Temperaturvariasjon i kjele?

Jeg vet ikke om det bare er meg, men jeg har en tvangstanke eller tick når jeg brygger. Jeg klarer aldri måle temperatur uten å ha rørt skikkelig rundt. Uansett om det er vann, mesk eller vørter så må jeg røre for å føle meg trygg på at temperaturmålinga er riktig.

Nå tenkte jeg installere et termometer på kjelen (har knust nok av de glass-jævlene), og så lurte jeg litt på om Blichmann og alle de andre som lager disse og tar høyde for at man "må" røre?

Er det noen som har noen erfaring med om god isolasjon og relativt lav varme kan gi jevnere temperatur i en kjele?

Hvis du tilfører varme til en kjele så trenger du sirkulasjon i en eller annen form for at temperaturen skal bli noenlunde homogen. Hvis du mesker inn, og så rører, uten noen varmetilførsel så blir det ganske jevnt, men ytterpunktene taper temperatur raskest. Blichmann termometerne stikker ikke langt inn, så du vil nok måle litt lavere der enn hvis du stikker et termometer i midten av kjelen.

Selv med lav varme, og isolasjon så vil det bli varmest nærmest varmekilden uten noen form for sirkulering.

Men hvor mye du skal bry deg om det, er opp til deg selv å bestemme.

Hvis du tilfører varme til en kjele så trenger du sirkulasjon i en eller annen form for at temperaturen skal bli noenlunde homogen. Hvis du mesker inn, og så rører, uten noen varmetilførsel så blir det ganske jevnt, men ytterpunktene taper temperatur raskest. Blichmann termometerne stikker ikke langt inn, så du vil nok måle litt lavere der enn hvis du stikker et termometer i midten av kjelen.

Det var det som var tanken min. Burde ha gidda å gjøre et eksperiment hvor jeg måler temp på flere steder, både under oppvarming og når kjelen står. Det kunne i allefall være greit å vite omtrent hva det kan være. Bryggerangsten min vil ikke være den samme om det er snakk om en eller seks graders forskjell.

Skjønner tankegangen. Det letteste er bare å brygge, og så kompensere, gitt at forholdene i kjelen er like fra gang til gang.

Men du kommer veldig langt med isolasjon. Hvis man ikke rører underveis under oppvarming, eller bruker pumpe, så er det beste å bare meske inn. Ikke bruke noe oppvarming, og ha god isolering. Sparer deg for mye arbeid ifht å måtte stå der og røre og måle og holde på, da har du tid til å gjøre andre ting i mellomtiden mens dette koser seg.

Jeg vet ikke om det bare er meg, men jeg har en tvangstanke eller tick når jeg brygger. Jeg klarer aldri måle temperatur uten å ha rørt skikkelig rundt. Uansett om det er vann, mesk eller vørter så må jeg røre for å føle meg trygg på at temperaturmålinga er riktig.

Nå tenkte jeg installere et termometer på kjelen (har knust nok av de glass-jævlene), og så lurte jeg litt på om Blichmann og alle de andre som lager disse og tar høyde for at man "må" røre?

Er det noen som har noen erfaring med om god isolasjon og relativt lav varme kan gi jevnere temperatur i en kjele?

Jeg kan anbefale dette digitale termometeret. Det reagerer rimelig raskt, og har lang nok føler - 31 cm - til at du kommer godt nedi mesken. Dermed får du et bilde av den reelle temperaturen rundt omkring i mesken, ikke bare temperaturen på ett fiksert sted.

Sist redigert:
Jeg har målt temperaturen i en to liters kjele med bare vann, og det var nesten 10graders forskjell mellom senter og ytterkant. Det var dme som var kokt opp og jeg satte kjelen i oppvaskkummen med kaldt vann.

Det har vel mye med tid å gjøre. Malten skal bli gjennomvarm og mye stål skal varmes opp i tillegg til vannmassen. Røring er helt nødvendig og vil hjelpe på for vannmassen sin del. Men malten og stålet får ikke like mye effekt av røringen. Der kommer tiden inn. Bedre isolasjon vil først og fremst hindre varmetapet ( sluttemperaturen) og ikke bidra særlig. Men du unngår jo temperaturfall ved kjeleveggen mens mesken står.

Tilbake
Topp