Temperatur under gjæring

Hei ja,

et lite spørsmål om gjæringstemperatur. Har for øyeblikket en batch IPA (~22 liter) stående på dunk på baderomsgulvet, da dette er eneste rom i leiligheten hvor dama synes det er alright med en dunk IPA. Problemet er temperaturen på badet, antar at den holder en 23 grader med varmekablene og greier. Er dette altfor høyt? Gjæret med den klassiske US-05, tørrgjær er jo så billig.

Mvh
Erlend

Kort svar: Ja.
Lengre svar: Under stormgjæringen kan temperaturen i ølet ligge 4-5 grader over omgivelsestemperaturen. Dersom bøtten din står direkte på oppvarmet gult, er nok ølet i utgangspunktet varmere enn luften, så det kan godt ha vært oppe i 28 grader. US-05 bør ligge på ca 19 grader (særlig under stormgjæringen), for å gi den nøytrale karakteren du ønsker i en IPA.

Hvorfor ikke bare skru av varmekablene og sørge for at temperaturen på badet holder ølet ved riktig temperatur? Når det er 14 grader på badet, tar det neppe lang tid før du får lov til å ha bøtten et annet sted... ;)

Kort svar: Ja.
Lengre svar: Under stormgjæringen kan temperaturen i ølet ligge 4-5 grader over omgivelsestemperaturen. Dersom bøtten din står direkte på oppvarmet gult, er nok ølet i utgangspunktet varmere enn luften, så det kan godt ha vært oppe i 28 grader. US-05 bør ligge på ca 19 grader (særlig under stormgjæringen), for å gi den nøytrale karakteren du ønsker i en IPA.

Hvorfor ikke bare skru av varmekablene og sørge for at temperaturen på badet holder ølet ved riktig temperatur? Når det er 14 grader på badet, tar det neppe lang tid før du får lov til å ha bøtten et annet sted... ;)

Takk for raskt svar! Tenkte meg nok det, ja. Er dessverre neppe et alternativ å kutte ut varmekablene, er på tynn is med bryggeutstyr, okkupering av kjøkken og boblende øldunk allerede... kanskje jeg kan overtale gårdeier til å la meg ha dunken på loftet (vi har bod i kjelleren, som er enda varmere enn badet). En eller annen løsning finnes det!

Så denne gjærtypen tåler høyere temperatuer? En saison er jo aldri feil :) En lambic eller to hadde jo vært artig å prøve seg på, om enn noe ambisiøst per dags dato..

Enkelte Saison-gjær (WLP565) trives vel best oppimot 28-29 grader, og andre strains lager også fine resultater på medium til høye temperaturer uten å produsere noe særlig fusel. Go for it!

Ikke sikker det blir verre heller. Ganske stabilt her, men så har vi da bare vært sammen i vel førti år.
En nødløsning kan være å legge noen store badehankle over/rundt bøtta. Dusje de med kaldt vann evt legg is oppå de.
Hjelper litt men sikkert ikke nok. Løfte bøtta noen tommer fra gulvet kan også være en ide.
Det finnes tråder om temperaturregulert gjæringskar på forumet. Kanskje noe slikt passer inn hos deg.

Hvis du må gå rundt på tå hev i din egen leilighet fordi du koser deg med en av hobbyene dine, tror jeg heller du bør vurdere å bytte ut det egentlige problemet.. Det blir ikke bedre med åra!

Nå vil jeg vel kanskje ikke definere det å kvie seg for å insistere at badet skal variere mellom kule 14-18 grader året rundt fordi jeg skal ha øl der for å gå på tå hev, men ser poenget.. heldigvis kommer samboerskap med enkelte andre fordeler. Dette livet altså!

marty-somehow-we-where-brought-back-to-this-old-thread.jpg

Ser ikke det store problemet med det her.

Hvor stor svingning i temperatur tåler et brygg under gjæringen?

Det er vanskelig å gi noe klart svar på spørsmålet. Det er helt klart en fordel å unngå svingninger, men brå svingninger - og brå endringer i det hele tatt - er verre enn langsomme. Om det stiger en grad fra en dag til den neste, og så synker tilsvarende, skjer det kanskje ikke så mye galt. Går det opp og ned på samme måten i løpet av en dag, begynner det å se uheldig ut.

Jeg tror hastigheten er viktigere enn størrelsen på utslagene - så lenge de er innenfor rimelighetens grenser. Og de er nok relativt snevre. Og det er bare å innse det: Du får ikke det beste ølet uten kontroll på gjæringstemperaturen.

Ok, da får jeg svare etter beste evne fra egne erfaringer på en skikkelig måte i denne drøyt 3 år gamle tråden. :)

De første tre øla jeg brygget ble gjæret under trappa i gangen, som er det stedet i huset hvor temperaturen er mest stabil. Om natta sank temperaturen til 17-18 grader, mens om dagen steg den til 23-24 grader. De ølene som ble gjæret på det stedet, uten kontroll og som da fikk tillatelse til å stige fritt under tidlig gjæring, fikk i overkant fruktige toner, det ble en svært rask utgjæring, og jeg ble ganske fyllesjuk av å drikke denne øla. Etter å ha googlet om gjæringstemperatur fant jeg denne artikkelen; http://www.nationalhomebrewclub.ie/wordpress/importance-of-fermentation-temperature-control/

I linken ovenfor står det at ved en 5 graders økning i gjæringstemperatur vil man kunne se inntil 18 ganger så mye produksjon av acetaldehyd. Dette er en komponent som kan forårsake fyllesjuke om man inntar nok øl med høy konsentrasjon. Det er de første 3-4 dagene som er viktigst å holde stabil temperatur i gjæringskaret. Etter første del av gjæringen er gjort, kan man med fordel øke temperaturen et par-tre grader for å få god utgjæring. Bruker jeg pils-gjær, starter jeg på 7 grader, pitcher gjær, setter STC-1000 på 8 grader +/- 0.3 i fire dager, før jeg øker til 10 grader i noen dager, så 12 grader til det slutter å boble i gjærlåsen. Bruker jeg ale-gjær, kjøler jeg til 16 grader, setter STC-1000 på 17 grader +/- 0.3 i fire dager, så justerer jeg opp til 18.5 til det er ferdig utgjært.

Etter jeg kjøpte 2 kjøleskap og koblet på STC-1000 har jeg ikke vært fyllesjuk/dårlig av å drikke mitt eget hjemmebrygg på fest.

Ok, da får jeg svare etter beste evne fra egne erfaringer på en skikkelig måte i denne drøyt 3 år gamle tråden. :)

De første tre øla jeg brygget ble gjæret under trappa i gangen, som er det stedet i huset hvor temperaturen er mest stabil. Om natta sank temperaturen til 17-18 grader, mens om dagen steg den til 23-24 grader. De ølene som ble gjæret på det stedet, uten kontroll og som da fikk tillatelse til å stige fritt under tidlig gjæring, fikk i overkant fruktige toner, det ble en svært rask utgjæring, og jeg ble ganske fyllesjuk av å drikke denne øla. Etter å ha googlet om gjæringstemperatur fant jeg denne artikkelen; http://www.nationalhomebrewclub.ie/wordpress/importance-of-fermentation-temperature-control/

I linken ovenfor står det at ved en 5 graders økning i gjæringstemperatur vil man kunne se inntil 18 ganger så mye produksjon av acetaldehyd. Dette er en komponent som kan forårsake fyllesjuke om man inntar nok øl med høy konsentrasjon. Det er de første 3-4 dagene som er viktigst å holde stabil temperatur i gjæringskaret. Etter første del av gjæringen er gjort, kan man med fordel øke temperaturen et par-tre grader for å få god utgjæring. Bruker jeg pils-gjær, starter jeg på 7 grader, pitcher gjær, setter STC-1000 på 8 grader +/- 0.3 i fire dager, før jeg øker til 10 grader i noen dager, så 12 grader til det slutter å boble i gjærlåsen. Bruker jeg ale-gjær, kjøler jeg til 16 grader, setter STC-1000 på 17 grader +/- 0.3 i fire dager, så justerer jeg opp til 18.5 til det er ferdig utgjært.

Etter jeg kjøpte 2 kjøleskap og koblet på STC-1000 har jeg ikke vært fyllesjuk/dårlig av å drikke mitt eget hjemmebrygg på fest.

Tipper det under trappa-ølet fikk en del fusel, også:p. Og fusel kommer med 100% skallebankgaranti. Autentisk skjærsildopplevelse, eller penga tilbake.

Men med kjøleskap og stc trenger du jo ikke bekymre deg for svingninger i temperaturen:).

Tilbake
Topp