To flasker fra samme batch med forskjellig farge?

Moi

Har en batch med hveteøl hvor fargen på ølet varierer fra flaske til flaske. Halvparten er på 0,5-flasker, og har en "normal" hveteølfarge (matt strågul), og halvparten er på 0,33-flasker og har en farge som ligner mest på standard pils (veldig gjennomsiktig og gyllen gul)! Utenom volumet på flaskene kan jeg si at 0,33-flaskene stod noen grader varmere under karbonering enn 0,5-flaskene, hhv. 20C og 24C. Hvor lenge de står stille i kjøleskapet ser ikke ut til å ha noen effekt på fargen. Kan legge til at 0,5-flaskene smaker litt bedre. De andre har en litt syrlig smak på seg.

Er det noen som kan forklare hva som har skjedd her? Det er egentlig ikke noe problem, men jeg synes slikt er meget interresant!

Ikkke noe fornuftig innspill/forsøk på forklaring fra min side. Men syns egentlig ølen blir bedre jo større flaska er. O,75 er bedre enn 0,5 som er bedre enn 0,33.

Hadde de samme lysforhold under karboneringen?

Edit: og er det brunt glass i begge flasketypene?

Ikkke noe fornuftig innspill/forsøk på forklaring fra min side. Men syns egentlig ølen blir bedre jo større flaska er. O,75 er bedre enn 0,5 som er bedre enn 0,33.
Helt enig. Kan ikke forklare det, men slik er det for meg også. Har gått helt bort fra 0.33-flasker.

Har faktisk to flasker på 0,75L av samme batch også. Må vel åpne en og se om de smaker enda bedre!

Alle flaskene stod i pappesker. Fikk ikke lukka lokket til 0,5-flaskene skikkelig, så de fikk nok noe lys fra taklampa. Alle flaskene er brune.

Er det pga at det er mer headspace/oksygen iforhold til volum øl på mindre flasker? Hadde det fungert å ha mindre headspace på 0.33 flasker?

Er det pga at det er mer headspace/oksygen iforhold til volum øl på mindre flasker? Hadde det fungert å ha mindre headspace på 0.33 flasker?
Blir det det da ? Headspace kommer jo av volumet til tappestangen når den trekkes ut. Den går jo mye dypere ned i en halvliter enn i en bjørnunge..

jeg får ganske mye headspace i mine 0,75L flasker nettopp fordi stangen går langt ned og tar opp mye volum. ideelt burde jeg fått tak i en tynnere stang og heller akseptert at fyllingen tok lengre tid.

men det er jo mulig at den relative headspacen i forhold til antall L øl, blir mindre i større flasker.

Og det smaker enda bedre fra fat :)

Men jeg sier meg enig i observasjonen. Tipper at det er oksygenet som gjør det.

Blir det det da ? Headspace kommer jo av volumet til tappestangen når den trekkes ut. Den går jo mye dypere ned i en halvliter enn i en bjørnunge..

Ja sant... Men i en høy tynn flaske alla 7F vil det jo være mindre øl pr cm tappestang enn i en type Kinn flaske. Eller tenker jeg feil nå?

Men det er ikke bare tappestangen. Uten å purge flaska først så tapper man på luft (oksygen).

Og ja det er jo smak og behag med fat. Noen øl gjør seg bedre på fat, andre på flaske. Selv så merker jeg ikke like store forskjellen lengre etter at jeg har begynt å bruke mottrykksfyller for å flaske.

Men det er ikke bare tappestangen. Uten å purge flaska først så tapper man på luft (oksygen).

Dette er nok det viktigste. Den første vesle spruten av øl blir nok kraftig oksidert, og i små flasker utgjør det en mye større andel. Jeg har forresten bedre erfaring med den tappestangen hvor en fjær holder på plass ventilen enn den varianten som holdes på plass av trykket.

Okei, nå er jeg helt forvirret. Åpnet to flasker til med hveteøl i dag. Den ene var en 0,33 som jeg tror har stått "kaldt", og en 0,5L av samme flasketype som en jeg hadde i går (som var matt farge), som også har stått "kaldt". Begge disse hadde den gjennomsiktige fargen til 0,33-flaskene som stod varmere. Legger ved et bilde så dere ser hva det er snakk om. Har dessverre ikke noe bilde av en matt en. 20150306_184813[1].jpg

Smaksmessig må jeg henge meg på de andre og si at 0,5 smaker bedre enn 0,33. De 0,33 som har stått kaldt smaker også bedre enn de som har stått varmt.

Jeg opplever fyldigere smak på øl fra 0.75 vs 0.33. Samme batch, sukkerlake blandet før tapping på flaske.
Aner ikke hvorfor.

Når flaskene står kaldt vil de bunnfalle fortere enn de som står varmt. Korte flasker vil også bunnfalle fortere enn lange flaskere (på grunn av kortere vei). Når du heller hveteøl skal du først helle ut ca halve flasken, så virvle rundt et par ganger for å få gjæren tilbake i suspensjon og så helle resten.

Source:

Tilbake
Topp