temp kontroll vanlig gjærdunk

En ting jeg ønsker meg er mer nøyaktig tempkontroll på gjærdunkene når de står og koser seg. Bruker lcd strips nå, men føler jo at en sonde som når inn til midten av bøtta ville vært saken, noen tips til utstyr her? Har lest om der før på forumet, men fant ikke igjen trådene.  ;D
 
Jeg var inne på noe av samme tanken, men etter å ha satt noen brygg og dermed fått gjort rent utstyr noen ganger, merker jeg at jeg vil begrense mulighetene for lekkasjer og mulig innfeksjonskilder.

Jeg har derfor gått bort fra dette og heller kjøpt et digitalt termometer. Tror de har dette for 50-150 kr. på typ clas olshon.
Har "isolert" under gjæringskar med et godt lag med aviser. Og teipet "uteføler" på denne litt under midt på dunken, isolert med dobbelt lag med bobleplast og kjørt på med duct-teip.

Når jeg kontrollerer temp denne gir kontra når jeg måler med termometer i selve brygget, da både i karet og i målebeger når jeg måler FG, er avvikene veldig små. I mitt tilfelle så små at det er helt innenfor :)

/Laonda
 
Ok, er dette tilfellet fortsetter jeg som jeg driver og tar heller kontroll temp med det digitale termometeret slik som du foreslår/gjør det. :)
 
Hvis du skal kjøpe nytt termometer ala CO så hadde jeg heller kjøpt en stc-1000. De koster 20 dollar levert (Like mye som et CO digitalt termometer) og så har du allerede en termostat der hvis du skulle føle for å oppgradere til et gjæringsskap senere.
 
Tilbake
Topp