Termometer

Jan Morten skrev:
Uansett kommern under 300.- inkludert frakt & porto og da skal jo ikke staten ha noe  :laugh:

Her tar jeg et lite forbehold. Tollgrensen ligger på 200 kroner. Så har selve varen (ekskl frakt & porto) en verdi på under 200 kr ved dagens valutakurs som tollen/posten håndterer den dagen varen kommer inn til fortolling, så slipper du å betale noe som helst.

Men hvis ikke, så sier Tollen:

Da må du betale merverdiavgift (25 prosent) og eventuell toll og særavgifter for varen. Toll og avgifter regnes ut fra varens verdi inkludert frakt- og eventuelle forsikrings-kostnader. Kjøper du for eksempel en CD til 210 kroner og det koster 40 kroner i porto må du betale 63 kroner i merverdiavgift. [...] I tillegg kan det komme et fortollingsgebyr. Dette er et gebyr som spedisjonsfirmaet du benytter tar hvis de skal fortolle varen for deg. Gebyret kan variere avhengig av firma.

Og Posten (dersom det er de som behandler pakken din) vil ha litt for denne fortollingen også, se her: http://www.posten.no/Portal/ProdukterTjenesterA-AA/F/FortollingPrivat/kanalforside.htm?tab=Priser
Ikke for å skremme, men det er greit å være forberedt på sånt.
 
Nå koster termometeret som Jan Morten linker til godt under 200 da, det koster 24-25 dollar, så da kan frakten koste hva den vil og han slipper unna tollfritt og mva-fritt.

:skaal2:
 
Øh WHAT?

En skal merke seg at varens verdi + frakt utgjør tollverdien på en vare. Jeg  importerer endel elektronikk fordi min "andre hobby" er radioamatør  ;D Og tro meg, jeg hadde IKKE importert denne dersom varens verdi inkl frakt overskred tollgrensen...... :p

Når det er sagt så er det OPPGITT verdi (faktisk betalt beløp for vare og frakt) som medfølger fra avsender, som danner grunnlaget for tollberegning. . . . Og ja desverre benytter tolvesenet kroneverdi på aktuell fortollingsdag. Men la oss nå håpe at børsen i USA stuper enda litt til  :angel:
 
Mulig vi missforstår, men har varen en verdi under 200 blir alt toll- og mvafritt. Er varens verdi over 200, ja da må du betale mva og eventuell toll på varen og frakt.

Kjøpte en Coleman xtreme på nettet som kostet med frakt ca 650 kroner, og den kom inn tollfritt siden selve varen hadde verdi under 200 (frakten var over dobbelt så dyr som varen).
 
Og så finnes det leverandører som er snille og gir litt 'rabatt' på varene de sender.  :biersmile:
 
Vi har vel begge rett Eduard ;)

Dette var ment som et greit alternativ til El-kjedenes digitale termometre, som ikke "holder vann" :laugh:

Nå bærer det til fjelds :ilike:  God Påske dere :biersmile:
 
Jeg hadde et kort opphold i Frankfurt og måtte besøke "Conrad". Jeg fikk kjøpt meg en termostat og "Digital Precision Thermometer" GTH 175/Pt til 51,24 Euro. Denne skulle være til å måle temperatur i væske og proben er festet til måleren permanent.
 
100,0 gr., snakk om å være precies! ;D

Hva måtte du ut med for å dekke fortolling og frakt?
 
Frakten og fortollingsgebyr med JetCarrier er 165 kr på de minste pakkene. Moms i tillegg var på ca 300,-. Kjøpt den ny på ebay (Fluke 54-II) og kom etter frakt og moms godt under 50% av norsk pris. Men.., detter er toppmodellen til Fluke og kan sier å være overkill for hobbybrukere. Enklere modeller og brukte Fluke kan kjøpes på ebay for få hundrelapper. De er like nøyaktige. NB føleren kommer ofte i tillegg.

bjorf
 
Bjorf skrev:
Frakten og fortollingsgebyr med JetCarrier er 165 kr på de minste pakkene. Moms i tillegg var på ca 300,-. Kjøpt den ny på ebay (Fluke 54-II) og kom etter frakt og moms godt under 50% av norsk pris. Men.., detter er toppmodellen til Fluke og kan sier å være overkill for hobbybrukere. Enklere modeller og brukte Fluke kan kjøpes på ebay for få hundrelapper. De er like nøyaktige. NB føleren kommer ofte i tillegg.

bjorf

det var ikke værst! jeg vet at fortollingsgebyret som posten tar er 93 kr
jetcarrier frakter, fortoller og poster varen for 165. imponerende!
 
Jeg var innom Conrad i Frankfurt (Clas Ohlsonx2). Jeg kjøpte et termometer GHT 175/PT til 51,24 Euro. Har bare brukt det en gang, men det ser bra ut.
http://www.conrad.de/goto.php?artikel=120966
(Sorry, en helvetes lang link)

[size=8pt]EDIT: på nettsiden til Conrad kan man velge 'Link auf diesen Artikel', slik at man får en liten (og fungerende) link.[/size]

Fritt oversatt: For den mest nøyaktige måling i væske, luft og gass.
Proben er i elektrisk isolert, montert i stainless steel beholder, 3mm dia og 100mm lang. Permanent koplet til måler med en 1m lang meget fleksibel silikonledning. Kan kalibreres. Ingen advarsel om bruk i fuktig miljø.
 
Jeg prøvde nettopp å bestille termometer og føler fra www.conrad.se men det ser ikke ut til at de tar bestillinger fra utenfor Sverige. På bestillingsskjemaet var Sverige den eneste opsjon under "Land". Noen som har funnet en måte å komme igjennom med bestilling på fra Sverige eller eventuelt Tyskland?
 
Det ser ut til at man kan bestille fra conrad.de. Jeg sjekket leveringsbetingelsene og der sto Norge i listen over land de sender til, inkl. fraktkostnader.

Sjekk her for International Help Desk (på engelsk eller tysk).
 
Hei,

jeg er i berlin naa, tenker aa stikke innom conrad sin butikk (det er etter sigende 3 i byen) etter en UT 100. Jeg kan ta med et thermometer hjem til norge for deg Tore.

Overlevere eller sende det fra oslo. Er ikke hjemme för 26. Si i fra hvis dette er interessant. Jeg reiser kun med haandbagarsje, saa har ikke all verdens plass, men hvis det bare er termometer..


Hilsen
Yngve
 
Her var det mye snakk om temp målere. jeg forstår jo at det er nøye med temperaturen, men er det ikke godt nok for en hjemmebrygger med bare et "kjemisk" termometer? Den glasstaven som er så fort å knuse.
 
Et alkoholtermometer (glasstaven) er kjekt å ha. Den bruker jeg når jeg brygger hjemme og på mikrobryggeriet har vi også noen, bare for å dobbeltsjekke digitale målinger. Det må sies at disse ikke alltid er like nøyaktige. Det kommer veldig an på kvaliteten og om den har veltet noen ganger og 'mistet' litt av den røde alkoholen.

Men jeg kan tenke meg at det i noen tilfeller kan være kjekt å ha digitaltermometer der man har en slags sonde som man kan føre inn i mesken, mens selve avlesningsenheten befinner seg langt unna. I tillegg så er gode termometere veldig raske med å vise riktig temperatur. Men hovedgrunnen er vel at mange liker duppeditter ;).
 
Hei, Yders! Hvis du fortsatt er i Berlin, takker jeg gjerne ja til ditt tilbud om å kjøpe termometer til meg fra Conrad. Den modellen jeg er ute etter er Digital termometer K101 (artikkelnummer 100707-LN) og en passende sensor (artikkelnr. 120757 - 62). Samlet pris skulle bli ca. 59 Euro.  Ta gjerne med en UT 100 til meg (artikkelnr. 615910 - 62), også, slik at jeg kan styre temperaturen i fryseboksen min litt bedre. Selv om jeg snart får meg kjølerom med god temperaturstyring, trenger jeg fortsatt en kjøleboks for å kaldlagre ferdiggjæret øl. Det ser ut som denne koster 41 Euro.
Kan du bekrefte at du får tak i dette, så bestiller ikke jeg pr postordre?
Vi kan gjerne møtes i Oslo får å hente og betale varene når du er hjemme igjen. Send meg gjerne ditt mobilnummer som personlig melding så gjør det ting litt lettere.
 
Tilbake
Topp