To vørterkjølere i ett

Hei,

Har skjønt det sånn at noen er kritiske til for lange vørterkjølere, siden vannet etter hvert blir lunka, og derfor ikke trekker varme til seg effektiv. Dersom man skulle operere med 2 x 5 m, kan man finne en "splittplugg" fra hageslangen, slik at det går vann inn i begge vørterkjølerene samtidig?
 
Ja, + en liten bit kobberrør mot koblingen vann kommer inn.  Lurer på å gjøre det selv for å få bedre/raskere nedkjøling.
 
Kimito skrev:
Hei,

Har skjønt det sånn at noen er kritiske til for lange vørterkjølere, siden vannet etter hvert blir lunka, og derfor ikke trekker varme til seg effektiv. Dersom man skulle operere med 2 x 5 m, kan man finne en "splittplugg" fra hageslangen, slik at det går vann inn i begge vørterkjølerene samtidig?

Det fins ganske greie Y-ledd for hageslangekoblingar:  http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Vanning-og-Pumper/Skjotekobling-14033/
MEN:

Om det er noko vits i å delta ein kjølar på 10 meter opp i 2x5 er eg usikker på.    Fleire kjølarar kan vera meir effektivt men det spelar jo også inn kor mykje kjølevatn du greier å få igjennom kjølaren.  Om du har godt trykk og har rør på 10-12 mm innvendig så trur eg du har lite å henta på det.  Om du har rør med liten diameter innvendig slik at du får lite vatn igjennom røret - så vil du kanskje ha meir nytte av det - iallefall om du då får meir vatn igjennom pr. tid.
 
Det er tykkelsen på rørene og vanntrykket ditt som avgjør om det er noe vits i å dele opp kjøleren. Har du 10-12mm rør og godt vanntrykk så du får bra gjennomstrømning og det  bør fungere helt fint. Hvis vanntrykket er dårligere eller rørene er tynnere er det bedre å øke tverrsnittet hvis du skal få det helt optimalt.
Prøv med en hel 10 meter først og se om du er fornøyd med det før du begynner å dele opp spiralen og lage ekstra koblinger. Røring under kjølingen gjør også en stor forskjell på kjøletiden.
 
Takk for det! Litt av grunnen til at jeg kom til å tenke på denne løsningen er også fordi Biltema selger mykglødede kobberledninger på 5 m, men ingen på 10 m. Alternativet blir å bestille fra statene, tror jeg. Eller kanskje høre med rørleggerbutikken i området...
 
Joda - De har 10-metringer også, men under et annet navn: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Motorstyring/Luft--drivstoff/Drivstoffror/Drivstoffror-i-kobber-52450/
 
Gå for 12mm dersom du skal lage selv :)

Jeg hadde sterkt vurdert en kjøler i rustfritt stål fra bryggmaker eller vestbrygg i Bergen. Gode priser har de også.
 
Eg ville vore skeptisk til f.eks. 8 mm røret.  Det har liten indre diameter = ikkje så mykje vatn gjennom røret.

Men Biltema har også 25 meter varmgløda koparrør (med plast på)  og om du då slår deg samans med ein annan så får du 2 kjølarar på 12,5 meter.  Men det er litt arbeid med å ta av plasten og så skal du bøya kjølaren også.  og montera klemringskoblingar. 
 
katla skrev:
Eg ville vore skeptisk til f.eks. 8 mm røret.  Det har liten indre diameter = ikkje så mykje vatn gjennom røret.

Men Biltema har også 25 meter varmgløda koparrør (med plast på)  og om du då slår deg samans med ein annan så får du 2 kjølarar på 12,5 meter.  Men det er litt arbeid med å ta av plasten og så skal du bøya kjølaren også.  og montera klemringskoblingar. 

Been there done that.

Kjøp en rustfri. Varer livet ut og koster veldig lite ekstra når klemringskoblinger osv. regnes med.
 
Duckboot skrev:
Nei, dessverre. Men det funker greit med 10 meter 8mm for kjøling av 20-30L.

Det gjer det. Eg har ein som består av to 5-meterslengder. Den er laga litt anleis enn dei fleste tenker er fornuftig, sjå bildet. Den heng på grytekanten og ligg rett under overflata på vørteren. Køyrer pumpa samtidig og får fin whirlpool til tross for at kjølaren ikkje er optimalt konstruert for dette.

Den kjøler 22l vørter til 17 grader på 19 minutt. Har bra vasstrykk så det går ca 22-23lpm kjølevatn gjennom den.

Minuset med 8mm er at det ikkje er så lett tilgjengelegheit på klemringskoblingar. Eg har bora to hol i ein 3/4" endeplugg og lodda røyra fast i den. Gardena gjengast rett på denne pluggen.
 
Bare et spørsmål fra en fersking som prøver å lese seg opp før utstyr handles inn:
Er det viktig at kjølingen går så fort som mulig pga. kvalitet, eller er det mest fordi man "ikke har tid" til å vente?  :attevar:
Jeg bare tenker på at kunsten med å brygge øl er mer 6000 år gammel, og selv om man definitivt ikke hadde den kvaliteten på drikkeklar øl som vi har i dag, så hadde de ikke det "fancy" utstyret vi har i dag (elektrisitet, rustfritt stål, mv.). Men de klarte å lage såpass godt øl at det faktisk ble en tradisjon som til i dag har holdt seg i hevd.
Og det er jo veldig bra!
Nå er dette kanskje heller et tema for viderekomne... som har gått en del skritt videre i den edle kunsten... (Og ære være dem for å dele all sin kunnskap her i forumet: :amen:)

Men jeg lurer på om jeg skal bruke noe særlig tid på utfordringen med kjølesystemet?
Eller tenker jeg helt feil?  :roedme:
 
Viktig og viktig.  Alt i alt så er det mykje som er viktig for å få best mogleg øl - men du får godt drikkandes øl om du ikkje gjer alt heilt perfekt. 

Rask kjøling er viktig for

- for å få god botnfelling  - såkalla "cold break"
- for å avgrensa DMS - Dimethyl sulfid (i enkelte brygg)
- reduserar sjansen for infeksjonar

Sånn generelt så er dette viktig:

- at malt er knust god (om du bryggjer med malt)
- at du har kontroll på dei forskjellige typane malt
- at du har nokolunde kontroll på mesketemperatur - men du treng ikkje å ha den på 0.1 graders nøyaktighet.
- at du meskar korrekt i høve til kva du skal laga og maltet du har.
- kvaliteten på vatnet du bruker - må du korrigera noko (for det ølet du skal laga)
- at du sirkulerar og/eller skyller mesken
- at du har kontroll på kva humle du brukar og kor lenge den skal koka for å styra kor bittert ølet skal vera
- at du har kontroll på kva humle du brukar og kor lenge den skal vera med (i en eller fleire omganger) for aromaen du vil ha i ølet
- at du kjøler raskast mogleg til gjæringstemperatur
- at du er påpasseleg at vørter etter kjøling kun har kontakt med mest mogleg sterilt utstyr (krane, slangar, koblingar, gjæringsfat, lokket på gjæringsfatet, ..
- at du har passeleg mengd med gjær av rett type
- at du tilfører oksygen til vørteren når du har tappa den i gjæringskaret
- at du gjærer på rett temperatur(ar)
- at du evt. tørrhumlar (om det er ynskjeleg for aromaen)
- at det du tappar over på etter gjæring er mest mogleg sterielt (inkl alt tappeutstyret)
- at du karbonerar korrekt
- at du par øl som skal lagrast få tid til det
 
Rask nedkjøling er også viktig for å få bra humlearoma, særlig fra tilsetningene på 5min og 1min. Går kjølingen for sakte damper mesteparten av dette bort.

Det er et poeng å få temperaturen på vørteren under avdampningspunktet (60grader?) fort mtp kvalitet, både i forhold til humlearoma og DMS. Tiden det tar fra 60 grader til pitch temp handler mer om hygiene og tålmodighet.
 
Takk begge to for utfyllende og nyttige svar.  :skitbra:
Jeg har forstått at brygging av øl er en øvelse man "aldri" blir utlært på. Men det er vel det som gjør prosessen mer interessant, fordi det stadig er noe nytt å lære om og utforske. (Det kan jo jeg si som er dønn fersk og har alt foran meg, hehe...)

AMelbye: Jeg skjønte ikke helt hva du mente med "tilsetningene på 5 min og 1 min"?

Jeg fant nå (takket være deres svar) en forklaring ang. kjøling på Petit sine sider om brygging:
"Så skal vørten kjøles ned, og det så hurtig som mulig, helst under en time. Den hurtige nedkjølingen skiller nemlig ut like mye slagstoffer og protein som kokingen. Det kan lønne seg å bruke tid og penger på en god løsning på akkurat denne delen, da det er surt å måtte kaste all vørten du ikke kan bruke da det ikke skilte seg."

Jeg legger det ved om noen andre ferskinger også skulle lure.
For nå ble det i alle fall litt lys i min tunnel.  ;)
 
I mange øltyper tilsetter du humle på forskjellige tidspunkter i koken. Humlen som koker lenge tilfører mye bitterhet, og lite aroma, Humlen som koker kort tilfører mye aroma, og lite bitterhet. En humletilsetning på 5 min koker altså kun de 5 siste minuttene

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Tilbake
Topp