Jeg har laget en blond, med kölsch-gjær. Den gjæret jeg på 14,5 grader.
Veldig ren smak. Ikke kølsch-aktig.
Nå lager jeg kölsch med samme gjær, den står på 16 grader
Går helt fint. Jeg har kjørt denne gjæren i en kølschoppskrift etpar ganger på 13 grader. Blir godt øl, men mister kanskje litt av Wlp029 sitt smaksbilde. Skal du være helt typeriktig bør du nok opp litt på gradene. Men det er masse folk på diverse forum som mener at Wlp029 bør gjæres så lavt som 12-13 grader så det blir nok litt smak og behag.
Whitelabs oppgir at WLP029 trives best på 18-20 grader, og at den gjærer dårlig under 16 grader. Har en Altbier med den stående nå, og det stemmer bra med mine observasjoner.
Ja, idéen er jo selvsagt at den skal gjære med færrest mulig bismaker. Referer bare det produsenten selv oppgir. Tenkte å teste en Kölsch på gjæren etter Altbieren, det er lenge siden sist.
Hos meg virker det som stormgjæringen går meget raskt (på et par dager), men at det fortsatt skjer ganske mye en god stund etterpå. Etter så kort tid som dette ville jeg latt den stå 2-3 dager og så målt SG igjen. Sjansen for at den skal lavere enn din er nå er absolutt til stede etter bare 3 dager.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.