Tips til første Hefe?

Tenkte å skape min første Hefe, og tar gjerne i mot tips til en oppskrift jeg har funnet. Først og fremst maltsammensetningen jeg lurer på.

Hvete 57%
Pilsner 31%
Munich 1 8%
Caramunich 3%

Det jeg lurer på her er mengden munich, og jeg har på følelsen at jeg kanskje ikke vil ha cara-en i det hele tatt?

Humles med Hallertauer og fermenteres med 300 @ 20 (er planen).
 
Jeg bruker ikke munich når jeg brygger weiss. 50/50 hvete og pilsener og kun bitterhumle (Hallertauer).
Munich vil gi mer maltsmak, og jeg synes en weiss skal være lys, frisk og lettdrikkelig en varm sommerdag.
En skikkelig tørsteslukker med mye kullsyre.

Men... smaken er forskjellig.
 
Jeg bruker ikke munich når jeg brygger weiss. 50/50 hvete og pilsener og kun bitterhumle (Hallertauer).
Munich vil gi mer maltsmak, og jeg synes en weiss skal være lys, frisk og lettdrikkelig en varm sommerdag.
En skikkelig tørsteslukker med mye kullsyre.

Men... smaken er forskjellig.

Jeg er helt enig med deg. Det er lenge siden jeg la inn oppskriften, og mener at det skulle være en Paulaner klone-ish. Når jeg googler paulaner klone nå så ser jeg de at fleste om ikke alle har munich i oppskriften.

Sånn sett har jeg lyst til å la munich være der. Men nå heller jeg mot å fjerne caraen helt og dra munich ned til 5% og kompensere med pilsner.
 
Det var den siden jeg lette etter da jeg skulle lage oppskriften, uten å finne igjen. Takk for link. Det blir den oppskriften der uten carafaen, siden jeg ikke har den.
 
Noen som har tips angående fermenteringen av denne?

Etter å ha lest på WL-sine sider om wlp300 så ser det ut til at jeg kanskje vil starte rundt 19, og så øke til rundt 22 for å få med banan-esterne?
 
Tror denne kommer til å bli mitt neste brygg :) Jeg ser de sier på linken at den ikke skal over 18 grader for da blir banansmakene i overkant, men det er jo under hva WL anbefaler som minimumstemperatur.
 
17? Hva skjer med bananen da? Av det jeg har lest, selv om det er litt varierende, så virker det som om man må opp i temp for å få frem bananen? Virker som om nellik-kommer under 20 grader, og bananen over 20 grader?

Gjæren i oppskriften i linken er forsåvidt 380, jeg skal bruke 300, som er den jeg har lest om.
 
Den forrige batchen min med weiss ble gjæret med 300 på 17-18 grader. Hadde tilstrekkelig med banan og ble godt motatt av venner som setter pris på weiss, noe jeg ikke gjør personlig. Men det er jo ingenting i veien for å gjære den på 20 heller, blir bare mer?
 
Har selv gjæret en hefe med wlp300 på 20 grader og den skal jeg straks til å flaske (holder på å vaske flaskene nå) Denne har gjæret jevnt på 20 grader med stc-1000. Skal gi lyd fra meg når jeg skal måle vørteren så får vi se hvordan bananpreget er.
 
Har fått flasket ølet nå og dette tror jeg kommer til å bli snadder. Om du liker bananpreget i paulaner (som jeg gjør) så ville jeg ikke vært redd for å gjære den på 20 grader :)
 
Da kjører vi på 20 grader etter 48 timer

Det høres ikke så dumt ut det. Må si at jeg er veldig fornøyd med denne gjæren, lukter og smaker helt fantastisk. Gjæren stammer fra wheienstephaner tror jeg om ikke jeg husker helt feil. Hadde en OG på 1.043 og den gjæret ned til 1.006 på 3 dager. De siste 3 dagene var den på 1.005.

Jeg gikk for palemalt til min siden den skulle være mellom 4,5 og 5% slik at jeg kunne få litt mer spill i smaken. Gikk for 48,8% palemalt, 48,8% hvetemalt og 2,4% med lys munich samt mittelfrueh på 60 min til bitter og hersbrucker på 15 min som aroma. Smaker foreløpig meget lovende :)

Du får ha lykke til med bryggingen av din hefe weissen ;)
 
Er ikke FG under ti noe lavt for en hefe? Synes ikke å huske at de jeg har smakt har vært så tørre.

Helga! (som ølen heter) skal brygges idag. Strålende sol og et glass å fylle opp = topp stemning.
 
Jeg kan ikke skjønne hvordan den oppskriften i linken langt opp i tråden skal være en paulaner-klone. Dette er jo like brunt som innsiden av kaviarstjerna til bikkja mi. Dunkel.
 
Tilbake
Topp