Tilsetting av sukker

Jeg skal (forhåpentligvis) førstkommende tirsdag sette min første batch øl, Santa's self-medication kjøpt fra Bryggselv. I oppskriften som fulgte med står det at sukker skal tilsettes ved flasking. Jeg trodde at sukkerlake var noe man blandet i gjæringskaret før man hadde ølet på flaske. Er det noen som kan oppklare for meg når og hvordan jeg skal tilsette sukkeret?
 
Du kan tilsette sukker akkurat som du vil, sukkerdrops rett på flaske, noen helt vanlig sukkerbiter fra rema og rett på flaska, vanlig bordsukker rett på flaske, og også sukkerlake.

Mange koker sukkerlake, i hovedsak for å være 100% sikkre på at det ikke er infisert.
 
Det var sukkerlake jeg hadde i tankene, fyren i butikken sa 6 gram per ferdig liter øl kokt i ca 2 liter vann (håper det stemmer sånn noenlunde). Men kan jeg blande hele sukkerlaken i gjæringskaret før jeg har det på flasker, eller må jeg gjøre som oppskriften sier og helle sukkeret i flaskene?
 
Hvis du skal bruke sukkerlake så må du stikke om ølet, altså ikke ha det oppi samme gjærkar som du har gjæret i, men ha sukkerlaken i et nyttgjær kar, og bruke hevert eller kranen og få ølet fra gjæringskarret over i det hvor sukkerlaken ligger.

Ganske sikker på at han i butikken mente du skulle koke det opp i 2 dl og ikke 2 liter! (Og hvis han faktisk sa 2 liter så ville jeg ikke hørt på han).. du vil ikke vanne ut ølet ditt mer enn nødvendig :)
 
Det hørtes mer ut som jeg hadde sett for meg :)
Takk for veldig god hjelp! (og det kan være jeg hørte feil angående 2 liter)
 
Tilbake
Topp