Til deg med basissett fra bryggselv

Hei.

Jeg satte i dag mitt første brygg! En Lucky Jack-klone med gravity på 1.052 etter kok.  :skitbra:
Det meste gikk etter planen, men jeg glemte helt å lage meg litermål på gjæringskaret.

Det hadde jo vært greit å vite hvor mange liter jeg har med å gjøre, hvis jeg skal legge sukkerlake i bunnen av sekundærkaret før jeg stikker om. Jeg anslår at jeg har i overkant av 20L på karet. Noen som har laget litermål på sitt kar, og kan gi et bedre estimat?

Bilde vedlagt.
 

Vedlegg

  • 1014049_10151772285880310_1984615775_n.jpg
    1014049_10151772285880310_1984615775_n.jpg
    136,7 KB · Sett: 739
Du kan jo tilsette sukkerlaken etter at du har stukket om til ny dunk. Gitt at du har literhenvisning på den andre dunken.

Da må du bare sørge for at sukkerlaken blir godt fordelt i øllet ved å røre forsiktig med en ren og sterilisert sleiv.
 
Ingemarh skrev:
Du kan jo tilsette sukkerlaken etter at du har stukket om til ny dunk. Gitt at du har literhenvisning på den andre dunken.

Da må du bare sørge for at sukkerlaken blir godt fordelt i øllet ved å røre forsiktig med en ren og sterilisert sleiv.
Ja, jeg har litermål på det andre karet, så jeg gjør nok som du foreslår over.

Jeg har sett at en del foretrekker å legge sukkerlake i bunnen. Antar at dette er for å minimere risiko for oksidering?
 
Vil anta det, samt at det er litt lettere å slippe å røre. Selv har jeg begynt å røre uansett iom at jeg hadde en batch som var litt ujevn på boblene fra flaske til flaske. Men om det er fordi jeg ikke rørte, vet jeg faktisk ikke.

Og forøvrig så husk at den flasketapperen bare passer på den krana du har på det andre karet, med mindre det er noe jeg har oversett. Så du har tappet på kar i riktig rekkefølge iallefall.
 
Jeg tror at årsaken til at de fleste har sukkerlaken i bunnen er at det da er lettere å få blandet øl og sukkerlake. Dersom du benytter en hevert med lang slange, og legger slangeenden på siden i bunnen av karet så vil alt flytende settes i bevegelse, slik at sukkerlaken blir blandet inn i en roterende bevegelse. Da slipper man å røre med sleiv.

Rører du forsiktig med sleiva, og passer på å ikke røre inn så mye luft, så går det sikkert bra å tilsette sukkerlaken på toppen. Det anbefales at du lager en sukkerlake som ikke er for tykk.
 
Miguel skrev:
Og forøvrig så husk at den flasketapperen bare passer på den krana du har på det andre karet, med mindre det er noe jeg har oversett. Så du har tappet på kar i riktig rekkefølge iallefall.
Prøvde (og feilet) heldigvis på dette før bryggedagen, så det er jeg klar over :)
 
POSO skrev:
Det anbefales at du lager en sukkerlake som ikke er for tykk.

Opereres det med noen anbefalte tall på dette?

Eksempel for 20 liter øl:
Sukkermengde: 6 g/l
Sukkerlake: 5 dl
Total sukkermengde: 123 g

Høres dette fornuftig ut?
 
kvitvik skrev:
POSO skrev:
Det anbefales at du lager en sukkerlake som ikke er for tykk.

Opereres det med noen anbefalte tall på dette?

Eksempel for 20 liter øl:
Sukkermengde: 6 g/l
Sukkerlake: 5 dl
Total sukkermengde: 123 g

Høres dette fornuftig ut?
Ja omtrent sånn har jeg gjort mange ganger med godt resultat
 
zedu5e8u.jpg


Noe sånt du er ute etter?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
 
Her er vår (litt dårlig vinkel, men det var det vi hadde ute på bloggen):

CIMG1853.png


Inndelingen samsvarer stort sett med Geironimo sin ;)
 
Hva med bare å koke ut sukker i en gitt mengde vann, så bruke en sprøyte fra apoteket og tilsette rett sukkermengde i hver flaske?
Gjør i allefall det selv når jeg karbonerer på flaske, selv om det er skjeldent.
 
Tilbake
Topp