Tapping på boks for hjemmebryggere

Skarven

Norbrygg-medlem
Vi er 6 feite 50-åringer som nå har brygget i underkant av et år og det har vært for min del en ny og fantastisk verden. Forumet har betydd mye for å kunne ha en rask læringskurve og det trenger vi. Vi begynte seint og har mye og ta igjen og derfor har vi det travelt med å optimalisere en rekke sider ved vår nye mening med livet. Vi tilhører sikkert det noen kaller Speidel-adelen i hvert fall i betydning av at motivasjonen ligger ikke at vi skal spare penger, men at ølet som kommer ut av vår nye hobby er vesentlig bedre enn det meste av det som kan kjøpes. At det er svært morsomt og at vi aner utviklingsmuligheter i det uendelige er også en svært viktig motivasjonsfaktor. I løpet av 3/4 år har vi gått fra ekstraktbrygging til Speidel, fra risting til oksygen, fra plastbøtter til koniske gjæringstanker og fra kranvann til vannjustering og Ph-måling. Til nå har vi dels tappet på fat hvor noen av oss har dels kjøpt og dels bygget tappeanlegg mens mye flaskes fortsatt. Fatøl er jo en mye bedre opplevelse enn flasker. Flasking er tidkrevende og lite transportvennlig. Halve gleden er å gi bort det som vi oppfatter som svært godt øl. Øl på fat har sine begrensninger i forhold mobilitet og flasking har sine begrensninger i forhold til plunder og heft. Hvor urealistisk er det å tenke at hjemmebryggere kan satse på boksøl? Ut fra et kvalitetsperspektiv sier selv Gahr at det er et utmerket lagringsmedium for øl. Så langt har jeg funnet et firma i Tyrkia som selger manuelle maskiner for lukking av bokser (se video) som ikke krever ny takst på huset. Jeg har fått oppgitt prisen til ca 2500 USD altså nærmere 20k NOK uten toll, moms og frakt. Klart mye penger, men hvis det gjør livet mer verd å leve, får bragt mer glede og øl ut til slekt og venner så er det ikke helt galskap (alt er relativt). Jeg skriver på dette forumet for å høre om andre har like gale og uansvarlige tanker og enda bedre planer. Finnes det andre maskiner, hvor kan man bestille tomgods i kvanta som passer hjemmebryggere, har noen tenkt på merking av bokser som passer denne hjemmeindustrien i forhold til pris. Venter spent på om noen er like uansvarlige som vi er.
 
Nettopp fått svar fra fabrikken og vet ikke frakt, moms og toll men de sier 2500 USD og det vil bli ca 20.000 kroner. De har også en semi-automatic til noen tusenlapper mer. Litt mindre galskap blir det dersom man tenker litt samvirkemodell. Vi har gått over til å karbonere på fat og deretter flasking og er fornøyd med det. Dersom flere eier en boks-maskin sammen, kan man møte opp med sine fat og få ølet sitt på boks.
 
Jeg synes dette er en god idé
Går med en drøm om boksanlegg selv, men økonomien er langt unna foreløpig. Kanskje galskap, men definitivt en kul greie!
 
Det blir kanskje litt mye eksponering for oksygen i tappingen? Ellers absolutt interessant.
 
Du kan forhøre deg med magnumhansen (om han befinner seg på forumet enda?) Han og Guttegjengen har en større boksmaskin og bokser med eget designet label. Ganske heftig til å være privat.
 
Det blir kanskje litt mye eksponering for oksygen i tappingen? Ellers absolutt interessant.


Ut fra videoen til de som leverer tom boksene så ser enn at enn fyller over toppen før en fester toppen vil vel fjerne en del oksygen med skummet på toppen ?


Uansett interessan utvikling .

Eneste at 50 pence kanskje blir litt kostbart pr boks siden det ikke kan brukes opp igjen da..


Easybrew
 
Dette er spennende! Man skulle tro at aluminiumsboksene uansett bør være mye billigere enn glassflasker. Kan være avhengig av volum. Denne tråden vil jeg følge :)
 
Litt inspirasjon:
https://forum.norbrygg.no/threads/kvalitet-pa-butikkol.4550/page-2
https://forum.norbrygg.no/threads/boksfyller-trenger-elektrobistand.10491/#post-99299
https://forum.norbrygg.no/threads/canning-my-home-brew.19854/#post-197440

Magnumhansen har ikkje vore pålogga på ei stund, men eg går sterkt ut frå at det er ein ikkje heilt ukjendt børsemakar som er råd å få tak i her:
magnumhansen.com

Det største problemet med eit slikt prosjekt er kansje å få tak i tommboksar. Alt det andre kan lagast.
 
Nei, det er vel nettopp boksen som er problemet. På det tidspunktet jeg undersøkte mest, sa folk flest at man måtte bestille et så stort antall bokser at selv en svært ambisiøs hjemmebrygger vill bruke et par liv på få fylt alle boksene. En av våre lokale bryggebutikker sa de skulle undersøke om de kanskje kunne ta inn et parti for salg, men hørte aldri noe mer. Er fortsatt interessert, og kanskje noen her har kommet lenger?
 
Du kan forhøre deg med magnumhansen (om han befinner seg på forumet enda?) Han og Guttegjengen har en større boksmaskin og bokser med eget designet label. Ganske heftig til å være privat.
Joda. Vi bokser fortsatt. Jeg kjøpte en brukt Dixie seamer beregnet for hermetikkbokser og bygde den om. Men chucken( som drar boksen ) og rullene er spesifikke
for hver boksfabrikat og ikke standardiserte. Så jeg måtte sende noen lokk og bokser til Dixie for at de skulle lage chuck og ruller.
Fungerer utmerket men veldig små toleranser. 0,02mm . Så det å bruke en allround løsning er nok sjansespill. Sømmen ser tett ut men lekker sakte .
Bokser og lokk er et stort problem. Lite velvilje for å selge i smått.
Heldekkende etiketter trykkes i tsjekkia for rundt 75 øre.
Etikketeringsmaskin fra Kina er en krevende sak men Tapetsermesteren vår får den til å funke så det ser ut som boksen er sprøytet fra fabrikk.
 
Joda. Vi bokser fortsatt. Jeg kjøpte en brukt Dixie seamer beregnet for hermetikkbokser og bygde den om. Men chucken( som drar boksen ) og rullene er spesifikke
for hver boksfabrikat og ikke standardiserte. Så jeg måtte sende noen lokk og bokser til Dixie for at de skulle lage chuck og ruller.
Fungerer utmerket men veldig små toleranser. 0,02mm . Så det å bruke en allround løsning er nok sjansespill. Sømmen ser tett ut men lekker sakte .
Bokser og lokk er et stort problem. Lite velvilje for å selge i smått.
Heldekkende etiketter trykkes i tsjekkia for rundt 75 øre.
Etikketeringsmaskin fra Kina er en krevende sak men Tapetsermesteren vår får den til å funke så det ser ut som boksen er sprøytet fra fabrikk.
Espen Westum har en tråd på Facebook, men han venter på svar fra leverandør.
 
Fant denne via youtube, men har ennå ikke fått svar om de sender til Norge: http://oktoberdesign.com/
Mangler fortsatt bokser. Ser at de trenger en standard på boksene (202LOE industry standard), men at denne skal være standard både i USA og Europa. Prisen er oppgitt til 1500 dollar. Noen som har tilgang til bokser?
 
Fant denne via youtube, men har ennå ikke fått svar om de sender til Norge: http://oktoberdesign.com/
Mangler fortsatt bokser. Ser at de trenger en standard på boksene (202LOE industry standard), men at denne skal være standard både i USA og Europa. Prisen er oppgitt til 1500 dollar. Noen som har tilgang til bokser?
Det er denne #John P referer til ovenfor. Espen Westum har vært i kontakt med dem for testimport av både maskin og bokser, men har inntrykk at det har stilnet hen.
 
Tilbake
Topp