg anbefale deg å ta en titt på Shapeways, der kan du kjøpe dine egne og andres design i mange forskjellige materialer, inklusive rustfritt... Ellers er det jo alltids en dreibenk og et stykke stål en fin måte å lage gjengede plugger på :p
 
Kjenner det brenner i lommeboka etter en 3D printer, men for ikke å ødelegge denne salgstråden starter jeg heller en ny tråd '3D print - en kjøpsguide ?'
Jeg har lite kompetanse på 3D, og det synes som flere på forumet har både printer og kompetanse :)
 
Tilbake
Topp