Testbrygg, Villabryggeri modifisert til RIMS

Stålgryta mi  er ikke noe god til å holde kontant mesketemperatur. Flere ganger har jeg har bommet grovt med mesketemperatur på ved å glemme at jeg hadde satt på varmeelementet,  med det resultat at ølet ble ALT for søtt.  Hensikten med denne testen er at eg har lyst å lage en bedre måte å utnytte meskegryta mi på. Poster mine erfaringer her. Kom gjerne med kommentarer. Et lignende oppsett kan jo være aktuelt for fremtidige beer brew 30 eiere også...

Da var første brygging gjennomført med en testversjon av et RIMS oppsett. Jeg bruker følgende utstyr til mesking:

- Merten & Storck sin Kochstar A3000 A, aka Villabryggeri hos ølbrygging.no. Dette er en 2000W 26l gryte med justerbar mekanisk temostat(som ikke bruker pga unøyaktighet). Falsk bunn.
- STC 1000 i koblingsboks fra CO,  for å slå av og på varmeelementet i gryta.
-12 V DC Water Pump av ukjent fabrikat kjøp fra ARE traiding and Supply. Koblet til adapter fra biltema med mulighet for 4.5, 5, 5.5, 6,  7.5 , 9 og 12 V på utgang.
- Silikonslanger (12 mm tror jeg)
-Steketermometer for manuell overvåkning av temperaturen i mesken

Jeg koblet jeg gryta til STC-1000 som jeg egentlig bruker til å kontrollere mesketemperatur. Pumpa hadde jeg allerede kjøpt på impuls med tanke på å lage sous-vide av meskegryta. Jeg var litt usikker på hvor jeg skulle plassere temperaturmåleren til STC 1000. Jeg valgte å legge den ganske nær utløpet av pumpa  toppen av mesketanken. Jeg satt STC1000 til 66.6 grader med 0.3 grader slingringsmonn elller hva det heter. Målet var mesketemperatur på ca 66.5-67 grader.

Brygg%252520og%252520P%2525C3%2525B8lser%252520002.JPG


For at ikke rommet under falsk-bunnen skulle gå tørt satt jeg pumpa på 6 V. Målte ikke stømningshastiget men det så ut til å være bra nok.

Ved start var mesken på 67 grader. Da den falt til 66.6 satte STC1000 på gryta som forventet. Det jeg ikke hadde ventet var at systemet var så tregt. STC 1000 skrudde seg av ved 66.9 grader, men temperaturen forstatte å stige til 68 grader. Den falt så ned til 66.6 grader før den steg og så stoppet den på 69 grader. Det jeg så var at nå lå temperaturmåleren nærmere utløpet av pumpa. Jeg fant ut at jeg måtte gjøre en uavhenging måling av mesken og satt et steketermometer i mesken så langt fra utløpet som mulig. Her var temperaturen 66.9 grader, å den holt seg her men +-0.3 grader til min store lettelse. Jeg var ca halvveis i mesken når jeg målte dette første gang så usikker på om den var like stabil i begynnelsen.

Det som bekymrer meg litt er at jeg ikke vet hvor varm mesken som er nærmest varmeelementet blir. Vannet som ligge under falsk bunn blir jo naturlig nok varmere enn mesketemperatur men dette blir jo flyttet vekk fra dette området vha pumpa. Siden jeg ikke hadde noe antydning til at kammeret under falsk bunnen ble tørt, vil jeg neste gang kjøre pumpa på høyere effekt. Jeg tror 12 V (maks) går fint. Dermed ser jeg for meg at på periodene til varmeelementet blir hyppigere men kortere slik at en unngår for varm mesk i bunn av gryta. Jeg vil også få lagt temperaturmåleren helt inntil utløpet av pumpa og feste den der så den ikke flytter seg. Hvis jeg får tillit til systemet skal jeg bygge det på et permanent stativ.

Brukte også pumpa til å sirkulere vørter under kjøling med dyppkjøler. Dette halverte (minst!) kjøletiden  i forhold til når mesken står urørt i gryta.

Sålangt veldig fornøyd med oppgraderingen men gleder meg til å forbedre den.
 
Flott erfaringsoverføring.

For at omrødet under falskbotnen skal gå tørt er du avhengig av å få luft ned frå toppen av mesken. Noko som eigentleg ikkje er mogeleg så lenge du alltid har vatn over maltsenga. Pumpa klarar ikkje suge vakuum, den er avhengig av at veska renn fritt til innløpet. Det som kan skje i verste fall er "stuck mash" der veskestraumen stoppar opp og blir veldig varm under falskbotnen.

Det du kan gå vidare med er å erstatte STC-1000 med ein PID kontroller. (feks. type CD101 frå ebay). Den har, når rett innstilt, evnen til å forutsei temperatursvingningane du opplevde, og hindre at du overskyt/underskyt innstillt verdi. Temperatursensoren kan monterast i gryta ved utløpet til krana, eller i sirkulasjonsløyfa før eller etter pumpa ein plass.
PID'en lagar sine eigne innstillingar ved å køyre den i eit program som kallast Auto Tuning. Søk etter PID på forumet for tips.
 
Ligner på opplegget til Nimbus.
Har en selv, og opplegget funker flott. Ligger stort sett over 80% utbytte.  :skitbra:
 
Artig at du prøver ut dette.
Brygger på villabryggeriet selv, og jeg gjør det på den manuelle måten.
Termometeret lar jeg henge ned i mesken litt på siden, og bruker en 1,5 liters øse jeg tapper vørter fra kranen og tømmer over toppen for å få jevn temperatur. Som en erstatning for pumpe rett og slett.
Termostaten på kjelen er som du sier ikke særlig nøyaktig, i hvert fall ikke i forhold til skalaen som man forholder seg til på bryteren. Men den fungerer forbausende bra til å holde stabil temperatur på mesken om man bare ser bort fra skalaen og bruker termometeret som henger ned i meskeen.
Du automatiserer det jeg alt gjør manuellt, og om du finner ett godt oppsett på det er det helt suverent. :)

Min metode med øse vil jeg ikke prøve under kjøling, da jeg er redd det kunne øke faren for å forurense vørteren. Med pumpe og slanger der vørteren ikke blir eksponert for luft blir saken anderledes.

Ser frem til nye oppdateringer på prosjektet ditt.  :yes:
 
protto skrev:
Det du kan gå vidare med er å erstatte STC-1000 med ein PID kontroller. (feks. type CD101 frå ebay).

Har tenkt på dette etter treghetsproblematikken idag. Er en CD101 alt jeg trenger? Må jeg ikke har SSR og greier i tillegg? Ser du har et inlegg om denne med PT100. Anbefaler du å bruke dette istedet for K sensor?

Trond.A skrev:
men du verden så lang slange mellom bryggepanne og pumpe?  ;D

Stemmer, altfor lang. Vil ikke kappe den enda for jeg bruker den også til omstikking av varm vøter fra plastdunk til koke-gryte  ;) Dette oppsettet under forbedring.
 
Det må ikkje vere ein CD101, men det er den modellen eg har. Det må heller ikkje vere PT-100. K-givar funkar bra, sjølv om eg meinar PT-100 har sine fordelar. Vil absolutt anbefale PID med SSR-utgang og tilhøyrande SSR ja.
Den medfølgande K-givaren er kansje ikkje ideell, men det finns mange modellar å få tak i, også på ebay.
Ikkje vanskeleg å koble, og det er hjelp å få her.
 
TorIvar skrev:
Stemmer, altfor lang. Vil ikke kappe den enda for jeg bruker den også til omstikking av varm vøter fra plastdunk til koke-gryte ;) Dette oppsettet under forbedring.

En enkel løsning om du ikke vil kappe slangene er å bruke isolasjons"rør" av typen rørleggere bruker. Da får du vesentlig mindre varmetap i slangene, og dermed mindre behov for varme under falskbunnen din
 
Regulering av temperatur i ett slikt system kan være en utfordring.
Det kan bedres ved bruk av PID, men plassering av temperatursensor er antagelig mer kritisk. 
Hvis temperatursensoren er plassert midt i mesken vil man få en betydelig treghet.
Denne tregheten vil føre til det fenomenet du beskriver.
Ved veldig lav sirkulasjon vil problemet forverres....

Min erfaring er at ett slikt RIMS oppsett må balanseres med hensyn på flere faktorer, de viktigste er:

1. Plassering av temperatursensor...
2. Effektkontrol...dette kan gjøres med PID, men må ikke....
3. Sirkulasjonshastighet må være høy nok, men selvsakt ikke så høy at du ender opp med "forstoppelse".
  For å minimere varmetap i sirkulasjonssystemet bør rør isoleres...slik flere har påpekt allerede.
 
Når jeg leser div tråder om PID og SSR her så går diskusjonen fort over hodet på meg. Siden det er elektrisitet vi snakker, om ønsker jeg å forstå absolutt alt før jeg begynner å koble opp ting og tang. Oppkobling av STC1000 gikk helt greit men tror dette er det mest avanserte jeg vil prøve meg på uten hjelp fra elektriker. Tror jeg skal greie å gjøre dette systemet bra nok med det jeg har av utstyr nå, men med noen modifiseringer.
 
Takk for tråden! Det er akkurat noe slikt jeg ser for meg til min kommende BB30.

Jeg har myst litt på CD101, og den har jo ikke en dum pris. (Har en bror som er elektriker som tar seg av alt det tekniske i den avd).

Gleder meg til å følge med på denne tråden fremover :)
 
Eg tør påstå at det ikkje er mykje verre å koble PID til SSR og tempsensor enn å koble opp ein STC-1000.

Ang. sensoren rett i mesken trur eg ikkje er ein god ide. Det eg trur er det beste er å ha sensoren rett etter varmeelementet og holde varmetapet i resten av stløyfa til eit minimum. Isolering av sjølve meskekjelen vil og vere fordelaktig.
Du vil då pumpe vørter som held temperatur som innstilt på PID, og denne vil sakte men sikkert bevege seg nedover i gjennom maltsenga.

Temperaturen i mesken kontrollerast med eit ekstra termometer som på førehand har vore sjekka opp mot sensoren til temperaturkontrolleren.

Utan PID-regulering må du leve med at tempen svingar litt over og under setpunkt. Det er ikkje sikkert at det betyr ein verdens ting eigentleg så lenge det er innanfor visse grenser.
Personleg likar eg tanken på å ha det så nøyaktig så mogeleg, for å sikre ferrast mogeleg variablar i prosessen.
 
TorIvar skrev:
-12 V DC Water Pump av ukjent fabrikat kjøp fra ARE traiding and Supply. Koblet til adapter fra Biltema med mulighet for 4.5, 5, 5.5, 6,  7.5 , 9 og 12 V på utgang.

Hvor fikk du denne fra? Er på utkikk etter en meskepumpe som er næringsmiddelgodkjent og som tåler varmt vann.
 
VillWonka skrev:
Aleksander_B skrev:
Det står på siden at silkaret er av rustfritt stål. Skal man tolke hele setningen antar jeg at selve kokekaret er av rustfritt stål.
Da er det å vaske deretter.

Leter litt omkring pumpe til sirkulasjon.
Duger denne?:
http://www.ebay.com/itm/24V-DC-CPU-Cooling-CAR-Brushless-Water-Pump-DC40-2470-/250878881631?pt=UK_HomeGarden_Garden_PondsWaterFeatures_UK&hash=item3a698bef5f#ht_4632wt_1185

Dersom denne ikke er god nok kom gjerne med tips. Har også sett pumpen fra Lund teknik. Men 750DKK + frakt og moms er lite fristende.
Her har de pumpe til deg:
http://www.solarproject.co.uk/

Prøv linkene her. Virker som rimelige pumper også.
 
Takk. Fant fram til den solarproject pumpa, men irriterende at prisen akkurat kommer over tollgrensen på 200 nok. Den finnes heller ikke lengre på ebay, og den tidligere ebay selgeren har visst ikke tenkt til å ta den inn.

Den øverste linken går til en pumpe som er spesifisert til maks maks 60 grader C... tror den ei heller er næringsmiddelgodkjent.
 
Nei, den puma jeg refererte til er ikke egnet til brygging på noen måte. Men den fra solarprojects ser bra ut.
Får bare prøve å bestille den :)

Mandig glass du har Tor Ivar!  :biersmile:
 
Aleksander_B skrev:
Nei, den puma jeg refererte til er ikke egnet til brygging på noen måte. Men den fra solarprojects ser bra ut.
Får bare prøve å bestille den :)

Mandig glass du har Tor Ivar!  :biersmile:

Om du bestemmer deg for å kjøpe pumpa så kunne jeg også tenke meg en. Vi kan vi dele på frakt og momsdeklarasjonsavgifter.
 
Tilbake
Topp