Tjekkisk pilsner

Gjær blir det nok av, men ikke stå og strekk hendene mot himmelen i panikk en uke etter karbonering når det er lite futt.
 
Sist redigert:
Nå er temperaturen under 4 grader, inden den når ca. 2 så må jeg hører om hvilken temperatur jeg skal stille flaskerne på for at de skal kabonerer?

Temperaturen måtte ikke gå fra 10C til 2C for hurtigt, men hvad med omvendt nå, jeg går ut fra at temperaturen ikke bare må gå fra 2C til 10C (kabonerings temperatur)

Jeg går for 6.6g sukker pr. liter.
 
Slenger meg på her jeg. Skal brygge en Urquell clone og lurer på om det er nærmest hipp som happ hvilke Pilsmalt jeg bruker. Ser flere setter opp Bohemian Pils malt, men er denne Viking Pils noe dårligere eller vil den utgjøre en merkbar smaksforskjell ? Skal brygge drøyt 100 liter

Mottar også tips til Urquell oppskrifter folk selv har brygga og kan gå god for

På forhånd mange slags takk
 
Slenger meg på her jeg. Skal brygge en Urquell clone og lurer på om det er nærmest hipp som happ hvilke Pilsmalt jeg bruker. Ser flere setter opp Bohemian Pils malt, men er denne Viking Pils noe dårligere eller vil den utgjøre en merkbar smaksforskjell ? Skal brygge drøyt 100 liter

Mottar også tips til Urquell oppskrifter folk selv har brygga og kan gå god for

På forhånd mange slags takk
Om du bruker 100% pilsnermalt, hadde jeg ikke tatt sjansen på å si at det ikke spilte noen rolle. Men jeg vil tru de fleste oppskriftforslagene du får, inneholder en del annet - og da begynner jeg å helle mot at det blir hipp som happ, ja.

Erfaringa mi er at det ikke har så mye å si så lenge du beveger deg innafor "vanlig" pilsnermalt, men at spesielle typer, som f.eks. Eraclea og Isaria fra Weyermann, kan skille seg ut. Men nå vil sikkert folk med følsommere gane enn meg protestere, og si at det er masse forskjell:).

Urquell er visstnok brygga på 100% pilsnermalt - men hva slags pilsnermalt det er, er en annen sak. Lurer på om det er malta ved litt høyere temperatur enn normalt? Ølet er i alle fall mye mørkere enn hva mitt blir om jeg bruker bare pilsnermalt. Da blir det en slags mellomting mellom strågult og vann:).
 
Om du bruker 100% pilsnermalt, hadde jeg ikke tatt sjansen på å si at det ikke spilte noen rolle. Men jeg vil tru de fleste oppskriftforslagene du får, inneholder en del annet - og da begynner jeg å helle mot at det blir hipp som happ, ja.

Erfaringa mi er at det ikke har så mye å si så lenge du beveger deg innafor "vanlig" pilsnermalt, men at spesielle typer, som f.eks. Eraclea og Isaria fra Weyermann, kan skille seg ut. Men nå vil sikkert folk med følsommere gane enn meg protestere, og si at det er masse forskjell:).

Urquell er visstnok brygga på 100% pilsnermalt - men hva slags pilsnermalt det er, er en annen sak. Lurer på om det er malta ved litt høyere temperatur enn normalt? Ølet er i alle fall mye mørkere enn hva mitt blir om jeg bruker bare pilsnermalt. Da blir det en slags mellomting mellom strågult og vann:).
Jeg har funnet noen versjoner på brewfather der enkelte har både munich carapils og vienna i tilleg til avangard pilsner. En anna både Bohemian pilsner og en dasj caramunich1. Ja jeg burde ha testa ut for lenge sida slik att jeg visste hva jeg skulle satse på, men må snart bare velge en av dem.

Kan fort ende opp med denne https://recipe.brewfather.app/GHT1ZH54iHvZObLaVxPZvo51cwVEWN men da uten dekoksjon som jeg aldri har gjort før.
 
Slenger meg på her jeg. Skal brygge en Urquell clone og lurer på om det er nærmest hipp som happ hvilke Pilsmalt jeg bruker. Ser flere setter opp Bohemian Pils malt, men er denne Viking Pils noe dårligere eller vil den utgjøre en merkbar smaksforskjell ? Skal brygge drøyt 100 liter

Mottar også tips til Urquell oppskrifter folk selv har brygga og kan gå god for

På forhånd mange slags takk
Jeg prøvde å bytte ut Weyermann floor-malted BO med vanlig (bestmalz) pilsmalt i min pils oppskrift - og kommer aldri til å gjøre det igjen. Forskjellen var merkbar, og sjokkerende stor.

En ting jeg syns er interessant er at et av tradisjonelle tsjekkiske malterier (Ferdinand) hevder på sine nettsider, at de selger malt til bl. a. Weyermann. Kanskje er Weyermann sitt BO pils bare ompakket Ferdinand?

Anyway - Urquell er 100% pilsmalt, og de bruker trippel dekoksjon. Jeg har dog ikke klart å få riktig farge og smak ut av ren pilsmalt, selv med lang dekoksjon.
Anbefaler å bruke mørk munich og litt karamellmalt i tillegg til pilsnermaltet.
 
Jeg prøvde å bytte ut Weyermann floor-malted BO med vanlig (bestmalz) pilsmalt i min pils oppskrift - og kommer aldri til å gjøre det igjen. Forskjellen var merkbar, og sjokkerende stor.

En ting jeg syns er interessant er at et av tradisjonelle tsjekkiske malterier (Ferdinand) hevder på sine nettsider, at de selger malt til bl. a. Weyermann. Kanskje er Weyermann sitt BO pils bare ompakket Ferdinand?

Anyway - Urquell er 100% pilsmalt, og de bruker trippel dekoksjon. Jeg har dog ikke klart å få riktig farge og smak ut av ren pilsmalt, selv med lang dekoksjon.
Anbefaler å bruke mørk munich og litt karamellmalt i tillegg til pilsnermaltet.
Det tar jeg som sikker kilde da iom du har testa det selv ,) Så Weyermann er altså den pils malte jeg skal gå for ?
Dette med dekoksjon er litt komplisert syns jeg, men kan jo prøve en gang da
 
Det tar jeg som sikker kilde da iom du har testa det selv ,) Så Weyermann er altså den pils malte jeg skal gå for ?
Dette med dekoksjon er litt komplisert syns jeg, men kan jo prøve en gang da
Jeg har aldri testet ut diverse typer pilsmalt på en systematsk måte, men Weyermann Bohemian er et svært populært valg hos alle som prøver å brygge tsjekkisk pils. Det blir ihvertfall ikke feil å velge det maltet:)

Denne drikker jeg akkurat nå (ca. 91% weyermann BO, 5% mørk munich, 3%syremalt, 1% caramunich II). Et hakk lysere enn Bernard, eller Urquell, men ganske close:)
327915920_1272734616921173_8155785959686102707_n.jpg
Dekoksjon er på ingen måte vanskelig, du må bare beregne ekstra tid, og ha en ekstra kjele du kan koke dekoksjoner i.
 
Det tar jeg som sikker kilde da iom du har testa det selv ,) Så Weyermann er altså den pils malte jeg skal gå for ?
Dette med dekoksjon er litt komplisert syns jeg, men kan jo prøve en gang da
Dekoksjon er omdiskutert, men ganske artig, og slett ikke vanskelig. Det gir deg en sterk følelse av å brygge på ordentlig:). Du gjør noe.

Jeg har prøvd noen ganger, og har ikke opplevd å få noe ut av det - annet enn å ha hatt det ganske hyggelig underveis. Men det er jo ikke noen fasit. Du får prøve:).
 
Urquell er 100% pilsmalt, og de bruker trippel dekoksjon
Ifølge en artikkel i BrewingTechniques May/August 1997, basert på et intervju med kvalitetssjef Pavel Pruchar er de tre temperaturene som brukes: Dow-in: 35C, 1st dekoksjon: 53C, 2nd Dekoksjon: 62C og 3rd dekoksjon: 73C. Mesking med dekoksjon tar 4 timer. Det står ingenting om hvor lenge hvert steg er. De bruker en tykk mesk 1.85 liter per kilo malt. Malten er fra Bohemia og Moravia og maltes i bryggeriets egen malteri (64000tonn per år). Maltet er litt undermodifisert. De koker i 2 timer og tilfører Saaz humle i tre steg: first worth, 80 min, 25 min. IBU = 40.
 
Jeg kjølet vørtern til under 10 grader i går, og tilsatte gjæren rystet gjæringsspanden i 3-4 min. Stilte den i kjøleskabet og så til den en timer etter. Her var temperaturen steget 15 grader. Enten har mine to termometre vist fejl eller så har luftingen av vørteren fået temperaturen til at stige de 5 grader. Temperaturen ned på 10 grader i løbet av natten.

* Hvad kan årsagen være og hvad skal jeg gjøre neste gang for at unngå denne stigning i temperaturen?
* Hvilken betydning vil dette temperatur økt have på smaker og aromaen? Vil dette sætte bismaker?
Virker som om temperatur ikke har vært helt jevn i kjelen din vil jeg mistenke
 
Enkelt sagt; malt som er spraya med mjølkesyre. "Acidulated malt" på engelsk. Brukes i mindre mengder til å senke pH i mesken.
Den er nok ikke sprøytet med melkesyre, da ville den ikke passert reinheitsgebot. Malt er dekt med melkesyrebakterier fra naturens side, så den er fuktet, holdt våt en periode for å la melkesyrebakteriene starte sin jobb, og tørket. Det er derfor man har som regel å ikke håndtere malt samme sted du fermenterer, da maltstøvet er en effektiv inokulasjon av lactobacillus.
 
Tilbake
Topp