Termometer koko

Jeg har kjøpt meg et termometer, standard Youngs immersion, som mener at vannet på Toten er så magisk at det holder 107 grader celsius når det koker  :bank2:

Bør jeg sporenstreks få byttet det, eller kan jeg gå ut ifra at det alltid viser 7 grader for mye? Stor forskjell på 60 og 53 grader.

Leif T skrev:
Jeg har kjøpt meg et termometer, standard Youngs immersion, som mener at vannet på Toten er så magisk at det holder 107 grader celsius når det koker  :bank2:

Bør jeg sporenstreks få byttet det, eller kan jeg gå ut ifra at det alltid viser 7 grader for mye? Stor forskjell på 60 og 53 grader.

Temperatur ved kok endrer seg vel basert på hvor høyt over havet du er (akkurat som toten er så høyt), men er forskjellen feil ved 60 grader også?, testet med andre termometre, et steketermometer for å sammenligne?
Jeg må vel kjøre 102-104 grader for å ha kok hjemme iallefall..

380 meter over havet, så man brygger liksom ikke i Himalaya... Har ikke noe presisjonsinstrument å sammenligne med.

Edit; tillegg. 380 meter er 1/6 av 2400 meter, så da koker vann på Galdhøpiggen ved 142 grader? Neppe.

hm, det er vist motsatt faktisk, lavere kokepunkt dess høyere du er..

Termometerfeil da.
Men kalibrer det imot noe annet, hva er egentlig et Youngs immersion?
Selv bruker jeg elektroniske, tørr ikke å bruke glassmetre, antar det er et slikt?

Leif T skrev:
neslekkim skrev:
hva er egentlig et Youngs immersion?
= http://bryggselv.no/ds_product_info.php/products_id/234

Jeg får høre rundt etter noe presist å kalibrere etter da. Også bytter jeg det neste gang jeg er i urbane strøk. Det kan aldri gå bra å huske på at jeg skal trekke fra 5 grader ved 75 grader og 4 ved 60, eller hva det blir jeg finner ut ved å kalibrere. Det er jo nødt til å gå galt omtrent annenhver gang jeg bruker det.

Jo, men sjekk når du varmer vann, med to metre, for å se om det er forskjellig avvik.

Ja... Da har jeg sammenlignet med et steiketermometer.
De er enige om 84 grader. I en kopp med lunkent vann viser det ene 22 grader og det andre 16. So there you have it. Nå blir det enkelt! Håper jeg ikke trenger kvitteringa.

Jeg har opplevd akkurat det samme met et Youngs glasstermometer. Mitt viste 110 grader ved ved kokepunktet, og 63 grader når det skulle være 67.. ikke spesielt gunstig når man prøver å treffe best mulig på mesketemmperaturen. Jeg oppdaget ikke ette før lenge etter jeg hadde kjøpt det, og har derfor brygget flere brygg med for lav meske temp som resultat. Har nå kassert det, og bruker ett digitalt termometer fra Clas Ohlson til 129 kr isedenfor. Der fungerer glimrene.  :duh:

Tilbake
Topp