Tett fat?

Hei hå!
Hadde for 2 uker siden brygget en blonde,som virkelig gikk til helvette..
Tenkte jeg skulle tørrhumle denne for å redde smaken på den.. Kastet humle rett oppi fatet,å antok at dette ikke var noe problem,
Satt trykk på fatet igjen og lot den stå i noen dager..
Når jeg da skulle tappe meg en øl i dag,kom der INGENTING ut av tapphanen (3-4dråper med skum..)
Prøvde å sette trykk på ut ventilen,men dette hjalp ikke(satte på 1bar)

Noen tips til hva som bør gjøres? :)
 
Bloms eller pellets uten humlepose???
Om så er eg redd stigerøyret i fatet er tett med humle  :jaha:

Tips..usikker.
Slipp ut trykket på fatet. Demonter stigerøyr og utventil. Rens for humlerester. Desinfiser og monter på nytt. Be ei stille bønn om at det går bra.
Evt. kan du kanskje klara det med å demontera og rensa utventilen.
Er redd for at problemet vil gjenta seg om det er mykje frittflytand humle i ølet.
 
Pedal skrev:
Bloms eller pellets uten humlepose???
Om så er eg redd sigerøyret i fatet er tett med humle  :jaha:

Var pellets uten pose  :bank2:
,er det noe håp for å redde fatet,eller må det nytt stigerør til?
Noen som vet hvor mye trykk jeg eventuelt kan sette på fatet?(er sikkerhetsventil på det)
 
Pellets uten pose vil medføra mykje humlegrums i som etter kvart samlar seg i bunn av fatet.
Trur ikkje høgt trykk vil vera løysninga.
Pelletsen vil nok samla seg etter kvart, men du vil truleg få problem med at røyret/utventilen tettar seg.
 
Samme skjedde med meg når jeg fikk med litt for mye humlegrums fra gjæringskaret.  

Fikk renset stigerøret med CO₂ når jeg slapp ut alt trykk fra fatet, men det bare tettet seg igjen.

Jeg kjølte godt ned og stakk om med hevert til et annet fat. Det løste problemet.
 
Tilbake
Topp