Tilsetting av gjær etter noen dager..

Hei!

For over 36 timer siden brygget jeg min første Amber Ale. Jeg tilsatte 1 pakke Wyeast gjær, og håpet at gjæringsprosessen skulle gå sin gang. Den har ennå ikke startet.
Jeg kjøpte en "ferdig"-pakke med alle ingrediensene jeg trengte, ferdig veid. I denne pakken fikk jeg 3 pakker Wyeast, men ifølge en kamerat som er mere rutinert i brygging, trengte jeg bare 1 pakke til 25 liter.

Skulle jeg brukt flere pakker? Og er det nå mulig å tilsette 1 eller 2 pakker gjær til, selv om den har stått på dunk i halvannet døgn?
Det samme tilfellet gjelder forsåvidt også en Brown Ale, men den har ikke stått på dunk mer enn 12 timer.

Takk!

Ikke bekymre deg. Du skulle nok laget starter eller brukt to pakker, men øl blir det uansett. Mangel på plopping, har jeg lært, er meget vanlig og stort sett alltid ubegrunnet.

RDWHAHB (hvis du har ett) hvis ikke, gå på polet og kjøp noe snop, vent i 2 uker og jeg er helt sikker på at FG er innenfor normalen, ploppe eller ei :)

RDWHAHB??

Det var jo godt å høre! Resultatet vil bli like bra som om jeg hadde brukt 2 pakker, men det tar bare lengre tid?

Å bruke for lite gjær har en negativ effekt på smaken, men det kan bli godt øl likevel. Det kan også påvirke utgjæringen av ølet.

Neste gang anbefaler jeg å sjekke kalkulatoren på mrmalty.com. Renhold og gjæring er de to aspektene ved brygging du ikke vil ta snarveier på.

Jeg får bare la den putre å gå. Men utav nysgjerrighet: Hva skjer dersom jeg velger å tilsette mer gjær nå? Hvordan vil det påvirke ølen / gjæringen?

Tilbake
Topp