Tørrhumling av st. Peters IPA ølsett.

TSH

 
Har kjøpt St. Peters IPA ølsett, 3kg 19liter, som jeg tenkte å sette i kveld. Har liggende Nugget humlepellets fra tidligere. Kan jeg bruke den til tørrhumling, eller blir det totalt bomskudd??
Evt. hvis den er grei å bruke, når og hvor mye skal tilsettes?
Holder på å lager bryggekjele av VVB, så det blir ølsett til den er ferdig :biersmile:

Mvh
Thomas.
 
Nugget er etter egen erfaring helt toppers til tørrhumling. Du kan ha i så mye du vil. Selv tørrhumler jeg en vanlig IPA med mellom 50 og 100g, eller hva som enn er igjen etter brygginga dersom det ikke planlegges brukt i nær framtid.
 
Apropo tørrhumling. Satte en pale ale til gjæring for en ukes tid siden. Skulle tørrhumles etter 3 dager med gjæring, men glemte det selvfølgelig. Noe i veien for å ha i tørrhumlen nå? Regner med jeg lar gjæringsbøtta stå en uke til enda.
 
Kjør på, tørrhumling har mest for seg når stormgjæringa har gitt seg. Under stormgjæringa blåses nemlig mye av aromaen ut.
 
Har muligens gått på en liten smell her. Tørrhumlet ølsettet 20/5 og tenkte jeg skulle overføre vørteren til nytt gjæringskar i dag. Problemet er at jeg vil få mye headspace. Har bare 30 liters-kar og 20 liter med vørter. Har dette mye å si, eller vil det gå greit? En annen mulighet er kanskje å la det stå tiden ut det karet det er i nå, til 31/5. Mener å ha lest at man kan få en del usmaker fra tørrhumling hvis det står for lenge.
Ølsettet har stått til gjæring siden 17/5, OG 1050. Tørrhumlet 20/5 med 30gr. Nugget-pellets. Målt i dag, 25/5 til 1010.

Mvh
Thomas.
 
TSH skrev:
Har muligens gått på en liten smell her. Tørrhumlet ølsettet 20/5 og tenkte jeg skulle overføre vørteren til nytt gjæringskar i dag. Problemet er at jeg vil få mye headspace. Har bare 30 liters-kar og 20 liter med vørter. Har dette mye å si, eller vil det gå greit? En annen mulighet er kanskje å la det stå tiden ut det karet det er i nå, til 31/5. Mener å ha lest at man kan få en del usmaker fra tørrhumling hvis det står for lenge.
Ølsettet har stått til gjæring siden 17/5, OG 1050. Tørrhumlet 20/5 med 30gr. Nugget-pellets. Målt i dag, 25/5 til 1010.

Mvh
Thomas.

La det stå tiden ut i samme karet.
RDWHAHB
 
Vi kjører all-grain men en gang mangla vi gjær da vi skulle tilsette den, og eneste løsning var å dra på Europris for å få tak i gjær der. Måtte kjøpe ett ekstraktsett og da ble det st peters IPA. På ett senere tidspunkt da vi hadde mer gjær lagde vi stpeters ekstraktsettet. Vi blei litt satt ut av att humla kom i hvit pulverform. Vi syns ikke  den blei no god i forhold til ølet vi har lagd før, alt for ubalansert bitterhumlesmak og en merkelig sukkertøysmak av malten. Ølet blei dog en anelse bedre da vi smakte på det etter ytterligere 2 måneders flaskelagring. Vil abolutt anbefalle å bytte ut pulverhumla med pellets eller blomst ;)
 
Bernts: Da lar jeg det stå tiden ut.
Ronny Aarseth: Det er derfor jeg tørrhumlet i tillegg. Muligens beskjeden mengde men tar ting steg for steg. Noe må jeg jo finne på mens jeg bygger kjele osv.
Takker for svar  :biersmile: :biersmile:

Mvh
Thomas.
 
Tilbake
Topp