To plopp i minuttet.

Den 2. september satte jeg en lager.
Munton ekstrakt  Continental Lager 3,6kg.
0.5 kg lys spraymalt.
Kokt i en time  med 50 g East Kent Goldings 6,4% alfasyre.Tilsatt vann til 20 liter.
OG 61
Brewferm Lager tørrgjær 25 gram rørt ut i vann i en halv time.
Står til gjæring på konstant 14 ºC.

Har stått en uke i morgen. Det kommer to plopp i minuttet. Slik har det vært de siste 5-6 dagene. For en som er vant til overgjær virker dette veldig tregt. Normalt eller? På den annen side lukter det alldeles nydelig i gjærlåsen etter hvert plopp. :)
(Youletide-pakke ankom i går. Første maltbrygg på vent. Gleder meg.)

Antall plopp pr minutt forteller deg noe et sted mellom null og ingenting. Det kan være en indikator på aktivitet, men det er en veldig usikker indikator. Måling av SG sier det du trenger å vite.

Men en lager bør få tre uker på dunken før du vurderer å gjøre noe som helst.

Takk for det. Sikkert rett, men på slutten av uka virket det som om gjæringa stoppet helt opp. Hellet hele vørteren med bunnfall og alt over i annet sterilisert kar med god plask og sannelig tok den seg opp igjen. Var vel lite oksygen kanskje eller noe.  Skal la den få stå i ro nu, fortsatt på 14 grader.

Rolv Bruun skrev:
Takk for det. Sikkert rett, men på slutten av uka virket det som om gjæringa stoppet helt opp. Hellet hele vørteren med bunnfall og alt over i annet sterilisert kar med god plask og sannelig tok den seg opp igjen. Var vel lite oksygen kanskje eller noe.  Skal la den få stå i ro nu, fortsatt på 14 grader.

Ai. Det er skikkelig no-no å plaske med vørteren etter gjæringen er i gang. Det er en sikker vei mot oksidasjon. Bobling er IKKE et godt tegn på aktivitet. Det kan godt bare være CO2 som slippes ut av et mettet øl. Samtidig er manglende bobling heller ikke et godt tegn på at det ikke er liv i ølet. Det kan godt være det bare er en lekkasje i dunken (typisk rundt lokket) som gjør at CO2 unslipper der og ikke gjennom gjærlåsen.

Gahr skrev:
Ai. Det er skikkelig no-no å plaske med vørteren etter gjæringen er i gang. Det er en sikker vei mot oksidasjon. Bobling er IKKE et godt tegn på aktivitet. Det kan godt bare være CO₂ som slippes ut av et mettet øl. Samtidig er manglende bobling heller ikke et godt tegn på at det ikke er liv i ølet. Det kan godt være det bare er en lekkasje i dunken (typisk rundt lokket) som gjør at CO₂ unslipper der og ikke gjennom gjærlåsen.
Hm. Man lærer stadig noe nytt her. Jaja, vi får se. Ikke greit for en gammel vinlegger. Hvordan smaker oksidert øl?

Det kan smake så mangt, men det klassiske er innslag av våt papp/papir. En "tørrhet" som ikke er spesielt god...

Jeg smakte på moroa og den var ikke spesielt alkoholrik, så for denne gangen satser jeg på at det går bra. Hvis ikke skal jo også dodraugen ha sitt.

Tilbake
Topp