Topphøste eller infeksjon?

IMG_2312.JPG Løftet på lokket dag 3 i gjæringsprosessen for å foreta min første topphøsting av pilsnergjær. Nedi karet luktet det en blanding av øl og egg (fis). Og det var en del skum (se vedlagt bilde). Er dette infeksjon eller skyldes lukt og utseende gjæra?
 
Ser helt normalt ut, det brune er proteiner og andre godsaker som produseres. Mitt råd er å skumme av dette og kaste det uten å være for mye nedi selve vørteren. Dette bør egentlig gjøres etter 24-48 timer etter gjæringen starter. Det nye skummet som danner seg er "renere" og egner seg godt for topphøsting.

Sent from my Xperia z3 Compact
 
Er nok ein stor kjangs at du har fått med dårleg gjær då.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Me hadde ikkje brukt det. Ønsker å lage godt øl vil ikkje ta ein kjangs med dårleg gjær.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Dag tre er kanskje litt for langt ut i prosessen. Men sjekk om.noen timer og se hvis du får ny krausen. Får du det så tar du heller av denne og hiver den gamle. Men da plukker du med deg den mest attenuative gjæren.
 
Høres ut som en smart vei å gå. Dersom det ikke blir ny krausen, er det dumt å bruke den allerede topphøsta gjæra, forstår jeg dette riktig? Dersom dette er tilfellet, får jeg smøre meg med tålmodighet og vaske gjæra som vanlig :) Ikke bare bare dette md å lære nye triks
 
Tilbake
Topp