Temperaturstyring av gjæringsskap

Har fått tak i et gammelt kjøleskap som vi nå skal konvertere til gjæringsskap. Hva trenger jeg for enklest og mest mulig nøyaktig styre temperaturen i skapet? Skapet skal selvfølgelig brukes både til lager og ale :)

Tenkte mest på lager nå jeg da!  ;) Er litt usikker på hva folk her anbefaler av varmekilder... Men du får nok noen gode svar på det også!  :yes:

robilars skrev:
FrodeSy skrev:

Takker! da er det bestilt stc-1000 og en akvarievarmer på 300w, totalt 250 rett i postkassa :)

Godt. Du kjem truleg ikkje til å angre. Skriv truleg fordi eg, av kapasitetsomsyn, har spreng fullt gjæringskar (mild) og må difor nytte kontoret i kjellaren til dei to pale ale'a ein kompis og eg brygga i helga. Pga relativt stabilt grått og regnfullt ver så har eg etter stormgjæringa auka temperaturen i rommet til ca 20 grader vha. oljefylt varmeovn. Blir spennande å sjå om temperaturen / veret held seg, for på fredag skal eg brygge ein ny mild  >:D

Et spørsmål i forlengelsen av dette:
Skal lage gjæringsskap og bruke det til både lager og ale. Men hvorfor varmekilde? Hvorfor kan jeg ikke bare styre kjøleskapet med en UT200? Så lenge temperaturen i skapet ikke skal overstige romtemperaturen, ca 21 grader, så er vel ikke det noe problem? Eller er det noe jeg ikke har forstått?

Tilbake
Topp