Vi er 6 feite 50-åringer som nå har brygget i underkant av et år og det har vært for min del en ny og fantastisk verden. Forumet har betydd mye for å kunne ha en rask læringskurve og det trenger vi. Vi begynte seint og har mye og ta igjen og derfor har vi det travelt med å optimalisere en rekke sider ved vår nye mening med livet. Vi tilhører sikkert det noen kaller Speidel-adelen i hvert fall i betydning av at motivasjonen ligger ikke at vi skal spare penger, men at ølet som kommer ut av vår nye hobby er vesentlig bedre enn det meste av det som kan kjøpes. At det er svært morsomt og at vi aner utviklingsmuligheter i det uendelige er også en svært viktig motivasjonsfaktor. I løpet av 3/4 år har vi gått fra ekstraktbrygging til Speidel, fra risting til oksygen, fra plastbøtter til koniske gjæringstanker og fra kranvann til vannjustering og Ph-måling. Til nå har vi dels tappet på fat hvor noen av oss har dels kjøpt og dels bygget tappeanlegg mens mye flaskes fortsatt. Fatøl er jo en mye bedre opplevelse enn flasker. Flasking er tidkrevende og lite transportvennlig. Halve gleden er å gi bort det som vi oppfatter som svært godt øl. Øl på fat har sine begrensninger i forhold mobilitet og flasking har sine begrensninger i forhold til plunder og heft. Hvor urealistisk er det å tenke at hjemmebryggere kan satse på boksøl? Ut fra et kvalitetsperspektiv sier selv Gahr at det er et utmerket lagringsmedium for øl. Så langt har jeg funnet et firma i Tyrkia som selger manuelle maskiner for lukking av bokser (se video) som ikke krever ny takst på huset. Jeg har fått oppgitt prisen til ca 2500 USD altså nærmere 20k NOK uten toll, moms og frakt. Klart mye penger, men hvis det gjør livet mer verd å leve, får bragt mer glede og øl ut til slekt og venner så er det ikke helt galskap (alt er relativt). Jeg skriver på dette forumet for å høre om andre har like gale og uansvarlige tanker og enda bedre planer. Finnes det andre maskiner, hvor kan man bestille tomgods i kvanta som passer hjemmebryggere, har noen tenkt på merking av bokser som passer denne hjemmeindustrien i forhold til pris. Venter spent på om noen er like uansvarlige som vi er.