Tilsatt Wyeast næring etter koking (i gjæringskaret)

Hei, som overskriften indikerer (!!!) er jeg nybegynner. Var på et veldig bra kurs på Vestbrygg i går og gikk ivrig i gang med et 'Bjørnunge' sett fra Vestbrygg i dag. Alt gikk perfekt etter planen, helt til jeg plutselig oppdaget at jeg tilsatte Wyeast etter koking og ikke 15 min før kokeslutt, som man skal..

Står jeg nå i fare for å ha ødelagt hele batch'en min, eller er det fortsatt håp?:(

Nei, Batchen er ikke ødelagt.
Mange kjører jo en batch uten næring, og at din kom i så pass sent betyr bare at den kanskje ikke gjør jobben 100% så bra.
Men at noe er ødelagt vil jeg ikke tro.

Er nok først og fremst av desinfeksjonsårsaker at den skal i litt før kok er ferdig. Det går nok med all sannsynlighet bra!

Jeg trodde hovedpoenget med å la Wyeast gjærnæring koke med det siste kvarteret var for å være sikker på at vørteren er så steril som mulig. Altså at ikke man skal "forurense" vørteren på slutten ved å ha i saker og ting som ikke kokes.
Så batchen din er IKKE ødelagt :), men som @trykkertor sier så blir det kanskje ikke like god effekt av næringen du har tilsatt. Uansett så er det jo alle sukkerartene du har fått ut av malten ved meskingen som er hovednæringen til gjæren.

Så leste jeg på produktarket for Wyeast og der står det at man skal løse det opp i varmt vann og så la det koke med de siste 10-15 minuttene.
Er det noen som VET dette helt sikkert? Om det har noe å si på effekten av gjærnæringen om den blir skikkelig oppløst og kokt?o_O

Har lest at Wyeast gjærnæring ikke løser seg opp 100% i vørter, derav instruksjonene fra leverandør. Vet ikke om det stemmer, derfor ville jeg fulgt instruksjonene inntil motsatt er bevist. (dog ikke av brulosopher)

Jeg har inntil nå brukt White Labs og den skal tilsettes i kok. Uansett er det vel gjærstartere som har godt av gjærnæring og vanlig vørter uten mye mais,sukker etc. skal greie seg fint uten.

Takk for raske svar. Ja, det var dette med forurensing jeg var mest bekymret for. Men jeg ser nå at jeg kanskje var litt småparanoid. Men er jo livredd for å gjøre feil etter å kost meg med å lage batch'en i hele dag! (Fri fra jobb og greier..)

Jeg hørte også det med å oppløse det i vann først, men på kurset i går, drysset kursholderen rett i gryten! Han er etter hva jeg har forstått tidligere profesjonell brygger, så han vet vel hva han gjør!

Da slår jeg meg litt mer til ro og håper øl'et blir perfekt!

Tilbake
Topp