Det virker som om hele denne tråden er startet som et motargument mot gjæringstanker med mulighet for trykk. Jeg er enig i at man godt kan være litt skeptisk til nymotens duppeditter, men likefullt gir trykktank muligheter som en europrisbøtte ikke har. Jeg har ikke prøvd trykktank, men ser fordeler med å kunne gjære pilsgjær under trykk og høyere temperatur, siden jeg ikke har kjøling når kjelleren blir for varm. Enkelte har ikke mulighet for kaldgjæring overhode, så dette gir mulighet til å brygge pils. Det er også en fordel å kunne gjære alegjær i en slik tank, og trykksette/fjerne oksygen mot slutten av prosessen, for å overføre i sløyfe til fat, eventuelt flaske. Man må ikke gjære alt under trykk, som det er påpekt tidligere.
Når det gjelder tekno-press generelt, så er folk forskjellig. Det har vært enkelte innom dette forumet i løpet av årene, som går rett på speidel og fat uten å ha brygget et enkelt ekstraktøl. Vet ikke om de ennå brygger, men bruktmarkedet har økt. Personlig liker jeg å holde ting enkelt, brygger ennå med meskeboks og europris-bøtte, tapper med hevert og ikke slik nymotens kran
Det har skjedd en gradvis utvikling av mitt utstyr gjennom årene, større meskeboks og kokekjele, motorisert mølle, fat, tappeanlegg, magnetrører, O2 og temperaturkontroll for gjæring. Alt dette kan man plukke med seg fra bryggebutikken om man er villig til å betale. Jeg liker å bygge det jeg kan selv. For noen er utstyr en nesten like stor, kanskje større del av bryggehobbyen, bare les gjennom trådene med elektroniske løsninger, LODO etc.
At en nybrygger kan bli overveldet av dette er ikke rart, men slik er det på de fleste felt, man må lære seg å skille mellom hva som er viktig og mindre viktig.
En siste ting med trykkgjæring. Alt øl fra kommersielle bryggeri er trykkgjæret på grunn av størrelsen på tankene, så om man ønsker å bedrive kloning, så kommer man kanskje nærmere målet i liten skala med trykktank.