Tilsette humleavkok i gjæringskar?

Er det mulig å "etterbitre" et brygg i gjæringskaret med humleavkok?
Problemet er rekordhøyt utbytte som ikke ble justert for før koking og derfor en redusert bitterhet samt høy alkoholprosent.
Kan man da koke opp noen liter vann med humle i for å vanne ut og bitre øllet i samme slengen?
 
Du må bruke ekstrakt..



hop extract isomerised 6% 30ml
Does not need to be boiled.
Can be added after the fermentation.
ISO alfa-acidity: 6 %
 
Har ikke prøvd å tilsette kokt vann med humle, men har tilsatt kokt og avkjølt vann i gjæringskaret for å senke alkoholstyrken og få ett lettere øl, brygga en lett sommerale for varme dager som fikk så alt for høyt utbytte.
Kan ikke se at å ha humle i vannet skulle være noe problem.
 
Jeg brygget 15 liter konsentrert hveteøl i juni som jeg deretter helte over i 15 liter med nedkjølt humlete fra dagen før som hadde stått i kjøleskapet. Jeg gjorde det pga. liten kokekjele, men det gjorde også min primitive vørterkjølingsprosess langt enklere. Resultatet ble en solid hveteøl som var mer enn bitter nok, men det var jo også snakk om svært lite humletilsetning i dette tilfelle. Jeg skal ikke hevde noen utbredt ekspertise her, men det fungerte for min øl. Du kan nok prøve, men noen vil nok også anbefale å slenge oppi litt maltekstrakt i humleteen for å sikre humleutbytte.
 
Det meste går an (kanskje) men jeg synes å etterjustere bitterheten burde du gjøre med hunleekstrakt. Om OG var for høygt tynner du ut med vann.
 
Humleekstrakt er det enkleste, men jeg ser ikke noe problem med å  gjøre det med godt kokt humlete heller.
 
Tilbake
Topp