Tørr og ferskgjær

gle1

Norbrygg-medlem
Er det store sluttforskjeller når det kommer til smak mellom tørr og fersk gjær? Har for det meste brukt tørrgjær, og lurer på om det blir bedre øl med å gå over til fersk gjær?

Forskjellene er hovedsaklig
A) bedre utvalg i fersk gjær
B) bedre holdbarhet og flere celler pr pakke på tørrgjær
C) tørrgjær må/bør rehydreres
D) fersk gjær må/bør settes starter på for å få nok celler, få dem klare "fit for fight" osv
E) hvis du bruker fersk gjær, setter en starter og pitcher ved maks aktivitet, så vil det vel få de små rakkerne kjappere i gang

Men bruker du samme antall celler, samme gjærstamme (finnes noen som kommer i både fersk og tørr, fex skal jo us-05 og wlp 001 være samme, og.. Er det s-04 og wlp-007 eller 013?) du kjører starter på den ferske og rehydrerer den tørre og lar alle andre faktorer være like, så tviler jeg på at du vil merke forskjell

Hei, hopper bare inn her

Hvor mange av nye pakkene til whitelabs ferskgjær trenger en på en 25 liters batch med saison, holder det med 2-3 pakker uten starter?

upload_2016-2-19_22-39-43.png

:) Mente ikke å være impertinent,
men det er dessverre vanlig at man ignorerer produsentenes anbefalinger for bruk av fersk gjær.
Derav den sarkastiske tonen......?

Hei, hopper bare inn her

Hvor mange av nye pakkene til whitelabs ferskgjær trenger en på en 25 liters batch med saison, holder det med 2-3 pakker uten starter?

Vis vedlegget 23332

Viss du snur bildet og leser baksiden av pakken finner du svar på alt du spør om ;) 1 pakke skal være nok til 5.5gallon med OG opptil 1.070, Evt kan du finregne med kalkulator og se på hvor mange celler du trenger, disse nye pakkene har over 50% gjenlevende celler på utløpsdato.

Viss du snur bildet og leser baksiden av pakken finner du svar på alt du spør om ;) 1 pakke skal være nok til 5.5gallon med OG opptil 1.070, Evt kan du finregne med kalkulator og se på hvor mange celler du trenger, disse nye pakkene har over 50% gjenlevende celler på utløpsdato.

Åja, nei de er screenshot de der :) har ikke pakken i hånda men regna på det på mr.malty og trenger 3 pakker

Om produsenten mente at du trengte tre pakker på 25 liter vørter hadde de vel anbefalt det?
= 3 ganger så mange pakker solgt?

Mr.Malty har vel sin egen agenda?

Det står 1 pakke på 20 liter opptil OG 1.070 bakpå pakken.

Brukte selv nylig 3 pakker 029 Kølsch på 52 Liter, OG 1.052, det var iallfall rikelig for denne, bruker ren oksygen. Ellers har eg brukt WLP 001 i disse pakkene, da 2x pakker på 40-45 liter på diverse pale ale, funker knall det.

• Like
Reaksjoner: KB
Han har vel et varemerke å ta vare på.

For at du ikke skal være i tvil:

Jeg har større tiltro til profesjonelle aktører som lever av å produsere gjær
enn jeg har til selverklærte 'eksperter' som kun er ute etter å promotere sine egne nettsider
slik at de kan tjene penger på trafikken.

Så ja - jeg holder meg til Wyeast og WhiteLabs sine anbefalinger.

Nå er jo Jamil Zainasheff ikke helt en "selverklært ekspert". Han har en god del medaljer i lomma. Men Mr. Malty er gammel. Det finnes andre bryggekalkulatorer basert på annen/nyere research.

Han har vel et varemerke å ta vare på.

For at du ikke skal være i tvil:

Jeg har større tiltro til profesjonelle aktører som lever av å produsere gjær
enn jeg har til selverklærte 'eksperter' som kun er ute etter å promotere sine egne nettsider
slik at de kan tjene penger på trafikken.

Så ja - jeg holder meg til Wyeast og WhiteLabs sine anbefalinger.
Så "profesjonelle aktører som lever av å produsere gjær" er ikke ute etter å "promotere sine egne nettsider" og sine egne produkter?

Nå er jo Jamil Zainasheff ikke helt en "selverklært ekspert". Han har en god del medaljer i lomma. Men Mr. Malty er gammel. Det finnes andre bryggekalkulatorer basert på annen/nyere research.

Jada. Han kan brygge øl. Ingen tvil om det.

Men hvorfor skal jeg stole mer på han enn på produsentene?

Hva er det han har forstått som gjærprodusentene ikke har fått med seg?

Eller for å være slem: Hva er det Wyeast og WhiteLabs ikke har forstått som Jamil Zainascheff har oppdaget?
Og hvorfor tar de ikke hensyn til disse oppdagelsene?

...Jeg bare spør...

Så "profesjonelle aktører som lever av å produsere gjær" er ikke ute etter å "promotere sine egne nettsider" og sine egne produkter?
Selvsagt er de det.

Nettopp derfor blir det så merkelig at det er en utbredt oppfatning av at det de foreslår på sine nettsider er for lite gjær.........I hvert fall om du følger Mr.Malty... :)

Si det du. De har vel funnet ut at den mengden lager akseptabelt øl.

Zainasheff mener jo også at hvis du er på x-antall generasjoner, først da hsr du "competition worthy" gjær.

Bortsett fra mitt første brygg så har jeg bare brukt stirred starter funksjonen i mr malty. Og den tar godt i.

Men man lager nok godt øl ved å følge produsentenes anvisninger, men enda bedre hvis man f.eks setter en starter siden det ikke bare er snakk om viability, men også vitaliteten til gjæren. (Men vitalitet tar jo ikke starterkalkulatorer hensyn til når de anbefaler antall pakker, de teller bare antall celler.)

Tilbake
Topp