PetterL
Norbrygg-medlem
Godt lesestoff om tørrhumling
Dry Hop Best Practices: Using Science as a Guide for Process and Recipe Development
Dry Hop Best Practices: Using Science as a Guide for Process and Recipe Development
Mye bra her, spesielt 2 punkter som jeg skal teste ut fremover:Godt lesestoff om tørrhumling
Dry Hop Best Practices: Using Science as a Guide for Process and Recipe Development
Det der med å fjerne humla har jeg hatt litt trøbbel med å forstå alltid er mulig. Jeg bruker en eller annen variant av Boddington's-gjæren (Imperial A38/Wyeast 1318/Verdant) til nesten alt øl jeg tørrhumler, og de er alle typiske topphøstere, dvs. gjærkaka er tjukk og varig. Og humla legger seg defor til oppå ølet, sammen med gjæren. Med jevne mellomrom rister jeg litt på dunken, og humle og gjær faller vakkert nedover i ølet - men etter ei lita stund ligger det ei grønn og fin kake på plass igjen. Det er like håpløst som å prøve å drukne en badeball.Mye bra her, spesielt 2 punkter som jeg skal teste ut fremover:
Duration of dry hopping for no longer than 3 days, removing spent dry hops from the cone before doing additional dry hop charges.
• Dry hop at cool temperatures, 50–58°F (10–14°C), to improve foam and to reduce excessive hydrocarbon extraction, polyphenols, and hop creep.
Jeg har gradvis gått over til kortere tørrhumlingstider og pleier stort sett å tappe ca 4 dager etter tørrhumling, men tørrhumlingen har stort sett vært på gjæringstemp 19-20c. Får prøve å kjøle ned brygget til 10c ved neste runde tørrhumlet brygg. Har for så vidt aldri opplevd hop creep og skum er jeg ikke så opptatt av, men best-pratice er best-practise
Kan du ikke fjerne den når den flyter på toppen da? Skumme av som når du fjerner hot-breaken fra koken? Skjønt ølen er jo eksponert for luft en liten stund da ..Det der med å fjerne humla har jeg hatt litt trøbbel med å forstå alltid er mulig. Jeg bruker en eller annen variant av Boddington's-gjæren (Imperial A38/Wyeast 1318/Verdant) til nesten alt øl jeg tørrhumler, og de er alle typiske topphøstere, dvs. gjærkaka er tjukk og varig. Og humla legger seg defor til oppå ølet, sammen med gjæren. Med jevne mellomrom rister jeg litt på dunken, og humle og gjær faller vakkert nedover i ølet - men etter ei lita stund ligger det ei grønn og fin kake på plass igjen. Det er like håpløst som å prøve å drukne en badeball.
Jeg er begrensa hysterisk i forhold til luftkontakt, men der går nok grensa. Det kommer jo litt an på tidspunktet, men det vil vel komme såpass seint at jeg ikke vil gjøre det.Kan du ikke fjerne den når den flyter på toppen da? Skumme av som når du fjerner hot-breaken fra koken? Skjønt ølen er jo eksponert for luft en liten stund da ..
Jeg tror og at risikoen for oksygenering er større en evt gevinst man får av å fjerne humlen. I følge artikkelen leser jeg at faren med å la tørrhumlen være igjen i karet primært er med opplevd bitterhet grunnet økt PH fra tørrhumlingen. Så lenge man ikke er plaget med at bitterheten i brygget er "ubehagelig" er det i min bok lite som taler for at de positive effektene av sanking av humle fra gjæringskaret mellom tørrhumlingene vil utligne risikoen for at brygget blir ødelagt av oksygen. Hvis man vil nerde skikkelig ser det ut til at man kan regne seg frem til PH-effekten av de forskjellige humlene, da må det være bedre å justere PH på vørter før den går i karet?Jeg er begrensa hysterisk i forhold til luftkontakt, men der går nok grensa. Det kommer jo litt an på tidspunktet, men det vil vel komme såpass seint at jeg ikke vil gjøre det.
Det er absolutt en ide, og noe mange gjør. For å kompensere for at humla vil heve pH'en, kan en justere pH etter kok til ned under 5.Jeg tror og at risikoen for oksygenering er større en evt gevinst man får av å fjerne humlen. I følge artikkelen leser jeg at faren med å la tørrhumlen være igjen i karet primært er med opplevd bitterhet grunnet økt PH fra tørrhumlingen. Så lenge man ikke er plaget med at bitterheten i brygget er "ubehagelig" er det i min bok lite som taler for at de positive effektene av sanking av humle fra gjæringskaret mellom tørrhumlingene vil utligne risikoen for at brygget blir ødelagt av oksygen. Hvis man vil nerde skikkelig ser det ut til at man kan regne seg frem til PH-effekten av de forskjellige humlene, da må det være bedre å justere PH på vørter før den går i karet?
Brygga en IPA nå som jeg tørrhumla etter coldcrash i 2 1/2 dag. Tappet på fat i dag, og jeg racka en reste-pale ale rett på gjær&humlekaka. Har lest at opptil 50% av oljene blir igjen, så ett lite eksperiment der altså. Mulig jeg racker over til en Fermenter King Jr rett før storrmgjæring er over.
Hadde orginalt planer om å tørrhumle IPAen med humlesylinder, og bruke den i WP på pale’n, men droppa det. Neste gang.
Tester nedkjøling før tørrhumling(14 grader)selv nå for første gang, blir spennende å se om det er noe forskjell.Da tester jeg teorien. Siste Vestkyst var stort sett ferdig utgjæra for et par dager sida, så da satte jeg den kjølig, dvs. på 13 grader, og i dag tidlig heiv jeg oppi humlene. Der skal de få ligge i tre dager, og på den tredje dag skal ølet flaskes.
Litt praktisk: Jeg er egentlig ikke så redd for litt oksygen, men jeg surra clingfilm tett rundt gjærlåsen, og sikra med strikk. Så jeg trur ikke det kom inn noe luft sjøl om jeg senka temperaturen noen grader (fra 18 til 13). Kjølinga går langsomt, og litt kullsyre blei stadig produsert.
Jeg bruker en Fermzilla flat bottom med kran, så jeg kunne kjørt inn litt CO2 gjennom krana under tørrhumlinga. Jeg kunne også rista dunken i forkant, for å skape litt trykk, men jeg gadd ikke. Jeg skrur av det ene lokket og trer ei trakt, som passer akkurat i åpningen, nedi. Humlene drysses i, og på med lokket igjen. Jeg nekter å tru at dette har noen som helst betydning med tanke på oksidering.
Og så får vi se. Blir det en ny opplevelse av humlearomaen, eller blir det den samme lukta som før, med litt grønt preg? Jeg har jo ikke lidd veldig tidligere, men alt kan bli bedre.
Det er vrient å si om den ploppinga kommer fra gjæraktivitet som blir trigga av humlinga, eller om det bare er co2 som går ut av oppløsning fordi humla fungerer som nukleasjonspunkter (er det ikke det det heter, da?). Men det er jo også et spørsmål om hvor aktiv gjæren er på 13 grader. Jeg vil tru det avhenger ganske mye av gjærtypen. Jeg har vel aldri testa 1318 - som jeg bruker i det aktuelle ølet - så lavt, og jeg tviler på om den ville like det noe videre. Men den andre alegjæren jeg bruker mye - Imperials A31 Tartan (wlp028) - trives som bare det på den temperaturen.Tester nedkjøling før tørrhumling(14 grader)selv nå for første gang, blir spennende å se om det er noe forskjell.
Gikk en del co2 ut av mylarballongen under nedkjøling, men ser at de plopper litt i gjærlåsen igjen(tørrhumlet i går) så gjæren tar gjærne til seg et lille av oksygen som måtte komme?
Hadde med både mor (IPA) og datter (APA) på hyttetur i helga. APA'en (som var brygget på gjærkake+humlerester fra IPA) var svært vellykket. Den gjæra kjapt ut, og jeg merker ingen "gress-preg" av at tørrhumlene var på karet 7-8 dager.Malts (4.4 kg)
4 kg (90.9%) — Crisp Maris Otter — Grain — 5.5 EBC
400 g (9.1%) — Weyermann Caramunich III — Grain — 140 EBC
Hops (177.5 g)
17 g (24 IBU) — Magnum 12% — Boil — 60 min
40 g (15 IBU) — Cascade 5.5% — Boil — 20 min
12 g — Cascade 5.5% — Boil — 0 min
6.5 g — Hallertau Mittelfrüh 4.5% — Boil — 0 min
2 g — Sterling 11.7% — Boil — 0 min
50 g — HBC 431 14% — Dry Hop — day 0 ]
25 g — BRU-1 14% — Dry Hop — day 0 ....| > (estimert, 50% av verdiene fra IPA'en)
25 g — Citra 12% — Dry Hop — day 0 ___ ]
Ja, det er vel ett spørsmål omDet er vrient å si om den ploppinga kommer fra gjæraktivitet som blir trigga av humlinga, eller om det bare er co2 som går ut av oppløsning fordi humla fungerer som nukleasjonspunkter (er det ikke det det heter, da?). Men det er jo også et spørsmål om hvor aktiv gjæren er på 13 grader. Jeg vil tru det avhenger ganske mye av gjærtypen. Jeg har vel aldri testa 1318 - som jeg bruker i det aktuelle ølet - så lavt, og jeg tviler på om den ville like det noe videre. Men den andre alegjæren jeg bruker mye - Imperials A31 Tartan (wlp028) - trives som bare det på den temperaturen.
Det er alltid greit å begrense oksygentilførsel mest mulig, men spørsmålet er jo om du må holde den på null for å unngå katastrofe, som en gjerne får inntrykk av. Kan jo nevne at Denny Conn sa i en podcast at han kjølekræsjer uten å bekymre seg om at det slipper inn luft, og at han aldri har merka noen negative konsekvenser av det.
Hvor kjøper du metabisulfitt? Fant ikke i noen bryggesjapperJa, det er vel ett spørsmål om
Jeg tror særlig (3) er ganske uvesentlig, og kan fikses med en ørliten klype metabisulfitt. Så purger man bare headspace når keg'en er fylt opp, (som jeg samme hva gjør). Iom at jeg har brukt sodastreamflaske ved overføring (under trykk), men bruker stor (brannslukker-)flaske i keezer, er det økonomisk å heller purge keg'en etter overføring.
- hvor mye oksygen som følger med humla ned i ølen ved dry hop, og hvor mye av det oksygenet gjæren gulmer opp
- hvor mye oksygen som absorberes i kontaktflaten øl <-> luft+CO2 på noen dager med coldcrash
- hvor mye oksygen som absorberes ved overføring fra gjæringskar til fat, (hvis det er neglisjerbar agitering)
Karbonerer man på flaske vil det i hvert fall være mulig at gjær tar opp O2 fra headspace. Men det hadde vært interessant å vite hvor mye, og hvor lang tid det tar.