Tilsette spraymalt.

Er helt ny på dette med brygging
Lurte på om det er lurt å tilsette spraymalt etter at vørteren er ferdig gjæret
OG var 1.042
FG er 1.010.
Kan jeg bruke drops til å karbonering på flasker?

Du kan godt bruke spraymalt til karbonering, hvis det er det du mener? Eller vil du ha brygget litt sterkere? Uansett går det bra

Neida, det går bra, men du må gjøre det i to omganger, ellers går det galt.

Først koker du opp litt vann og blander ut så mye spraymalt du vil for å få det til riktig styrke, så har du det oppi gjæringskaret og lar det gjære ut på nytt.

Så, når det har nådd ny FG (sannsynligvis litt høyere enn sist) er du klar til å flaske :) til karbonering gjør du ca det samme, da kan du bruke fex http://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/ til å beregne riktig mengde spraymalt til ølet ditt :)

Takker så mye, prøver meg litt fram så ser jeg hva jeg ender opp med. I verste fall så ender jeg opp med litt lav % på ølet

Jeg føler meg også helt ny. Har hatt batcher på 1040, og fått dem gjæret ned til 1006-1004 - og de er helt greie, dog butikk-prosent... Men det er vel ikke dèt som alltid teller, vel? Jeg har tatt sånn litt på feelingen og så lenge de smaker godt, så er jo mye gjort. Har fått mye skryt av venner og familie på dette, og ingen har vel egentlig kicka på at det er for lav styrke, egentlig.

Tilbake
Topp