TILT(pi) - Webapp på raspberrypi3 for TILT Hydrometer

Etter å ha gått til anskaffelse av TILT, var jeg heller mindre fornøyd med måten de hadde løst logging av data. Å ha en smart telefon (av heller nyere type) stående i umiddelbar nærhet som lagre dette til et execl ark utgår. Etter å ha søkt rundt på nett fant jeg en del som har lagt til støtte for TILT i brewpi, men når jeg ikke har tenkt å bruke den som PID kontroller, bare avlesning og lagring av data ble det overkill. Så da laget jeg meg heller noe selv.

Så hvis noen andre der ute har TILT, og har samme behov for logging av data. Så har jeg lagt kildekoden ut på bitbucket . Bare å komme med forslag/forbedringer eventuelt bugs hvis dere finner noen.

Legger med et screen shoot av hvordan det ser ut:
batches.jpg
batchview.jpg
 
Hva med en liten boks som viser fargen på Tilten man bruker/leser av hvis man har flere Tilts?
 
I tilt lista så har du oversikt over alle TILS du har, og der ser du også fargen. (Se screenshot)
Men det kunne nok vært representert andre steder også. Tenker du på først oversikt bilde eller når du er inne på en batch ?

tiltoverview.jpg
 
Oversiktebilde, som den første SS-du postet. Bare en liten firkant a-la slike som er i f.eks mspaint når man vil velge forhåndsdifinert farge. Egentlig bare for å raskt se hvilken tilt som er brukt. Jeg har ikke tilt, men ser for meg at det kunne vært kjekt, det er bare en liten farget boks som hører til hver batch. Kan stå etter batch#, uten ekstra tekst.
 
Stilig, fikk akkurat min å tenkte egentlig å bruke en android Stick eller integrere i brewpi'n men må kanskje prøve denne i steden for


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Er nesten så jeg får lyst til å foreslå et konsoritum av norske bryggere med løsninger. En dollar her og en dollar der. Er jo mange fine løsninger her inne. Selv om det er open source.
 
Veldig kult! Hva brukte du for å lese ut data fra tilten?

Edit: never mind.. sjekker kildekoden :) Genialt!
 
Er nesten så jeg får lyst til å foreslå et konsoritum av norske bryggere med løsninger. En dollar her og en dollar der. Er jo mange fine løsninger her inne. Selv om det er open source.
Har vel ikke planer om å bli rik, og de fleste har veldig forskjellige oppsett. Så for noen passer det, andre passer det ikke i det hele tatt. :)
 
Åpen kildekode er ganske genialt. Da kan man finne ut av ting selv. Men ja, det er python med bluze som er brukt, og så fant jeg noen som hadde allerede gjort det samme tidligere. Er egentlig bare en modifisert versjon av python scriptet som jeg fant her https://github.com/jimmayhugh/TiltRPi

Jepp. Har belaget meg på den samme koden for å lese ut, men har ikke fått ut fingern for å gjøre tilpasningen/forbedringen med ID'ene etc. Så hjertelig takk, kommer nok til å bruke din versjon :)
 
Hei. Jeg får en feil under setupen:

Press any key to continue...
[*] Creating data structure
[*] Setting permission
[*] Setting bluetooth stack permissions
[*] Running first time use of tiltblescan.py
Beacon found, but not tils.. probably...
Beacon found, but not tils.. probably...
Beacon found, but not tils.. probably...
Beacon found, but not tils.. probably...
Beacon found, but not tils.. probably...
Beacon found, but not tils.. probably...
Beacon found, but not tils.. probably...
Beacon found, but not tils.. probably...
db63cfb1030f02011b0bff4c00090603 1491948175,03:b1:cf:63:db:09,db63cfb1030f02011b0bff4c00090603,522,1,16,-74
Traceback (most recent call last):
File "tiltblescan.py", line 73, in <module>
if ( tilts[uuid]['BATCH'] != "" ):
KeyError: 'db63cfb1030f02011b0bff4c00090603'
[*] Checking for www-data user
[*] Adding crontab job for www-data to /etc/crontab
[*] Crontab exisist...
### Setup completed... ###

Noen som vet hva det skyldes?
 
Hei!

Jeg testet dette men den leser bare Tilten en gang (ved første start) og så er det slutt. Sekunder siden "last seen" tilsvarer nå sekunder fra installasjon.

Så tipper det er en eller annen prosess som skal gå kontinuerlig som ikke gjør det.
Men hva det er som er feil ligger over mine evner å finne ut av.
Mine ferdigheter med Linux begrenser seg til å klippe og lime kommandoer og håpe på det beste :)
Men ganske fascinerende å se hvor mye flott folk får til med disse dingsene!
Egentlig helt utrolig at det bittelille kortet er en funksjonell datamaskin!
Uendelige muligheter for den som kan programmere! En drømmeversjon av et slikt program hadde vært ett som kunne kommunisere med en strømbryter eller tre for å kontrollere gjæringsskap med mer..

Installerte per dine instrukser på bitbucket. Eneste forskjellen var at jeg brukte "Rasbpian stretch with desktop" i stedet for "Lite"
Lagde en ny installasjon på et tomt minnekort så bør ikke være noen konflikter med noe annet.

Har et annet minnekort der jeg har lagt inn imaget med Tilts "offisielle" program og det har kontinuerlig kontakt med Tilt så det er ikke noe feil med hardware.

Er litt synd da jeg synes din versjon ser bedre ut!
Tilts originale "nulles ut" ved oppstart; logging må startes manuelt ved omstart og så var din veldig fin med fokus på batcher i stedet for på selve Tilten og graf uten å måtte gå via Google eller eksportere data og plotte i excel selv.
 
Er ingen prosess som går "hele" tiden, men linux har noen som heter crontab, for meg høres det ut som om den ikke kjøres inn slik den skal.

Hvis du kan gi meg output på disse to filene, så skal vi nok finne ut av det :)
/etc/crontab - Du kan liste ut innhold ved å skrive f.eks cat /etc/crontab
upload_2018-1-28_22-10-44.png

Da skal du ha en linje som står slik som på bunnen.

Hvis den står der, så kan det være at det image ditt bruker en annen www bruker, så da må du sjekke brukerne på systemet.
Dette kan du sjekke ved å se på filen /etc/passwd
På samme måte, cat /etc/passwd
upload_2018-1-28_22-12-11.png

Hvis begge disse er like, så kan det være en rettighets greie.
De skal "fikses" automagisk når man kjører freshsetup.sh.
Det skal ikke skade å kjøre setup fila på nytt. :)

Hvis ikke noen av dette funker, så kan vi fikse en "remote tilgang" så kan jeg sikkert ta en titt :)

//LG
 
Hei, og takk for at du ser på saken og bærer over med at linuxkunnskapene her er så som så :)

Prøvde å installere på nytt, og da skjedde det ting! Den fant ikke tilten under installasjonen virket det som men etter en stund hadde den funnet den! Men på et kvarters tid har den bare bare sett den to ganger men det er jo en klar forbedring så jeg lar den stå over natta og ser hva som skjer!

Kjørte så de to kommandoene du sa og det stemmer vel det som kommer ut der også??

Og tusen takk for hjelpen!!

Har tatt noen bilder av skjermen og lagt dem ved her:
Screen Shot 2018-01-28 at 23.41.21.png
Screen Shot 2018-01-28 at 23.40.41.png
Screen Shot 2018-01-28 at 23.40.11.png
Screen Shot 2018-01-28 at 23.37.50.png
 
Oppdatering..
Når jeg går bort til gjæringstanken og får kontakt med tilten med telefonen plukker raspberryen den også opp!
 
Den skal bare se TILT vært 5. min, så 2 ganger på 15min kan være helt reelt.
Men "last seen" bør ikke overskrive noe særlig en 360. (300 sek mellom hver gang, pluss 60sek for å kjøre scan).

Men jeg ser at du har mye blåtann enheter i nærheten, andre har hatt lignende problemer, og da kan det være lurt å endre en verdi i funksjonen som scanner etter TILT.

I filen /var/www/html/tiltblescan.py, på linje 24:
upload_2018-1-29_8-30-6.png

Prøv å øk den til det dobbelt.
 
Takk for tips!

Har nå fått lært meg å redigere filer fra kommandolinja og at tid i Linux regnes i sekunder fra 1/1 1970:)

Har økt den verdien til dobbel så får vi se hva som skjer!
Ser ikke umiddelbart perfekt ut men lar den få noen timer på seg

Så på dataene fra i natt og på ca 10 timer hadde jeg 30 mottak. 5, 10, 15 osv opp til 45 minutters mellomrom. Som oftest 15.
For alle praktiske formål er det jo godt nok men er jo selvfølgelig artig når ting virker så bra som de kan!
 
Høres veldig ut som du har problemer med mottatt signal (Ser du har andre innlegg med utfordring med TILT i stålgjæringskar).
Du kan ta en titt på raw data filene som ligger under /var/www/html/DATA/batches/ der har du noen filer som heter det samme som UID til TILT. f.eks a495bb30c5b14b44b5121370f02d74de.

De to siste tallene, gir informasjon som RX verdi, og RSSI (det er den siste som er mest interessant) .
TX verdi er ikke stabil, de har endrer hvordan det rapporteres mellom 1. og 2. generasjon av TILT.
upload_2018-1-29_13-51-47.png

Jo nærmere det siste tallet nærmere seg -100, jo større sannsynlighet er det for at den ikke klarer å få tak i signalet.
 
Du har nok rett, de fleste av disse tallene er jo oppimot 100.
Jeg får jobbe mer med mottaket!
Tusen takk for hjelpen!
Screen Shot 2018-01-29 at 14.10.11.png
 
Tilbake
Topp