Tørrhumling - beste praksis basert på nyere forskning (Scott Janish)

Hvis det er et stort problem kanskje du rett og slett må slutte å tørrhumle rett før tapping, eller medregne et par SG dropp ved flasking.. ?
 
Hvis det er et stort problem kanskje du rett og slett må slutte å tørrhumle rett før tapping, eller medregne et par SG dropp ved flasking.. ?
Jeg har tenkt på det siste som en mulig utvei, ja. Det er kanskje litt vrient å beregne; det vil vel avhenge av dektrinprosenten i ølet, skulle en tru.
 
Godt å endelig se noe forsknings-aktig på dette. Jeg har blindt forholdt meg til tidligere praksis de to gangene jeg har laget noe NEIPA-ish, og har bare endt opp med en chili-sterk humlevørkje som ikke er i nærheten av den nydelige nektaren som f.eks Verdant kan skilte med.
Hvis man gjør slik det nå foreslås har jeg trua på at man kan få noe som er veldig mye mer snilt og saftig.
 
Nye forskningsresultater er på plass, tidligere informasjon er feil!
  • Skal man ha klare øl, tørrhumle på dag 1
  • Skal man ha mest mulig haze, tørrhumle på dag 7
Jeg er rimelig usikker på om det der er siste ord. Jeg hørte nettopp på en episode av brulosophy podcast (#241, om humling generelt, også om tørrhumling) hvor de refererte et forsøk gjort ved Omega Yeast, som ga et ganske annet resultat. Der ga tørrhumling ved dag 7 klart øl, mens det blei stabilt uklart ved dag 4.

Så hva skal man tro på? Jeg tenker meg at dette er såpass kompliserte greier at mange forhold kan virke inn. Jeg får forøvrig uklar NEIPA uansett:). Men det jeg har landa på nå, er tørrhumling i 2-3 dager etter at gjæringa er ferdig. Så stikker jeg om for å bli kvitt humla, og så kan hop-creep'et, som alltid setter inn, få lov å gjøre sitt før jeg flasker. Det blir garantert tåkete:). Og noen ganger til og med godt.

Et annet interessant poeng som Schott og Cobe refererte fra forskning, var at råfrukt (umalta hvete og/eller havre) ikke bidrar til tåke; tvert i mot blir det mindre tåke når en bruker det. Det stemmer i alle fall med mine erfaringer. Jeg bruker bare malt, og får veldig stabil tåke.

@AndyHagen Den bitterheta ramma meg nå i det siste humlebrygget mitt. Jeg kan jo ta med ei flaske på fredag så du kan fortelle meg om ditt er like ille:). WP-tilsetningene gir for mye bitterhet, så neste gang - inspirert av brulosophypodcasten forøvrig - dropper jeg WP og kjører i stedet ei massiv tilsetning 2 min før kokeslutt, og deretter kjapp nedkjøling. (Kjører i tillegg noe på 30 for å få bitterhet.)
 
Tørrhumler typisk dag 7-8 og 10-11, det har gitt meg det beste resultatet aroma/smaksmessig.

Om det gir mer eller mindre tåke spiller heller liten rolle, men med de "riktige" gjærtypene er det ikke problem å få permanent tåke
 
Tørrhumler typisk dag 7-8 og 10-11, det har gitt meg det beste resultatet aroma/smaksmessig.

Om det gir mer eller mindre tåke spiller heller liten rolle, men med de "riktige" gjærtypene er det ikke problem å få permanent tåke
Enig. Jeg har aldri bekymra meg for tåka - men synes jo den er litt stilig i dette ølet, så jeg er happy for at jeg får den.

Ærlig talt skjønner jeg ikke hvordan det er mulig å unngå den:). (Jeg har brukt tre gjærvarianter som visstnok har felles opphav tilbake i tid, uten at de av den grunn kan regnes som like i dag: Wyeast 1318, Verdant og Imperial A38.)
 
Har en NEIPA hvor planen er å tilsette første tørrhumle i dag (2.3 g/l) og så siste 2-3 dager før flasking (6.7 g/l).

Ølet er nå 80% ferdig av forventet utgjæring.

Utfra hva dere forteller kan det være en fordel å vente litt med første tørrhumle?
 
Gjæren tar seg jo vanligvis av dette, men det kan ta litt tid. Men hvis man har sørger for å unngå oksygen, så har (NE/)IPA godt av å modne litt for å fjerne hop burn.
Ja, er klar over det :)
Lurte mest på om noen har testet dette produktet, tenkte kanskje det kunne være en metode mot hop creep når dette ikke er ønskelig
 
Sist redigert:
Lettvint forsikring?
Den beste forsikringa for meg er nok å tørrhumle på dag tre.
Altså, dag tre i gjæringskaret etter at ølet er kommet på flasker.
-Har nå nesten gitt opp denne tørrhumlinga.
Må i alle fall kalkulere med to måneder i karet før flasking.
 
Angående Hopcreep, noen som har prøvd dette produktet?: https://www.morebeer.com/products/cellarscience-aldc-enzyme-1-fl-oz.html
Finner ikke i noen norske bryggebutikker selv om det har eksistert en stund
Dette er tull: "Hop creep is the result of yeast beginning a new fermentation when dry hops with trace amounts of fermentable sugars are introduced to the finished beer." Hop creep skyldes at humla har enzymer (glukosidase) som spalter dekstriner til glukose. Enzymet i dette produktet påvirker ikke den prosessen i det hele tatt. Det bryter ned diacetyl som kan være et følgeproblem av hop creep.

Det undrer meg at morebeer averterer på denne måten. Jeg har regna det som et veldig seriøst firma:(.
 
Dette er tull: "Hop creep is the result of yeast beginning a new fermentation when dry hops with trace amounts of fermentable sugars are introduced to the finished beer." Hop creep skyldes at humla har enzymer (glukosidase) som spalter dekstriner til glukose. Enzymet i dette produktet påvirker ikke den prosessen i det hele tatt. Det bryter ned diacetyl som kan være et følgeproblem av hop creep.

Det undrer meg at morebeer averterer på denne måten. Jeg har regna det som et veldig seriøst firma:(.
Aha, takk!
Da fortsetter jeg som før, opplever ikke store problemer mht. hopcreep, ble bare nysgjerrig på om dette vidundermiddelet kunne hjelpe med å få mer kontroll på fenomenet...
 
Aha, takk!
Da fortsetter jeg som før, opplever ikke store problemer mht. hopcreep, ble bare nysgjerrig på om dette vidundermiddelet kunne hjelpe med å få mer kontroll på fenomenet...
Daicetyl kan være et reelt nok problem i forbindelse med hop creep. Hop creep i seg sjøl er mest et problem for oss som flasker (eller bokser) ølet, fordi det kan resultere i flaskebomber. Om du fater, skjer jo ikke det. Men du kan stadig få diacetyl. Sånn sett er ikke dette noe dumt produkt. Men det er på ingen måte noen kur mot hop creep.
 
Daicetyl kan være et reelt nok problem i forbindelse med hop creep. Hop creep i seg sjøl er mest et problem for oss som flasker (eller bokser) ølet, fordi det kan resultere i flaskebomber. Om du fater, skjer jo ikke det. Men du kan stadig få diacetyl. Sånn sett er ikke dette noe dumt produkt. Men det er på ingen måte noen kur mot hop creep.
Fater all øl, men bokser en del som blir gitt/sendt bort og vil jo helst ikke at det skal starte å ettergjære når boksene blir varme. Selv om bokser ikke eksploderer som flasker så vil det jo ødelegge ølopplevelsen
 
Skal flaske et øl på lørdag. Planen er å tørrhumle, gjør dette onsdag slik at jeg ser om det kommer eventuell hopcreep.

Er vel nesten bedre dette enn å vente til torsdag.
 
Sist redigert:
Biotransformasjon, som var den store snakkisen for ei stund sida, har visst vist seg å ikke ha så mye for seg, og den humla du tilsetter der, blir liggende i veldig lenge og vil kunne gi "grønne" smaker - om du ikke bruker en pose og fisker den ut, eller stikker om. (Pose er generelt en dårlig ide.)
Du pleier ikke å si sånn uten belegg. Det hadde derfor vært interessant å høre mer om dette.
 
Tilbake
Topp