Temakveld om fatlagring, skotsk øl og en bryggeutfordring til deg

Tror vi blir såpass mange at vi får mange gode, lærerike samtaler ut av smakskvelden. Det er målet med utfordringen. Gleder meg til 1. Desember.

Jeg brygget med Nottingham. Lot bryggebutikken måle opp, og lurer litt på om det har blitt i meste laget mørk malt.

Litt kjølig gjæring, og da synes jeg Nottingham kan bli litt kjedelig, så for å få litt kompleksitet hadde jeg i noen få eiketerninger.

Kom så langt i dag - det ble 17 liter, dessverre glemte jeg å holde noe speise igjen. Nå blir de CO2 fra flasken, ikke liker jeg det, men men..... gjæret med WLP028, og "slurry" blir brukt i en Wee Heavy. Hadde ikke nok (110 ml), so den står nå på spinner'n.

Nici

Vis vedlegget 79564

Vis vedlegget 79565

Vis vedlegget 79566

Vis vedlegget 79567

Vis vedlegget 79568
Interessant at du logger pH. Der har jeg stadig en jobb å gjøre. Det er litt styr med å få ut all kullsyra før måling, og lat som jeg er ... :). Men det er en faktor som påvirker opplevelsen av ølet kraftig, og som det absolutt er nyttig å både skaffe seg erfaring med, og å kontrollere.

Palmer (s.353 i How to Brew) oppgir 4 - 4,4 som idealsone for lyse øl, mens mørke skal ligge mellom 4,3 og 4,7. Du er altså innafor - men på grensa:).

pH stiger litt mot slutten, men ser ut til å stabilisere seg. Den lille høyninga vi ser mot slutten der, skal visst være normal, trur jeg.

Du starter med ganske høy pH. Er det et valg, eller bare "blei det sånn":)?

Interessant at du logger pH. Der har jeg stadig en jobb å gjøre. Det er litt styr med å få ut all kullsyra før måling, og lat som jeg er ... :). Men det er en faktor som påvirker opplevelsen av ølet kraftig, og som det absolutt er nyttig å både skaffe seg erfaring med, og å kontrollere.

Palmer (s.353 i How to Brew) oppgir 4 - 4,4 som idealsone for lyse øl, mens mørke skal ligge mellom 4,3 og 4,7. Du er altså innafor - men på grensa:).

pH stiger litt mot slutten, men ser ut til å stabilisere seg. Den lille høyninga vi ser mot slutten der, skal visst være normal, trur jeg.

Du starter med ganske høy pH. Er det et valg, eller bare "blei det sånn":)?

Dessverre har jeg feil RA, glemte å øke till 40 ppm. Det blir nok en "harsh" opplevelse. Du kan se det her: Titratable Acidity er alt for mye:

1790856150253.png
Den skal ligge rund 1.5 - 2 g/L Lactic Acid Equivalent. Hadde jeg hatt RA rund 30 eller 40 ppm, da hadde TA blitt lavere med nesten samme pH. Og, pH kan ikke smakes.

Så, jeg må nok sette meg ved bordet "avvik fra oppskriften"

Nici

Dessverre har jeg feil RA, glemte å øke till 40 ppm. Det blir nok en "harsh" opplevelse. Du kan se det her: Titratable Acidity er alt for mye:

Vis vedlegget 79581
Den skal ligge rund 1.5 - 2 g/L Lactic Acid Equivalent. Hadde jeg hatt RA rund 30 eller 40 ppm, da hadde TA blitt lavere med nesten samme pH. Og, pH kan ikke smakes.

Så, jeg må nok sette meg ved bordet "avvik fra oppskriften"

Nici
Du har kikka dypere i den vitenskapelige begrepsverdenen enn meg, så du overvurderer nok kunnskapsnivået mitt. Av det der er det i grunnen bare pH jeg kan forholde meg til. Og hva er RA:)?

Residual alkalinity. Det er poenget med å bruke både bikarbonat og syrejustering i samme øl.
Takk:).

Jeg har visst kunnet dette en gang - "residual alkalinity" veit jeg hva er - men konkluderte med at det dels har for liten praktisk relevans for meg, og at det dessuten er for mye styr å holde styr på det. (Nå er det mulig kalkulatorer gjør jobben for deg når du bare legger inn verdiene fra analysen av vannet ditt?)

Forskjellen på "titrable acidity" og pH er interessant, skjønner jeg nå. For å si det veldig enkelt: "titrable acidity" måler det faktiske innholdet av syre i ølet, mens pH bare forteller deg noe om hvor mye frie hydrogenioner det finnes i det. Men ut fra det lille jeg raskt har søkt opp nå, virker det som om dette først og fremst er interessant når man gir seg inn på surøl-området. Sjøl om det sjølsagt stemmer det Nici (@dojonieu ) sier: "Du kan ikke smake pH, det er syrer du smaker", så vil det være rimelig grei korrelasjon mellom pH og smaksopplevelse i vanlige øl.

Jeg skjønner at du øker bufferkapasiteten når du tilsetter bikarbonat (vel helst i form av natron?). Det øker behovet for tilsetting av syre for å nå en gitt pH - som vi gjerne vil styre fordi det er det pH måler som påvirker enzymene under meskinga, isomeriseringa av alfasyre underkok, og gjæren under gjæringa - og en del andre forhold. (Eventuelt - i mørke øl - hjelper det oss til å unngå for høy pH.) Det jeg ikke skjønner, er hva jeg vinner ved det - bortsett fra at jeg kan bruke mer syre for å nå den samme pH'en, og dermed øke opplevelsen av syrlighet. Men vil jeg det?

Et problem med den strategien er jo også at jeg får mer natrium - og det er ikke gitt at jeg ønsker det. Jeg må i så fall justere mengden klorid tilsvarende ned.

problem med den strategien er jo også at jeg får mer natrium - og det er ikke gitt at jeg ønsker det. Jeg må i så fall justere mengden klorid tilsvarende ned.
Hydratkalk. Potente saker som gir solid med buffer, sånn at man får brukt syre likevel. Jeg er fornøyd med mine forsøk, gir den lille perlende effekt på tunga som av og til mangler i de tyngre øla. Man tror det er for svakt karbonert. Mørke øl fikser jo nok syre i fra malten så må man helst bufre litt. Men disse mellom mørke som en wee heavy kan denne biten komme opp til vurdering.

Hydratkalk. Potente saker som gir solid med buffer, sånn at man får brukt syre likevel. Jeg er fornøyd med mine forsøk, gir den lille perlende effekt på tunga som av og til mangler i de tyngre øla. Man tror det er for svakt karbonert. Mørke øl fikser jo nok syre i fra malten så må man helst bufre litt. Men disse mellom mørke som en wee heavy kan denne biten komme opp til vurdering.
Kalsiumhydroksyd, altså - eller leska kalk. Har lett etter alternativer til natron - sjøl om det er veldig sjelden i mitt bryggeri at jeg har bruk for det. Men dette er jo et interessant verktøy i kassa. Ørene mine blei kraftig spissa av det du sier her:).

Felleskjøpet har 25 kilos sekker, ser jeg. Men ... ?

(Må lage en tråd på dette, og flytte diskusjonen.)

Tilbake
Topp