Tips å triks for første gang jeg skal sette et brygg med BB30

Hei.
Jeg skal sette mitt første brygg med BB30 versjon 2. Brygge blir et Weissbier. Lurer på om noen av dere med litt mer erfaring har noen tips og triks til hjelp før jeg setter i gang. Jeg har pumpe til den.
På forhånd takk :skitbra:

Varm opp vann til ønsket temp, sett på lokket og skru av varmeelementer. Snurr et liggeunderlag rundt kjelen. Det vil så og si holde tempen (kanskje et fall på noen grader, avhengig av lufttemperaturen din selvsagt. Når du skal koke, skru av 1500w med en gang du har fosskok. Uten PID vil jeg nesten, bare nesten, påstå at pumpa er unødvendig/krever modifikasjoner for å funke. Og uansett hvor mye det skulle svi seg i bunn: Ikke skrubb med stålull/svint/lignende. Lykke til!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Har BB 1. generasjon, men stort sett enig med andersreve  :ilike:
Ville dog varma opp meskevatnet eit par grader varmare enn du treng for både eg og andre har erfaring frå gen.1 at det gjer at du får meir stabil mesketemperatur. Du må dog rekne med eit temperaturfall på 1-2 grader sjølv om du isolerer. MEN: isolering av BB MÅ TIL!

Pumpa kan du fint bruke på utmesk steget. Det bruka eg og gjere. Etter endt 60-90 minutt mesking. Sette eg tempen på termostaten på ca 75 grade. Bruka kun då 1500w "knappen" Kjøyrer pumpa i alt fra 20-35 minutt. Eg har lagt slangen slik at veska sirkulera i en sirkel opp på mesken. Bruka et par klesklyper av tre til å holde fast slangen og stryper flowen fra pumpa. (IKKJE bruk krana på bb30 til dette formålet) På en typisk 90 minutt mesk har eg kver gong mista kun MAKS 1 grad!  :yes: Tilpassa liggeunderlag med (borrelås) /Amerikansk glidelås) I tillegg to til tre pledd i flis eller ull. So har du isolert det meget godt  ;D

Skal også til å sette mitt første brygg på en BB30 v2. Lurer i den forbindelse på om dere skrur av varmeelementet under meskingen når riktig temperatur er oppnådd (skal isolere kjelen med liggeunderlag).

Eg har vald å skru av varmeelementet for å unngå / redusere fastbrent maltrester / vørter. Men no har eg generasjon 1 med berre eit element, så det kan vere at dei med 2. generasjon har andre erfaringar / tips.

Setter termostaten ned til par og 60 grader. Og har kun på 1kw. Har 2 genrasjon bb30. Isolere en godt er det ingen problem :yes: Nettopp ferdig med en "kølsch" venter bare på at den skal få sette seg før den blir tappa i gjæringsbøtta ;) Kan slenge på at den til no ikkje på nåken av brygga mine so har termostaten  slått seg på igjen under mesking.  På min BB30 er det et avik på 1,5-2 grade, termostat/mitt termometer. Dreiv og bala ei tid med PID kontroll i toppen, men siden aviket ikkje er verre blei det bare med to brygg eg brukte PID kontrollen >:D

Tilbake
Topp