Tips til meskepumpe?

Jeg har en sånn Bratbergbrygger som fungerer utmerket, i alle fall med ny kran. Den er utstyrt med en svært liten, enkel og vanntett 220V pumpe, se bildet under. Blå slange tres utenpå tappekrantut og blank slange med bøyd rørstump i andre enden går ned gjennom hull i bryggepannelokket. Den virker ikke lenger. Jeg har lest en del om pumper på forumet, men skulle gjerne hatt tips til en ny liten rimelig pumpe som tåler varme til henimot kok. Bryggmaker har jo en fin en, men den er litt overkill til å løfte vørteren 30/40 cm uten noe trykk å snakke om, og noe dyr til dette bruk, selv om jeg føler trekning mot kvalitetsgadgets, så kanskje det blir en slik likevel :) Noen som kan foreslå noe greit til dette bruk?

IMG_1130_zps3a812b09.jpg
 
Utrolig dyr. Jeg har nå ikke erfaring med akkurat denne pumpa men du finner 12v pumper på ebay som veldig mange bruker til $20.
 
Bruker selv bryggmaker sin pumpe til å løfte ca 40cm, syns den er helt flott å bruke. Har montert den rett på kjelen og den er helt lydløs. Trinnløs regulering av flyt har den også, dog ikke fra 0 l/m. er veldig fornyd med pumpa. Svært enkelt å demontere for rengjøring.
 
Jeg har også det termometer du har (fin farge forresten) :p

Thermapen er utrolig raskt, bruker 4-5 sekunder på å finne temperaturen.
 
Blir ikke så billig med ebay hvis du skal kjøpe pumpe + porto + toll. kjøpe koblinger, kjøpe strømforsyning osv osv. Så må du vente i 3-4 uker. Jeg kjørte innom ølbrygging i Grimstad og plukket med ei pumpe. Støttet lokal næring og fikk en hyggelig prat på kjøpet.
 
Bruker selv bryggmaker sin pumpe til å løfte ca 40cm, syns den er helt flott å bruke. Har montert den rett på kjelen og den er helt lydløs. Trinnløs regulering av flyt har den også, dog ikke fra 0 l/m. er veldig fornyd med pumpa. Svært enkelt å demontere for rengjøring.
Har ikke sett hvordan denne ser ut med egne øyne, men har vurdert å kjøpe en slik selv.
Hvordan har du montert den på kjelen? Hvor kraftig er den til eventuell whirlpool?
 
Bruker den kun til sirkulering, så jeg vet ikke hvordan den er til whirlpool, men jeg antar den ikke er egnet til det.
Legger ved bilde av hvordan den er montert.
 

Vedlegg

  • 10150795_10151985861667303_4039670418596171958_n.jpg
    10150795_10151985861667303_4039670418596171958_n.jpg
    58,6 KB · Sett: 275
Har ikke sett hvordan denne ser ut med egne øyne, men har vurdert å kjøpe en slik selv.
Hvordan har du montert den på kjelen? Hvor kraftig er den til eventuell whirlpool?

Eg har testa dette i 36 liters kjele og du får whirlpool. Men du får jo raskare whirlpool med ei pumpe som pumpar større volum - om då rask whirlpool er tingen. Og for best mogleg effekt er det viktig at du har få hindringar i slangar/kranar og kortast mogleg distanse - pumpa er laga for 1/2" (dvs. ca 12 mm i diameter) og om ein brukar koblingar på vegen som har mindre diameter vil det flyta mindre igjennom den.

Oppsette som Runar har er omtrent det same som eg brukar bortsett frå at eg har pumpa montert vertikalt ("pilen opp").
 
Takk for mange svar! Forstår jeg kan velge mellom forskjelligt. Den 12V er sikkert grei nok, for den saks skyld lignende fra eBayen. Har oppdaget Iwaki, de har en liten MD6 som kunne vært tingen, men litt dyre da, skulle gjerne hatt en sånn. Og så Bryggmaker/Katla da, den er jo fin, og den er i hjembyen min, så kanskje det :)
Og jeg er helt enig med kintii, Thermapentermometeret er helt topp.Kjøpte det da jeg begynte å røyke pølser og sånt og måtte ha kontroll på kjernepemperaturer, men den er utmerket til å sjekke mesketemperatur også :)
 
Når du skal bruke pumper ifm brygging må du ta hensyn til at den skal være næringsmiddel vennlig opptil 80-100 grader. Det er ikke mange av disse.

Jeg bruker Bryggmaker sin. Mye pumpe for pengene. Lett å holde ren og er vanntett. 230 volt direkte.

Jeg startet tidligere med en billig pumpe. Den svikta meg under brygging, da den ikke likte vann og varme.
 
Selv om man brygger på en brattberger så synes jeg ikke f.eks en tusenlapp er overkill for ei pumpe. Man får jo mindre pumper og. Men når man leser om pumper som følger med disse ferdigbryggerne som ofte går tett eller konker så er det kanskje en investering å gå opp i pris så man ikke kjøper en "tilsvarende" igjen. Og så må man tenke på hva man skal bruke den til. Er det bare til mesking må den tåle opp til ca 80C. Er det til WP så må den tåle kokende vørter og. Jeg har vært gjennom flere av disse "solar" 12-vpumpene og flere ble byttet ut fordi de ikke klarte å gjøre jobben, eller at de konket. Kjøpte en March for tre fire år siden som kan brukes til alle stadier i bryggingen og den tikker og går fortsatt og går aldri tett med mindre man driter seg helt ut.
 
Har fått tak i en bb30 som jeg vil bruke til å varme skylle vann i,men det kan jo hende at jeg tar den inn og mesker noen små brygg og da vil jeg prøve å bruke ei pumpe om det trengs for å holde rett/god temperatur.vil ikke spandere for mye penger på pumpe vis det ikke blir noe særlig brukt. Blir dette mye brukt kan jeg kjøpe noe bedre ettervert. Tenkte å bruke ca. 100 til 300 kr.ser også etter brukt.
 
Det frister ikke så mye med omformer og drit og lort. Må jeg ut med en tusenlapp og vel så det for å få meg ei pumpe med 240 volt? Kom med forslag....
 
Tilbake
Topp