Det ble 300 ja. Den ble slettes ikke dum, gjæret på 19 frem til dag fem, og så 22 resten. 13 dager tilsammen. Bananpreget er definitivt der, men prøver på 20 grader neste gang. Det er jo mer enn bare banan som skal stemme, men nå er jeg så tett i nesa grunnet allergi at jeg ikke kjenner stort uansett..
I oppskriften til neste versjon har jeg nesten doblet mengden (fra 110g til 200g) caramunich for å få mer farge og en smule mindre utgjæring. Jeg har fått en god boost i utgjæring etter at jeg begynte med o2 for noen batcher siden, så jeg må trekke ut litt mer data her..
Men av det jeg leser så gir 380 mindre banan, og Paulaner er jo dominert av banan, så jeg tror jeg holder meg til 300. Var et veldig godt utganspunkt med 19 grader mtp videre finjustering. Med tanke på at 300 har mindre utgjæring enn 380 og den jeg sitter med nå virker en smule tynn så støtter også det opp om at jeg skal fortsette med 300. Får hvis se hva doblingen av caramunich gjør både i forhold til farge og utgjæring.
Edit: Nå kom jeg på at jeg har lest noe om at overdreven oksygenering kan gi en tynn/vannaktig smak. Jeg tok i rimelig kraftig (hadde ikke flowmeter koblet til), så det kan jo skyldes den småtynne opplevelsen jeg erfarer.
Edit#2: Jeg ser at jeg traff FG ifht oppskriften, så da heller jeg litt mer mot at overdreven o2 er grunnen til den småtynne smaken. OG ble forøvrig fem poeng lavere, vet ikke hvor mye det har å si.