Tempraturmåler på BB30 på villspor

Heisann!

Brygget nå om helga, og alt gikk som planlagt. Rett før kokinga sto tempen på 99, og alt var som normalt.
Men når jeg skulle kjøle ned etterpå, tokk det så sykt lang tid, den sto på 40 grader i all evighet, så da måtte jeg ta tempen selv og riktig nokk var vørteren 18 grader mens bb30 målte 35-40 grader.

Skal sjekke det ut mer i morgen, men har noen av dere oppleved det før?

Brygget en Imperial IPA med et tonn av humle, om det har noe å si.

Tusen takk :)


Stian
 
Dette er et kjent problem. Det gjelder alle bryggemaskiner med temperatur føler i bunnen av bryggeren. Humle legger ser over temperatur føleren og isolere den slik at den viser feil.
Nå jeg kjøler ned på min Speidel og på min BB60 Automatic bruker jeg alltid et ekstra ekstern temp måler.
 
Måleren på BB30 er i beste fall veiledende.
Kjøp et godt termometer til å ta målingene med, det har du igjen for.
 
Kjenner jeg er for kjip med pengene til å invistere i et digitalt termometer (er vel unde 100lappen på clas tror jeg). Jeg merker at jeg må gjette litt hva egentlige tempen er, røre litt under mesking og av og til løfte fullt silkar opp og ned for å sirkulere og "oppdatere" termometeret i bunnen. Nesten så jeg angrer at jeg ikke gikk for en BB automatic heh
 
Flere tråder på BB'n i forumet. Det er en fire-fem grunnleggende tilpasninger du bør gjøre for å få en god flyt i bryggedagen. Brygget mye med BB for noen år siden, så jeg sender ballen videre til dem som bruker den jevnlig :)
 
Tilbake
Topp