TERASSEBRYGGERI

Ser her inne at det er mange som er kjempegla i speidel og  bruker den til stormende applaus, men ere det noen som har erfaringer med terasse bryggeriet som stana selger ? er jo halvparten av prisen ....og det betyr jo litt
 
Thom79 skrev:
Ser her inne at det er mange som er kjempegla i Speidel og  bruker den til stormende applaus, men ere det noen som har erfaringer med terasse bryggeriet som stana selger ? er jo halvparten av prisen ....og det betyr jo litt

vi som bruker Speidel gjør vel det primært fordi det tar mindre plass, og vi har ikke plass til store saker. Terrassebryggerier og tilsvarende laget av vvs beredere ogsåvidere er nok suverene saker, for de som har den luksusen med plass..
 
Thom79 skrev:
Ser her inne at det er mange som er kjempegla i Speidel og  bruker den til stormende applaus, men ere det noen som har erfaringer med terasse bryggeriet som stana selger ? er jo halvparten av prisen ....og det betyr jo litt

Lars hadde et tror jeg.
 
Som jeg akkurat svarte på PM til Thom79, har jeg brukt dette på noen titalls brygg, før jeg gikk over til kun å bruke kokekjelen og varmekolben fra dette oppsettet, for å få bedre kontroll på endel parametre.

Søk på terassebryggeriet på forumet, så dukker noen av mine og andres erfaringer opp. :)
 
Jeg startet med terrassebryggeriet, men har gått over til Speidel. Grunnen til det er først og fremst at jeg synes det er vanskelig å holde de riktige temperturene med terrrassebryggeriet, og jeg synes ikke det er spesielt godt egnet til bruk på kjøkkenet. Imildertid er terrassebryggeriet mer sjarmernde å bruke, spesielt utendørs, da det krever litt mer medvirkning og arbeide enn ved bruk av Speidel. Jeg tror man med noe trening også kan lage godt øl med terrassebryggeriet, og som du sier mye billigere.
 
hei jeg bruker Villa bryggeri - med 2 el-panner fra Bratberg (Leif Stana.)
Har brygget på det siden 1 mai 2010, skal sette brygg nr. 9 og 10 til helgen. Jeg er veldig fornøyd med det,  :yes: ,som noen sier så kan det være "litt" vanskelig å holde konstant temp, men jeg synes IKKE at dette er noe problem.  :noway: Jeg rører godt under meskingen og så synes jeg at bryggeriet "tvinger" meg til å følge tett opp, på den måten lærer jeg masse.
Men smaken er som baken, og,ja det høres veldig digg ut med en Speidel.Men jeg storkoser meg med mitt bryggeri, tross alt dette er en fantastisk hobby.

Skal brygge en Tjekkisk Pilsner og en Brown Ale til helgen i mitt Villa bryggeri . :ilike:
 
vil det være lettere og ha kontrol på f.eks temp under mesk med villabryggeriet enn terassebryggeriet. virker hvertfall sånn for en fersking , hmm men blir jo mindre batcher men kan leve med det intil videre.. får stadig nye ting og tenke på ... ender vel sikkert opp med villa eller terasse nå og speidel til syvende og sist;)
 
Hvis du ønsker å brygge rundt 50 liter, kan du få til et godt oppsett til en vesetlig rimeligere penge og bedre prosesstyring enn terassebryggeripakken, uten alt for mye håndarbeid. :)

Send meg en PM eller annen påminning i morgen/helgen, så kan jeg vise mitt kjellerbryggeri som er en måte å løse det på.
 
Sikkert mindre batcher til å begynne med, bruker selv et kjøkkenbryggeri fra Stana. Dette har jeg utvidet med en 47 liters kokekjele.
Har grei kontroll på mesketempen da jeg har isolert meskekjelen med et gammelt liggeunderlag rundt og i bunn. Over lokket bruker jeg et pledd.
Etter skylling pleier jeg å få ut 37-38 liter. Minus kok og trub pleier resultatet å bli 28 liter til gjæring.
Har brukt dette i 3 år og det fungerer greit, eneste minus er at meskekjelen kun rommer 8 kilo malt.
 
Tilbake
Topp