For å oppsummere, nå som jeg har et fysisk tastatur mellom fingrene.
Jeg tapper fra kran, og innimellom har jeg tatt noen prøver med vintyv, for å se hvis det er noen forskjeller mellom midt i gjæringskaret, og i bunn av gjæringskaret. Det er ingen forskjeller. Humleoljene affekterer hele karet likt.
Min prosedyre for tørrhumling er at alt mitt som tørrhumles er ales som har det i min oppskrift. Dvs PA eller IPA. Disse gjærer jeg ved 19 grader, flatt, helt ut. Starter på rundt 13-14 og tar det opp til 19 og der blir det.
Jeg har alltid tørrumlet etter at krausen har sunket og vi er i oppryddingsfasen.
Måten jeg tørrhumler på er å bare hive det oppi. Sier jeg at jeg har tørrhumlet i f.eks en dag, så vil det si 24t og så startet en CC. Tørrhumla er da i ved 19C.
Det jeg har prøvd er:
En dag - Helt bortkastet
To dager - Helt bortkastet
Tre dager - ganske bortkastet
Fire dager - Begynner å bli noe
Fem dager - PEAK!
Seks dager - Mister den friske aromaen, andre smaker begynner å komme, men friskeheten fra engangshumlingen gir seg
Sju dager - Aroma fader. Mer forskjellig smak enn f.eks tre dager, men aromaen gir seg.
Åtte dager - Lite aroma. Har gått over til smakshumle, lite å spore i nesa ifht fem dager, det som når opp i nesa virker litt "gammelt", men smaken er mer kompleks enn ved f.eks 3-4-5-6-7 dager. Trekker ut litt gress-smak.
Mine erfaringer gjelder for amerikanske humler,med godt myrcene og/eller cohumulone innhold. 19C. Håper det er til hjelp for noen som skulle lure.