Tid for oppkok

Hei, vi er tre stykker som har gått sammen å kjøp en bb60. Har brygget tre ganger i den, resultatet har bli godt øl vær gang. Det vi slipper med er at det tar så sykt lang tid å varme opp meskevann, samt å få kokt opp vørtelen. Å få full kjele til å koke tar gjerne 2timer og da starter vi med vørter som holder ca 70 grader. Er det flere som sliter med dette eller er det kjelen vår det er noe feil med??
 
Det er vel et kjent problem med bb60. Noenkompiser som har en slik og de har gått over til å bygge mindre mengder i den pga dette. 25 liter i slengen. Isolering vil også hjelpe på.
 
Jeg har ikke målt hvor lang tid jeg bruker, men det er langt fra to timer. Brukte dere begge elementene?
Står dere ute og brygger? Innendørs skal denne kjelen være bra nok isolert som den er.
 
Brygga søndag med BB60 i garasjen, ca 12 grader i garasjen. BB isolert med liggeunderlag fra europris, og 3,2 kw dyppvarmer frå ølbrygging.no, fikk då full kok på 58 liter vørter på ganske nøyaktig 30 min.
 
Jeg ville si det må være noe galt. Har en BB60, og sjøl om jeg aldri har tatt tida er jeg temmelig sikker på at 2 timer fra 70 grader til full kok er helt hinsides.
 
Ja 2 timar er lenge, meina eg brukte 2 timar ca når eg hadde meska dagen før. Altso frå 20 grader til kok, uten varmekolben i tillegg. Står effekt regulatoren din på 100?
 
vi sleit også med uendelig lang tid på oppkok etter mesk. etter en del brygg fant vi ut att noe måtte gjøres. gikk til innkjøp av 70 l gryte samt 12 kw gassbrenner. vørteren fra bb60 ned i gryta og full fyr på gasskokeren. nå bruker vi ca 4,5 time fra innmesk til vørteren er nedkjølt i gjæringsdunken og alt er vasket
 
Kan skyte inn at jeg tok tida på oppkok fra 30 grader til 100 grader i dag, da sto vørteren til 55-litersmerket. I underkant av halvannen time tok det, noe som stemmer ganske bra med en kalkulator for oppkok av vann jeg fant på nett. I følge den skulle det ta 89 minutter med 3kW å varme opp den mengden så mye.
 
Tilbake
Topp