Tørrgjær i kokende vann....

Hei. Klarte det kunststykket å helle oppi to pakker med safale us 05 i kokende vann når jeg er skulle rehydrere. Ble med en gang obs på tabben og reagerte med å fylle etter med kaldt vann fra springen til det lå på ca. 30 grader. Har jeg drept gjæren, eller er det fortsatt håp. 30 timer siden den ble pitchet. Ingen liv i gjærlåsen, men godt med skum i overflaten.
 
Skulle jo tro at du har drept gjæren. Det er jo encellede organismer så de har ikke hud og kjøtt slikt som oss som kan ta imot en støyt.

Men skum = bra. Følg med på den både visuelt og ved målinger så vet du tidlig hvis du må dytte oppi litt mer gjær.
 
Hei. Klarte det kunststykket å helle oppi to pakker med safale us 05 i kokende vann når jeg er skulle rehydrere. Ble med en gang obs på tabben og reagerte med å fylle etter med kaldt vann fra springen til det lå på ca. 30 grader. Har jeg drept gjæren, eller er det fortsatt håp. 30 timer siden den ble pitchet. Ingen liv i gjærlåsen, men godt med skum i overflaten.

Tja.. gjær er svært lite happy på 40c +

Svært skeptisk på om cellemembraner og evne til å overleve slik skolding er mulig.. hvor kjapp du var er vel av noe betydning...


Spennende om det skjer noe som helst.. skum kan være oksygen i vørt..

Sorry om jeg virker pessimistisk , men her tror jeg du får en case.
Understreket tror.. krysser fingrene

Oppdater gjerne.. spent på hva denne gjæra tåler :)


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Kokt gjær er vel uansett glimrende gjærnæring til den nye gjæren du kanskje må tilsette. Aldri så galt at det ikke er godt for noe. :beercheers:
 
Jeg ville klint til med å tilsette ny tørrgjær så fort du har mulighet: Få tak i det i morra og pitch det i. Vet om flere som tilsatt gjær dagen derpå og fått et finfint resultat.
 
Rehydrer med varmt vann fra springen. Koking er unødvendig. Så slipper du unna med skoldet hud når du sjekker temperaturen.
 
Den tror jeg er svimlende liten. Kan eventuelt bruke kaldt vann fra springen og varme til skrittvarme i mikroen...
 
Er ikke sjansen for infeksjon tilstede da? Fikk i allefall i gang gjæringa her med ny gjær.
Joda. Sjansen er tilstede.
Og det er ikke vanskelig å koke litt vann, helle det i en desinfisert beholder (f. eks et syltetøyglass) og la det stå til det er romtemperert.

Det fungerer jo helt sikkert også med lunket vann fra springen også, uten å få infeksjon. Jeg vil ikke være kategorisk på noen fremgangsmåte. Men jeg koker selv alltid vannet som jeg så kjøler ned og rehydrer tørrgjæren i.

"Problemet" med å koke vannet er jo at noen kan komme til å glemme at det skal kjøles ned før man har i gjæren...;)
Men det gjør man bare EN gang.
 
Kokt gjær er vel uansett glimrende gjærnæring til den nye gjæren du kanskje må tilsette. Aldri så galt at det ikke er godt for noe. :beercheers:

Har du forsøkt? Det har jeg. Og jeg vil ikke anbefale det. Glimrende hvis du vil lage øl som demonstrerer for andre hvordan øl med autolyse smaker. Bleurgh. Jeg vurderer å tilsette det i brett-saison for å gi kompleksitet - men jeg har ikke helt greid å få meg til å gjøre det.

Jeg bruker bare vann fra springen jeg. Infeksjoner er jeg jevnt over ikke særlig bekymret med fordi jeg jevnt over brygger med gjær og gjærkulturer som banker gørra ut av evt ting som flyter rundt i luft og vann.
 
Angående nødvendigheten av å koke vann, så varierer det vel en del hvor reint drikkevannet rundt omkring er. Men det skal du kunne lese ut av vannverkets vannrapport.

Jeg startet bryggekarrieren med et par-tre ekstraktbrygg av det ferdighumlede slaget. Jeg kokte vel ikke annet vann enn det som trengtes for å få ekstrakten ut av boksen, og heve temperaturen i vørteren før pitching til 20 grader. Ikke antydning til infeksjon, så jeg stoler egentlig på vannet her.

Men jeg koker allikevel:confused:.
 
Tilbake
Topp