Temperatur for WLP400

Signal

Norbrygg-medlem
Mesket Wit Jul på lørdag og kokte i går. Kjølte litt godt ned og måtte ha i to liter vann. Det var også kaldt, så temperatur ble til slutt ca 17 grader. Venter med å pitche til i kveld og håper frodtvakta får opp temp til 20 grader.
Hvis den ikke er helt oppe, hvor kaldt kan det være når jeg pitcher? Ser at anbefalt er ca 19,5 til 23. Ønsker å holde meg på ca 20, som jeg har forstått er anbefalt.

Jeg har lagd en kopi av Nøgne sin Saison med denne og var vel oppi ~26 grader på det meste. Synes resultatet var veldig godt, hadde ikke problem med fuselalkoholer eller for utpreget ester-/fenolprofil.

Om jeg husker rett tror jeg faktisk gjæringa startet på typ 20 grader, men det er sikkert sikrere å begynne litt lavere. Kort sagt opplever jeg wlp400 som en gjær som tåler endel juling i forhold til temperatur.

Da får jeg satse på at temp har kommet seg opp så jeg kan pitche i kveld. Så starteren fikk stor krausen. Er det anbefalt med blowoff på denne?

Er jo ikke store hullet på gjæringsbøtta, men det er sikkert stort nok. Får få temp ca rett først, måle OG, pitche og mekke en blowoff løsning med heverten jeg ikke bruker mer og en stor flaske med litt vann i. :)

Som Hans Einar skriver. Null problem å pitche på 17, og så setter du temperaturstyringen der du vil ha den. Venter du med å pitche gir du bare vørteren din grobunn for andre bakterier, og risikoen øker for en eventuell infeksjon.

Blir nok pitching i kveld uansett. Kjørte på med god dose starsan i gjæringsbøtta, slangen og holdt lokk på ting. Satser på at det går bra. :)

Går sikkert greit, men det er generelt en fordel å pitche så snart som mulig etter at vørter er kjølt ned til gjæringstemperatur :)

Det ble bare litt kaldere enn det skulle. :) 5m med 15mm kobber fungerer bra på ca 20l.

Som Hans Einar skriver. Null problem å pitche på 17, og så setter du temperaturstyringen der du vil ha den. Venter du med å pitche gir du bare vørteren din grobunn for andre bakterier, og risikoen øker for en eventuell infeksjon.

Har akkurat (= i går) satt en white ipa med 400, og pitsjet på 17. Den gjærer som bare det; har allerede spadd ut en runde med riktig fett gjærskum. Tenker å få stabilisert den på 21-22, og så sette den varmt helt mot slutten. Noen tanker om det? Det er første gang jeg bruker denne gjæren, og første gang jeg brygger en white ipa.

Jeg mesket inn tjukt på 63, ga den noen minutter der, og gikk så opp til 68. Noen ideer om hva jeg kan vente meg av FG. (Skulle kjørt en utgjæringstest, men glemte det:(.)

Bare flott å pitche på 17C :).

Jeg ville latt den stige fritt. Men sørg for å holde den på maks temp i flere dager når den begynner å flate ut i temp. Den tåler ikke at temperaturen senkes.

Ref blowoff tube ideen, vurderer å lage en "dum gjærlås" = rense rundt gjærhullet med starsan og legge en liten bolle rett over og la den stå under stormgjæringen. Dette fordi jeg ikke tror jeg har en slange tynn nok til å gå nedi gummipakningen som skal tette hullet nok.

Min første erfaring med WPL400, så får jeg se om den er så hissig heh

Ref blowoff tube ideen, vurderer å lage en "dum gjærlås" = rense rundt gjærhullet med starsan og legge en liten bolle rett over og la den stå under stormgjæringen. Dette fordi jeg ikke tror jeg har en slange tynn nok til å gå nedi gummipakningen som skal tette hullet nok.

Min første erfaring med WPL400, så får jeg se om den er så hissig heh

Det er bare å blåse i den gummipakningen om du skal ha en effektiv blowoff slange.

Det funker også og teipe igjen hullet i lokket og la hele lokket ligge løst oppå... Da slipper du hvertfall at det bygger seg opp trykk.

Det er bare å blåse i den gummipakningen om du skal ha en effektiv blowoff slange.

Hør hør!

Dessuten: Husk at 99.9% vil UT av gjæringskaret under stormgjæringen. Skal mye til om en ondsinnet bakterie greier å brøyte seg inn når det står på som værst.

Hvorfor får ikke jeg det til? Har prøvd et par ganger, men hver gang har slangen tettet seg. Andre opplever visst aldri det:(.

Nåja, jeg kom meg unna denne gangen med å spa ut litt skum, og ellers topphøste. Jeg gjæret lavt, og 400 oppførte seg ganske pent. Nå står den og klukker litt fremdeles, på 6.døgnet, på 24 grader. Men det går ikke fort unna; den begynte på 1.045 og har bare kommet til 1.020. Jeg skulle gjerne hatt den ned under 1.010, men det er kanskje optimistisk?

Har akkurat (= i går) satt en white ipa med 400, og pitsjet på 17. Den gjærer som bare det; har allerede spadd ut en runde med riktig fett gjærskum. Tenker å få stabilisert den på 21-22, og så sette den varmt helt mot slutten. Noen tanker om det? Det er første gang jeg bruker denne gjæren, og første gang jeg brygger en white ipa.

Jeg mesket inn tjukt på 63, ga den noen minutter der, og gikk så opp til 68. Noen ideer om hva jeg kan vente meg av FG. (Skulle kjørt en utgjæringstest, men glemte det:(.)

Beklager, denne posten har ikke jeg fått med meg! Hvordan har det gått med denne? Jeg ser jeg startet på 18 grader og økte med en grad per dag til jeg nådde 22 grader og gjæret ut der. OG på 1,046 og endte med en FG på 1,009. Ser at jeg har mesket noe lavt, rundt 65 grader.

Tilbake
Topp