Jeg har tenkt på det siste som en mulig utvei, ja. Det er kanskje litt vrient å beregne; det vil vel avhenge av dektrinprosenten i ølet, skulle en tru.Hvis det er et stort problem kanskje du rett og slett må slutte å tørrhumle rett før tapping, eller medregne et par SG dropp ved flasking.. ?
Nye forskningsresultater er på plass, tidligere informasjon er feil!
- Skal man ha klare øl, tørrhumle på dag 1
- Skal man ha mest mulig haze, tørrhumle på dag 7
Jeg er rimelig usikker på om det der er siste ord. Jeg hørte nettopp på en episode av brulosophy podcast (#241, om humling generelt, også om tørrhumling) hvor de refererte et forsøk gjort ved Omega Yeast, som ga et ganske annet resultat. Der ga tørrhumling ved dag 7 klart øl, mens det blei stabilt uklart ved dag 4.Nye forskningsresultater er på plass, tidligere informasjon er feil!
- Skal man ha klare øl, tørrhumle på dag 1
- Skal man ha mest mulig haze, tørrhumle på dag 7
Enig. Jeg har aldri bekymra meg for tåka - men synes jo den er litt stilig i dette ølet, så jeg er happy for at jeg får den.Tørrhumler typisk dag 7-8 og 10-11, det har gitt meg det beste resultatet aroma/smaksmessig.
Om det gir mer eller mindre tåke spiller heller liten rolle, men med de "riktige" gjærtypene er det ikke problem å få permanent tåke
Gjæren tar seg jo vanligvis av dette, men det kan ta litt tid. Men hvis man har sørger for å unngå oksygen, så har (NE/)IPA godt av å modne litt for å fjerne hop burn.Angående Hopcreep, noen som har prøvd dette produktet?: https://www.morebeer.com/products/cellarscience-aldc-enzyme-1-fl-oz.html
Finner ikke i noen norske bryggebutikker selv om det har eksistert en stund
Ja, er klar over detGjæren tar seg jo vanligvis av dette, men det kan ta litt tid. Men hvis man har sørger for å unngå oksygen, så har (NE/)IPA godt av å modne litt for å fjerne hop burn.
Dette er tull: "Hop creep is the result of yeast beginning a new fermentation when dry hops with trace amounts of fermentable sugars are introduced to the finished beer." Hop creep skyldes at humla har enzymer (glukosidase) som spalter dekstriner til glukose. Enzymet i dette produktet påvirker ikke den prosessen i det hele tatt. Det bryter ned diacetyl som kan være et følgeproblem av hop creep.Angående Hopcreep, noen som har prøvd dette produktet?: https://www.morebeer.com/products/cellarscience-aldc-enzyme-1-fl-oz.html
Finner ikke i noen norske bryggebutikker selv om det har eksistert en stund
Aha, takk!Dette er tull: "Hop creep is the result of yeast beginning a new fermentation when dry hops with trace amounts of fermentable sugars are introduced to the finished beer." Hop creep skyldes at humla har enzymer (glukosidase) som spalter dekstriner til glukose. Enzymet i dette produktet påvirker ikke den prosessen i det hele tatt. Det bryter ned diacetyl som kan være et følgeproblem av hop creep.
Det undrer meg at morebeer averterer på denne måten. Jeg har regna det som et veldig seriøst firma.
Daicetyl kan være et reelt nok problem i forbindelse med hop creep. Hop creep i seg sjøl er mest et problem for oss som flasker (eller bokser) ølet, fordi det kan resultere i flaskebomber. Om du fater, skjer jo ikke det. Men du kan stadig få diacetyl. Sånn sett er ikke dette noe dumt produkt. Men det er på ingen måte noen kur mot hop creep.Aha, takk!
Da fortsetter jeg som før, opplever ikke store problemer mht. hopcreep, ble bare nysgjerrig på om dette vidundermiddelet kunne hjelpe med å få mer kontroll på fenomenet...
Fater all øl, men bokser en del som blir gitt/sendt bort og vil jo helst ikke at det skal starte å ettergjære når boksene blir varme. Selv om bokser ikke eksploderer som flasker så vil det jo ødelegge ølopplevelsenDaicetyl kan være et reelt nok problem i forbindelse med hop creep. Hop creep i seg sjøl er mest et problem for oss som flasker (eller bokser) ølet, fordi det kan resultere i flaskebomber. Om du fater, skjer jo ikke det. Men du kan stadig få diacetyl. Sånn sett er ikke dette noe dumt produkt. Men det er på ingen måte noen kur mot hop creep.
Du pleier ikke å si sånn uten belegg. Det hadde derfor vært interessant å høre mer om dette.Biotransformasjon, som var den store snakkisen for ei stund sida, har visst vist seg å ikke ha så mye for seg, og den humla du tilsetter der, blir liggende i veldig lenge og vil kunne gi "grønne" smaker - om du ikke bruker en pose og fisker den ut, eller stikker om. (Pose er generelt en dårlig ide.)