Teknologipress?

Finn Berger

Moderator
Jeg tar opp en diskusjon som begynte i denne tråden: Fermzilla 30l All round , og svarer på det følgende innlegget:

Gjæring med trykk reduserer produksjon av estere og fusel (hodebank) i Lager gjær ved gjæring i høyere temperatur. Høyere temperatur gir raskere gjæringsforløp, så ved 17 grader kan du lage ferdig karbonert Pils/Lager på 2-4 uker.

Høyt trykk kan virke motsatt av sin hensikt for Ale gjær, men du må ikke gjære med høyt trykk selv om du har en Allrounder med trykksett. Du kan fint gjære en Ale ved 0,2 bar og evt øke trykket mot sluttten av gjæringsforløpet for å karbonere.

Trykkgjæring er et ekstra "verktøy" til å eksperimentere og påvirke gjæringsforløpet ved å kunne justere trykket fra 0 - 2,4 bar, og du har et helt lukket gjæringssystem med enkel oksygenfri overføring til fat og muligheten til å karbonere før overføring til fat eller flaske, eller servere rett fra tanken.

Så vidt jeg husker fulgte det med vanlig gjærlås til allrounder'n selv om jeg bestilte "pakka" med trykksett, så da har en alle muligheter. Men det koster jo littegrann mer enn ei "bøtte".


Jeg setter sjølsagt ting på spissen.Som du sier; det går an å se trykkgjæring som et ekstra verktøy. Greit nok.

Det jeg er litt skeptisk til, er at man fort kan få et intrykk av at dette er noe man "må ha" om man vil lage det best mulige ølet. En ganske stor del av trådene her på forumet handler om bryggeteknologi av ymse slag - og om tildels veldig dyr teknologi. Jeg mener på ingen måte å si at den enkelte som har glede av å skaffe seg dette eller hint skal føle skam - jeg har sjøl ei helt unødvendig dyr mølle på vei fra Trondheim nå - men jeg lurer på om teknologifokuseringa er med på å gjøre denne hobbyen til noe avskrekkende eksklusivt.

Ølbrygging er fryktelig enkelt, egentlig. Du kan lage verdens beste øl med det som finnes på et vanlig kjøkken pluss litt småtteri som gjæringsbøtte, gjærlås, hydrometer og et godt termometer. Den viktigste utrustninga er kunnskap.

At brygging representerer en uimotståelig fristelse for folk med kunnskap om og interesse for teknologi av ymse slag, samt en viss nevenyttighet, er veldig naturlig - og ikke noe jeg hisser meg opp over. Det er en annen sak.
 
Sist redigert:
Jeg kansellerer nærmest ukentlig bestillinger fra alskens bryggesjapper; stadig må jeg gjenta mantraet 'jeg trenger det ikke, jeg trenger det ikke, jeg trenger det ikke'.
Det er godt at noen har et edruelig (!) blikk på utstyrskjøret, og hjelper oss svake sjeler til å hjelpe oss selv. Takk, Finn :D

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk
 
Hender jeg tar meg selv i å tenke" Det der hadde vært kjekt å ha" når jeg er innom ei bryggesjappe, men tar heldigvis for det meste til vett og går ut med kun råvarer eller korker. Jeg brygger på en Speidel, gjærer i plastbøtter og har ølet på flasker... slik jeg har gjort det hele tiden.

Levd såpass lenge nå at utstyrsdilla ikke helt er ei greie lenger for meg. Klart jeg leser om trykkgjæring, fat, lukkede overføringer osv. men klarer ikke helt å se for meg at jeg ville brygget bedre øl med det. Jeg trenger ikke spare tid på å gjære lager under trykk, har en udmerket potetkjeller som holder 10 grader jevnt og der kan jeg ha 5-6 gjæringskar stående samtidig. Der står de heller ikke i veien de 3 ukene de skal stå.

Jeg syns det er noe eget med å jekke en flaske, høre ploppet og helle i glasset... Den følelsen er så viktig for meg at jeg heller tar jobben med flaskevasking og korking.

Hadde jeg vært yrkesaktiv småbarnsfar med begrenset med tid og plass hadde jeg nok sett litt annerledes på det... jeg liker trossalt å lese om og kikke på all denne flotte bryggeteknologien :)

De gangene jeg begynner å vurdere slikt tenker jeg på noen venner av meg i Morgedal; De brygger på tunet over åpen ild og ølet deres holder høy kvalitet :)
 
Sist redigert:
Jeg henger jo en del på Facebook, og får godt innblikk i hva bryggere med alle ferdighetsgrader driver med. Og det er ingen tvil om at det har festet seg et inntrykk hos mange om at trykkgjæring er et ubetinget gode. Og som skryter av det: ”Ferdig dobbelbock på en uke – ikkeno problem! Smaker fantastisk.”

Det er også en del YouTube-kanaler som har postet nokså ukritiske videoer. Har ikke lyst til å henge ut noen, men de er lette å finne.

Men altså, brukt med fornuft er trykkgjæring et godt tilskudd til vertøykassen for alle som driver med tørrhumling, og som bekymrer seg for oksidering. Og det går antagelig an å produsere anstendig lagerøl ved ganske høye temperaturer om man trykkgjærer den. @Taffelman beskrev god praksis og edruelig bruk i tråden som denne sprang ut fra.
 
Man kan få til godt lagerøl ved høye temperaturer også. Dahls gjær ble testet i en Trippel-oppskrift av en kompis som får gjær av meg.
Var oppe i 23 grader under den mest aktive delen av gjæringen. Etter nå to uker på flasker, så var den veldig lovende.
 
Jeg henger jo en del på Facebook, og får godt innblikk i hva bryggere med alle ferdighetsgrader driver med. Og det er ingen tvil om at det har festet seg et inntrykk hos mange om at trykkgjæring er et ubetinget gode. Og som skryter av det: ”Ferdig dobbelbock på en uke – ikkeno problem! Smaker fantastisk.”

Vi hadde jo nylig et veldig bra webinar med @Jørgen O om pilsbrygging. Veldig mange spørsmål handlet om trykkgjæring, uten at jeg forstod hvor det kom fra, men dette gir jo mening.

Det er jo et helt vanlig fenomen i hjemmebryggerverden. Noen begynner å snakke om et eller annet utstyr eller en teknikk som skal revolusjonere alt og umiddelbart gi bedre øl. Nå er det tydeligvis trykkgjæring, men fra tidligere husker jeg:
  • Magnetrørere
  • Utstyr for oksygentilsetning
  • Gjæringsskap
  • Spesialgjær for flaskekarbonering
  • LODO
  • Pakkeutstyr for humle
  • pH-metere
  • Mikroskop
  • Cold crashing
Joda, alt dette er bidrag til å få et utmerket øl. Akkurat som trykkgjæring kan være en bidragsyter til godt øl, når det blir brukt riktig og inngår i en ellers bra prosess. Noe fra disse hypene fester seg og bidrar til bedre øl etter hvert.

Forståelsen av gjæring kan være et godt eksempel. Da jeg begynte å brygge og, senere, dømme var det helt vanlig med klassiske gjæringsfeil. Etter hvert som tilgangen til gjær og forståelsen av gjæringsprosessen ble bedre, ble også kvaliteten på ølet bedre. Så kom cold crashing, som plutselig førte til at jeg fikk masse øl som folk skrøt av hvor ferskt det var, men som jo gjennomgående smakte av gjæringsfeil og avbrutt gjæring. Det var åpenbart ikke noen enkel løsning for ferskt øl, men en snarveg som ga masse dårlig øl. Forhåpentligvis kan vi også få en bedre forståelse av cold crashing; når det fungerer og hvordan det gjøres.

Generelt er mange flinkere til å kjenne igjen dyrt utstyr enn godt øl.
 
Vi hadde jo nylig et veldig bra webinar med @Jørgen O om pilsbrygging. Veldig mange spørsmål handlet om trykkgjæring, uten at jeg forstod hvor det kom fra, men dette gir jo mening.

Det er jo et helt vanlig fenomen i hjemmebryggerverden. Noen begynner å snakke om et eller annet utstyr eller en teknikk som skal revolusjonere alt og umiddelbart gi bedre øl. Nå er det tydeligvis trykkgjæring, men fra tidligere husker jeg:
  • Magnetrørere
  • Utstyr for oksygentilsetning
  • Gjæringsskap
  • Spesialgjær for flaskekarbonering
  • LODO
  • Pakkeutstyr for humle
  • pH-metere
  • Mikroskop
  • Cold crashing
Joda, alt dette er bidrag til å få et utmerket øl. Akkurat som trykkgjæring kan være en bidragsyter til godt øl, når det blir brukt riktig og inngår i en ellers bra prosess. Noe fra disse hypene fester seg og bidrar til bedre øl etter hvert.

Forståelsen av gjæring kan være et godt eksempel. Da jeg begynte å brygge og, senere, dømme var det helt vanlig med klassiske gjæringsfeil. Etter hvert som tilgangen til gjær og forståelsen av gjæringsprosessen ble bedre, ble også kvaliteten på ølet bedre. Så kom cold crashing, som plutselig førte til at jeg fikk masse øl som folk skrøt av hvor ferskt det var, men som jo gjennomgående smakte av gjæringsfeil og avbrutt gjæring. Det var åpenbart ikke noen enkel løsning for ferskt øl, men en snarveg som ga masse dårlig øl. Forhåpentligvis kan vi også få en bedre forståelse av cold crashing; når det fungerer og hvordan det gjøres.

Generelt er mange flinkere til å kjenne igjen dyrt utstyr enn godt øl.

Flott å høre litt om dette fra hornet på veggen
cheesy.gif
. Den lista er jo interessant. Jeg erkjenner skyld når det gjelder noen:
  • Magnetrørere
  • Utstyr for oksygentilsetning
  • LODO
  • pH-metere
Magnetrøreren vil jeg påstå er en veldig fornuftig anskaffelse. Å dyrke opp så mye gjær som kreves, ville kreve mye mer startervolum uten rører.

Oksygen er jeg litt usikker på om egentlig er så nødvendig som det påstås. Men det er en grei forsikring.

Når det gjelder LODO tar jeg store forbehold. Jeg prøver det ut for tida. Jeg opplever ikke den enorme forskjellen som de frelste snakker om, men er åpen for at det har noe for seg. Uansett; jeg har ikke anskaffet en eneste ny dings for å kunne gjennomføre det.

pH-meteret er jeg avhengig av
lolk.gif
. Og nei, jeg skal ikke på avvenning!
 
Min motivasjon for å gå over til gjæring på trykktank kom etter et par runder med lactobacillus infeksjon i kar og flasker som var lei å bli kvitt og temmelig demotiverende. Var nær å gi opp hobbyen, men valgte istedet å pensjonere bøtter og flasker, og investerte i fat, co2 og trykktank. Har ikke angret på det et sekund.

Prosessen forenkles, spesielt på "kald side" med lukket system. Det reduserer risiko og angst for infeksjon. Lukket overføring til fat er også fantastisk enkelt og trenger ikke engang tilsyn hvis det settes opp riktig.

Hvorvidt om trykkgjæring lager det beste øl'et skal jeg ikke begi meg ut på å besvare, det kan jeg for lite om. Men det hjalp meg (som er relativt fersk i faget) til å lage bedre øl på en enklere måte, og jo mer jeg brygger og lærer så ser jeg at trykk også er et nyttig verktøy for å påvirke gjæringen i tillegg til temperatur.

Jeg har ikke gjæringsskap med temperaturstyring og hadde ingen planer om å anskaffe det, så muligheten til å lage pils på 2-4 uker i innetemperatur var helt klart viktig i valg av gjæringsutstyr.

Til de som henger seg opp i det å brygge på 7 dager, ja det har jeg gjort, men resultatet blir mye bedre med litt lenger tid. En lys lager med butikkstyrke bruker ca 10 dager i gjæringstanken og 4 dager på fat før den serveres her i huset, da er den OK også blir den bedre etterhvert
 
Enig med det som skrives over her. Overgang fra Europris-bøtter til Fermzilla er det viktigste tiltaket jeg har gjort for å heve kvaliteten på det jeg brygger.

Tråden heter teknologipress, skal vi snakke om det så bør vi heller snakke om utstyret som lager vørter. Der går tusenlappene fort hvis man tror at man må ha avansert utstyr, noe som jeg mener er helt unødvendig.

Så jeg forsvarer gjerne å legge penger i utstyr for fermentering, med de PET-tankene som er på markedet nå så er det ikke lenger en stor investering heller. Temperaturstyring, lukket gjæring med mulighet for å trykksette. Det kan gjøre en stor forskjell på det ferdige produktet.
 
Min motivasjon for å gå over til gjæring på trykktank kom etter et par runder med lactobacillus infeksjon i kar og flasker som var lei å bli kvitt og temmelig demotiverende. Var nær å gi opp hobbyen, men valgte istedet å pensjonere bøtter og flasker, og investerte i fat, co2 og trykktank. Har ikke angret på det et sekund.

Prosessen forenkles, spesielt på "kald side" med lukket system. Det reduserer risiko og angst for infeksjon. Lukket overføring til fat er også fantastisk enkelt og trenger ikke engang tilsyn hvis det settes opp riktig.

Hvorvidt om trykkgjæring lager det beste øl'et skal jeg ikke begi meg ut på å besvare, det kan jeg for lite om. Men det hjalp meg (som er relativt fersk i faget) til å lage bedre øl på en enklere måte, og jo mer jeg brygger og lærer så ser jeg at trykk også er et nyttig verktøy for å påvirke gjæringen i tillegg til temperatur.

Jeg har ikke gjæringsskap med temperaturstyring og hadde ingen planer om å anskaffe det, så muligheten til å lage pils på 2-4 uker i innetemperatur var helt klart viktig i valg av gjæringsutstyr.

Til de som henger seg opp i det å brygge på 7 dager, ja det har jeg gjort, men resultatet blir mye bedre med litt lenger tid. En lys lager med butikkstyrke bruker ca 10 dager i gjæringstanken og 4 dager på fat før den serveres her i huset, da er den OK også blir den bedre etterhvert

Nå bruker jeg ikke fat, så jeg skal ikke mene noe om prosessen der. Men jeg overfører fra vanlig gjæringskar (bøtte eller fermzilla flat bottom m. kran) til blandekar (jeg karbonerer med vørter), og å gjøre det lukket, er helt uproblematisk, og krever ingen teknologi, annet enn at jeg sjølsagt må ha en tank med CO2.
 
Jeg ELSKER utstyr! :)
Jeg mener det har gjort meg en bedre brygger og gitt meg mulighet til en større fordypning og kontroll på de forskjellige stegene/handlingene i bryggingen og som gjør at jeg kan lese ut bedre og jevnere resultater. Jeg har også brygget bedre og bedre øl ettersom utstyret har kommet inn dørene. Men jeg skal ikke peke på at det er utstyret som er årsaken, mye kan nok tilskrives erfaring gode notater (som er viktig!!) samt meget god støtte fra software (kanskje det går under utstyr?).

Dog er det helt klinkende klart for meg at man kan lage fantastisk øl uten alt blinget mitt.
 
Enig med det som skrives over her. Overgang fra Europris-bøtter til Fermzilla er det viktigste tiltaket jeg har gjort for å heve kvaliteten på det jeg brygger.

Tråden heter teknologipress, skal vi snakke om det så bør vi heller snakke om utstyret som lager vørter. Der går tusenlappene fort hvis man tror at man må ha avansert utstyr, noe som jeg mener er helt unødvendig.

Så jeg forsvarer gjerne å legge penger i utstyr for fermentering, med de PET-tankene som er på markedet nå så er det ikke lenger en stor investering heller. Temperaturstyring, lukket gjæring med mulighet for å trykksette. Det kan gjøre en stor forskjell på det ferdige produktet.

Det koker vel ned til muligheten for å trykksette ølet? Og jeg er temmelig skeptisk til at du lager bedre øl med trykksetting. Men du kan sikkert lage annerledes øl.

At det kan ha noen praktiske fordeler, som å gi mulighet for å karbonere på gjæringstanken, er en annen sak. Men du må jo uansett tappe, enten til fat eller flaske. Du kan ikke ha ølet stående særlig lenge på gjæringstanken under trykk; det er vel å be om autolyse.

Jeg går over til flat bottom Fermzilla med kran nå, altså et kar som ikke kan trykksettes. Det har et par praktiske fordeler, og det er så liten prisforskjell mellom det og bøtte at det spiller liten rolle. Og så ser jeg for meg at Fermzillaen kan holde lenge, skjønt det gjenstår jo å se. Men at ølet blir bedre enn på vanlige bøtter, kan jeg ikke tenke meg. Det eneste måtte være om ølet skulle stå lagret på tank lenge, da (etter omstikning!), siden PET-kar er mer diffusjonstette. Men jeg har vondt for å tro at det har betydning over to-tre uker.

Du skriver at "det kan gjøre en stor forskjell på det ferdige produktet". Hadde jeg som fersk brygger lest det, ville jeg nok tenkt at det betyr at en ikke kan brygge det best mulige ølet uten å kunne trykksette, at en på en måte har "tapt" i utgangspunktet om en ikke har skaffet seg trykkgjæringsmulighet. Jeg skal ikke påstå at du mener det, men det er den forestillinga jeg ikke er så glad i om fester seg.
 
Det virker som om hele denne tråden er startet som et motargument mot gjæringstanker med mulighet for trykk. Jeg er enig i at man godt kan være litt skeptisk til nymotens duppeditter, men likefullt gir trykktank muligheter som en europrisbøtte ikke har. Jeg har ikke prøvd trykktank, men ser fordeler med å kunne gjære pilsgjær under trykk og høyere temperatur, siden jeg ikke har kjøling når kjelleren blir for varm. Enkelte har ikke mulighet for kaldgjæring overhode, så dette gir mulighet til å brygge pils. Det er også en fordel å kunne gjære alegjær i en slik tank, og trykksette/fjerne oksygen mot slutten av prosessen, for å overføre i sløyfe til fat, eventuelt flaske. Man må ikke gjære alt under trykk, som det er påpekt tidligere.
Når det gjelder tekno-press generelt, så er folk forskjellig. Det har vært enkelte innom dette forumet i løpet av årene, som går rett på speidel og fat uten å ha brygget et enkelt ekstraktøl. Vet ikke om de ennå brygger, men bruktmarkedet har økt. Personlig liker jeg å holde ting enkelt, brygger ennå med meskeboks og europris-bøtte, tapper med hevert og ikke slik nymotens kran;)
Det har skjedd en gradvis utvikling av mitt utstyr gjennom årene, større meskeboks og kokekjele, motorisert mølle, fat, tappeanlegg, magnetrører, O2 og temperaturkontroll for gjæring. Alt dette kan man plukke med seg fra bryggebutikken om man er villig til å betale. Jeg liker å bygge det jeg kan selv. For noen er utstyr en nesten like stor, kanskje større del av bryggehobbyen, bare les gjennom trådene med elektroniske løsninger, LODO etc.
At en nybrygger kan bli overveldet av dette er ikke rart, men slik er det på de fleste felt, man må lære seg å skille mellom hva som er viktig og mindre viktig.
En siste ting med trykkgjæring. Alt øl fra kommersielle bryggeri er trykkgjæret på grunn av størrelsen på tankene, så om man ønsker å bedrive kloning, så kommer man kanskje nærmere målet i liten skala med trykktank.
 
Tilbake
Topp