Tilsette tørrgjær til Pils

Skal brygge plis i morgen. Men er litt usikker på når jeg bør tilsette gjæren. Jeg klarer å kjøle den ned til kanskje 18 grader, men har tenkt å gjære den på 10 grader.
Bør jeg da tilsette gjæren ved 18 grader å sette dunken i kjøleskap, eller vente noen timer/en dag til værteren har nådd 10 grader for så å tilsette gjæren?
 
Vent til den har nådd 10 grader, luft vørteren, og tilsett gjær.
Hva som gjør at du ikke får den lenger ned enn 18 grader? Vann fra springen holder langt lavere temperatur enn det.
 
Om du kan bør du vente til den blir under gjæringstemperaturen. dvs pitche ved kanskje 8 grader så ta den gradvis opp til 10 over noen få dager. I disse tider bør det for øvrig være mulig å få den lengre ned ganske fort - vannet i springen hjemme hos meg holder ca 10 grader så får den langt ned med spiralkjøler, evt kan du sette den i vannbad for å få det il å gå kjappere enn i kjøleskap.
 
Hvis du f. eks skal bruke s04 så skulle visst den tilsettes på rett over 20 om jeg ikke tar helt feil(?)
 
Hvis du f. eks skal bruke s04 så skulle visst den tilsettes på rett over 20 om jeg ikke tar helt feil(?)
s-04 er en alegjær. Det er noen som anbefaler å tilsette lagergjær ved høyere temperatur enn gjæringstemperaturen, med argumentet at det "kickstarter" gjæren. Det stemmer sikkert, men du risikerer også ganske mye smak du ville unngått ved pitching på riktig temperatur.
 
Ah, øh ok. Tror det var den jeg brukte i pilsen min fra bryggselv. Trodde det var pilsgjær jeg.
 
@Hannaas,
tror du det er fare for mye mer usmaker hvis man kommer ned på f eks 7/8C før synlig gjæring har startet?
Dette vet jeg ikke, så jeg tør ikke svare kategorisk, men intuitivt vil jeg tro det er større fare for mer esterproduksjon hvis du tilsetter gjæren ved høyere teperatur.
 
s-04 er en alegjær. Det er noen som anbefaler å tilsette lagergjær ved høyere temperatur enn gjæringstemperaturen, med argumentet at det "kickstarter" gjæren. Det stemmer sikkert, men du risikerer også ganske mye smak du ville unngått ved pitching på riktig temperatur.


Kremt, ja var Saflager 34-70 jeg brukte. Ganske way off der.
 
Skal brygge plis i morgen. Men er litt usikker på når jeg bør tilsette gjæren. Jeg klarer å kjøle den ned til kanskje 18 grader, men har tenkt å gjære den på 10 grader.
Bør jeg da tilsette gjæren ved 18 grader å sette dunken i kjøleskap, eller vente noen timer/en dag til værteren har nådd 10 grader for så å tilsette gjæren?
Vørteren er veldig sårbar før den får tilsatt gjær. Det aller beste er om du får kjølt ned så fort som mulig, og tilsatt gjæren på ca 10 grader. Hvis det ikke går, kan du vente noen timer (min absolutte grense er 12 timer) mens du kjøler videre. Og så er det veldig viktig at du bruker nok gjær. Rehydrer – og bland godt når du pitcher. Du rehydrerer på ca 23 grader – og etter det bør gjæren kjøles ned slik at den er innenfor 10 grader av vørteren. Det er bedre å pitche gjæren som holder 20 grader i 15 graders vørter enn å pitche 23 graders gjær i 8 graders vørter.

Rehydrert gjær må pitches innen 45 minutter.
 
Det synes som om det er mer vanlig å slenge i gjæren på litt høyere temperatur i Statene, for så å la den synke til riktig gjæringstemperatur. I Skandinavia er det vanlig å kjøle vørteren ned til litt under gjæringstemperatur før man tilsetter gjæren.
Ikke utenkelig at dette har sammenheng med tilgang på ubegrensede vannmengder for kjøling i Skandinavia.
 
Det synes som om det er mer vanlig å slenge i gjæren på litt høyere temperatur i Statene, for så å la den synke til riktig gjæringstemperatur. I Skandinavia er det vanlig å kjøle vørteren ned til litt under gjæringstemperatur før man tilsetter gjæren.
Ikke utenkelig at dette har sammenheng med tilgang på ubegrensede vannmengder for kjøling i Skandinavia.

Og ikke utenkelig at vi har et kort (geografisk) bånd til tyskerne, som er helt nazi på dette.
 
Tilbake
Topp